کد خبر: 243835
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات

ایران چرا باید با کسی که هدفش تغییر رژیم است، مذاکره کند؟/ ترامپ با تقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد

حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات با اشاره به طرح مذاکره با ایران با آمریکا گفت: ترامپ با خروج از برجام و تقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد.

ایران چرا باید با کسی که هدفش تغییر رژیم است، مذاکره کند؟/ ترامپ با تقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد
کد خبر: 243835
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات بیان کرد: ترامپ باید اول به این توافق احترام بگذارد و بعد از ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه کمک بخواهد اما ترامپ با خروج از برجام وتقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد.

متن گفت‌وگوی شبکه تلویزیونی آرتی روسیه در لندن با سیدحسین موسویان به شرح زیر است:

ایران به اندازه کافی تجربه کافی برای عبور از تحریم‌ها را دارد

با توجه به تحریم‌های جدید نفتی آمریکا، آیا فکر می‌کنید ایران می‌تواند از دست دادن میلیاردها دلار درآمد نفتی را تحمل کند؟

ایران به اندازه کافی تجربه کافی برای عبور از تحریم‌ها را دارد چون در چهل ساله گذشته انواع تحریم‌های چندجانبه و بین‌‌المللی را تجربه کرده و با مقاومت از عهده آن برآمده است. البته شکی نیست که ایران خسارت‌های اقتصادی سنگینی به خاطر تحریم‌های اقتصادی آمریکا خورده اما آمریکا در تحقق سیاست‌‌‌های خود از طریق تحریم در طی چهل سال گذشته شکست خورده است. اکنون هم آمریکا دو هدف از تحریم‌های جدید علیه ایران را دنبال می‌کند؛ اول، فروپاشی کامل اقتصاد و دوم، تغییر رژیم در ایران است که در هر دو مورد شکست خواهد خورد. ضمن اینکه این بار شرایط هم متفاوت است.

آمریکا در حقیقت با اعمال مجدد تحریم‌ها، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و سایر قدرت‌های جهانی برای دفاع از برجام متحد شده‌‌اند.

اولین بار است که یک عضو شورای امنیت، اعضای سازمان ملل را به خاطر اجرای قطعنامه شورای امنیت، مجازات می‌کند

همانطور که گفتید چین و روسیه زیر بار تحریم‌های آمریکا نخواهند رفت و ترزا می، نخست‌‌‌وزیر انگلیس هم گفته اکنون فرصتی برای انگلیس به وجود آمده که روابط اقتصادی خود را توسعه دهد. نظر شما چیست؟

موسویان: موضوع فراتر از این است که یک کشور از فرصت برای توسعه تجارت با ایران استفاده کند؛ زیرا:

اول اینکه این اولین باری است که یک عضو شورای امنیت سازمان ملل سایر اعضای سازمان ملل را به خاطر اجرای قطعنامه شورای امنیت، مجازات می‌کند.

دوم اینکه شرایطی به وجود آمده که اروپا و همینطور روسیه و چین نشان دهند که مستقل از سلطه آمریکا هستند و تسلیم تحریم‌های فرامرزی آمریکا نخواهند شد.

سوم اینکه اگر اروپا بتواند به همکاری‌های اقتصادی با ایران ادامه دهد، موجب خواهد شد که ایران بتواند بالانس در روابط اقتصادی با شرق و غرب را حفظ کند؛ در غیر این صورت روسیه و چین بدون توجه به تهدیدهای آمریکا به همکاری‌های اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد و ایران هم به سمت شرق خواهد رفت.

قدرت‌های جهانی و منطقه‌‌‌‌ای به فکر سیستم مالی مستقل از سلطه دلار آمریکا افتاده‌اند

شما درآخرین مقاله خود با اشاره به مطالب وزیر دارایی فرانسه گفته‌‌‌اید که شرایطی به وجود آمده که جهان می‌تواند به سلطه دلار خاتمه دهد. واقعا ممکن است؟

در چند دهه گذشته همیشه دلار بر تجارت جهان سلطه داشته به طوری که 90 درصد مبادلات تجاری جهان با دلار صورت می‌گیرد. اکنون به‌خاطر نقض برجام توسط آمریکا و اعمال فرامرزی تحریم‌ها علیه ایران، وضعیتی پیش آمده که قدرت‌های جهانی همچون روسیه، چین و اروپا و حتی قدرت‌های منطقه‌‌‌‌ای مثل ترکیه، به فکر سیستم مالی مستقل از سلطه دلار آمریکا افتاده و تلاش می‌کنند تجارت با ارزهای را شکل دهند.

ایران قبلا علیرغم تحریم‌های سوئیفت، توانست مقاومت کند

سوئیفت هم اعلام کرده که رابطه با تعدادی از بانکهای ایران را به تعلیق درآمورده است؟

موسویان: سوئیفت از سال 2006 تا 2012 به مدت شش سال ایران را تحریم کرد و ایران علیرغم تحریم‌های سوئیفت، توانست مقاومت کند. ایران قبلا (در دوره ریاست جمهوری احمدی‌‌‌نژاد) به مدت شش سال تحریم سوئیفت، بانک مرکزی و نفت را تجربه کرده و کارآزموده شده است. منتهی اکنون شرایط متفاوت است چون اجماع جهانی وجود ندارد و سایر قدرت‌های جهانی مخالف تحریم‌های آمریکا هستند.

ایران صرفا در چهارچوب احترام متقابل گفت‌وگو می‌کند

ترامپ گفته که مذاکره برای توافقی جدید با ایران می‌خواهد. اگر شما امروز مذاکره‌‌‌‌کننده بودید و برای مذاکره با آمریکایی‌ها در وین وارد یک اتاقی می‌‌‌شدید، به آمریکایی‌ها چه می‌گفتید؟

ایران هیچگاه با مذاکره با قدرت‌های جهانی مخالف نبوده است. اکنون هم ایران با روسیه، چین و اروپا در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو میکند. ایران با آمریکا در سال 2001 در مورد افغانستان هم مذاکره و همکاری کرد. اینها واقعیت‌‌‌‌‌هایی است که نشان می‌دهد ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد. اما در شرایط فعلی ایران به سه دلیل با مذاکره با آمریکا مخالف است:

اول: دولت ترامپ با زبان تهدید و زور با ایران حرف می‌زند در حالی که ایران صرفا در چهارچوب احترام متقابل گفت‌وگو می‌کند.

دوم: دولت ترامپ، حتی اگرنه شخص خود ایشان اما مسئولانی مثل جان بولتون و پمپئو، تغییر رژیم در ایران هستند. وقتی که هدف اصلی آمریکا تغییر رژیم است، ایران برای چه باید مذاکره کند؟

سوم: موضوع احترام به مقررات بین‌‌‌المللی است. برجام یک توافق بین‌‌‌‌المللی است که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی را دارد و آمریکا آن را نقض کرده است. حالا حتی اگر ایران با آمریکا مذاکره کند و توافق هم بکند و توافق هم بین‌‌المللی شود؛ چطور می‌شود به چنین دولتی برای احترام به چنین توافقی اعتماد کرد؟

ترامپ با تقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد

زمانی که من عضو تیم مذاکرات هسته‌‌‌ای بودم، در سال 2003 - 2005، ایران و اروپا به توافق نزدیک شده بودند. این واقعیتی است که جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس هم رسما گفت. منتهی نتوانستیم چون آمریکا با غنی‌‌‌سازی در ایران مخالف بود. در غیر این صورت ما می‌توانستیم در سال 2005 به توافق برسیم، 10 سال زمان را از دست ندهیم و در مورد ثبات منطقه همکاری کنیم.

باز هم آقای ترامپ همان اشتباه گذشته را مرتکب می‌شود. برجام توافق شده، شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب کرده و ایران هم به تمام تعهداتش عمل کرده است. ترامپ باید اول به این توافق احترام بگذارد و بعد از ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه کمک بخواهد اما ترامپ با خروج از برجام وتقابل با ایران، بنزین به آتش بحران‌های منطقه می‌ریزد.

ایران عامل هیچ یک از جنگ‌‌‌‌های منطقه در چند دهه گذشته نبوده است

اما مواضع ایران در منطقه همچون سوریه و حزب‌‌‌‌الله علیه آمریکا است. در این مورد چه می‌گویید؟

برای جواب باید یک ارزیابی صادقانه و درست در مورد ریشه و منبع اصلی بحران‌ها و بی‌‌‌‌ثباتی‌‌‌ها در منطقه داشته باشیم. واقعیت این است که در بیست، سی سال گذشته، 9 جنگ در منطقه داشته‌‌‌‌‌ایم که یا آمریکا راه انداخته مثل حمله به عراق و افغانستان، یا آمریکا - اعراب - ناتو باهم در ایجاد آن مشارکت داشته‌‌‌‌اند مثل حمله به لیبی یا آمریکا با اعراب مشترکا راه انداخته‌‌‌اند مثل جنگ یمن.

ریشه اصلی بی‌‌‌ثباتی‌‌‌‌های منطقه هم به این جنگ‌‌‌‌‌‌ها برمی‌گردد که آمریکا، اعراب و ناتو مسبب آن هستند در حالی که ایران عامل هیچ یک از جنگ‌‌‌‌های منطقه در چند دهه گذشته نبوده و در جنگ علیه هیچ کشوری مشارکت نکرده است. این در حالی است که صدام به ایران تجاوز کرد و اعراب همسایه و همه قدرت‌های جهانی از تجاوز صدام حمایت کردند تا ایران را تجزیه کنند. اما وقتی صدام به کویت حمله کرد، ایران در کنار کویت ایستاد و تجاوز صدام به کویت را محکوم کرد.

اسرائیل و عربستان به دنبال ایجاد شرایطی هستند که با حمله آمریکا به ایران، یک فاجعه دیگر در منطقه بیافرینند

مجری: اسرائیل اولین کشوری بود که از تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران حمایت کرد؟ نظرتان در این مورد چیست؟

موسویان: اسرائیلی‌‌‌ها و سعودی‌ها هرچه در توان داشتند، بکار بردند تا نه تنها بحران هسته‌‌‌ای ایران از طریق دیپلماسی حل نشود بلکه آمریکا به ایران حمله کند. اسرائیل عامل اصلی پشت پرده حمله آمریکا به عراق بود و سعی می‌کرد این سناریو در مورد ایران هم اجرا شود. بعد از برجام هم اسرائیل و عربستان از تمام ظرفیت خود برای نابودی برجام استفاده کردند و اکنون هم به دنبال ایجاد شرایطی هستند که با حمله آمریکا به ایران، یک فاجعه دیگر در منطقه بیافرینند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها