عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

«طرح اصلاح موادی از قانون وکالت» در حال نهایی شدن است

عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز از نهایی شدن «طرح اصلاح موادی از قانون وکالت» ظرف 10 روز آینده و ارائه آن به جامعه حقوقی کشور خبر داد.

«طرح اصلاح موادی از قانون وکالت» در حال نهایی شدن است
کد خبر: 243760
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۰۹:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز از ارسال پیش‌نویس «طرح اصلاح موادی از قانون وکالت» به کانون‌های وکلا طی هفته پیش‌رو خبر داد و گفت: پس از اخذ نظرات کانون‌ها، طرح طی هفته آینده ارائه خواهد شد.

وی به روز کردن مقررات وکالت، استفاده از ابزارهای نو، تحولات در رسیدگی انتظامی، شیوه الحاق مرکز مشاوران به کانون‌های وکلا بر فرض پشتیبانب از نظریه الحاق توسط جامعه وکالت و تحولات در صندوق حمایت را از مهم‌ترین محورهای اصلاحات عنوان کرد.

پیش از این نیز مرتضی شهبازی‌نیا رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در این باره گفته بود: با این طرح معضل ورود به نهاد وکالت که این روزها به یک دغدغه‌ تبدیل شده حل خواهد شد و یکی از مواردی که در این طرح مدنظر قرار گرفته است عدم ورود بازنشسته‌ها به حرفه وکالت است؛ در خصوص بازنشستگی اختیاری نیز عده‌ای به صورت اختیاری از حرفه خارج خواهند شد.

به گفته وی پیشنهاد صندوق معاضدت قضایی که منابع آن از هزینه‌های دادرسی، مشارکت نهاد وکالت و بودجه عمومی طبق نص صریح قانون اساسی تأمین می‌شود از دیگر موارد موجود در طرح است.

قانون وکالت مصوب اسفند سال 1333 است و تاکنون چند پیش‌نویس اصلاح برای آن تدوین و به مجلس، دولت و قوه قضائیه ارسال و پیشنهاد شده، اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

آخرین بار قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضائیه را موظف به ارائه لایحه‌ای برای اصلاح قانون وکالت کرد که این لایحه ارائه شد اما با توجه به اختلاف دیدگاهی که بین قوه قضائیه و نهاد وکالت وجود داشت، به دولت رفت و در آنجا اصلاحاتی در آن ایجاد و سپس به مجلس ارسال شد، اما کمیسیون قضایی مجلس اواخر سال 95، این لایحه را رد کرد و آن زمان تشخیص داد که نیازی به قانون جدید در حوزه وکالت نداریم.

کمپین حذف ظرفیت از آزمون وکالت نیز طرحی را با عنوان «طرح جامع آموزش و آزمون وکالت» به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند که آن نیز هنوز در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار نگرفته است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها