کد خبر: 243859
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از یک افشاگری توییتری

رمز و راز قتل خاشقجی

سعید کمالی‌دهقان، خبرنگار فارسی‌زبان روزنامه گاردین امروز در راستای تایید گزارش یک ماه پیش خود در این رسانه که ولیعهد عربستان را تامین‌کننده مالی شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال دانسته بود، جمال خاشقجی را روزنامه‌نگار عرب‌تباری که مرگ او مسلم اعلام شده اما نشانی از جسدش نیست، به عنوان منبع آگاه خود معرفی کرد.

رمز و راز قتل خاشقجی
کد خبر: 243859
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید کمالی‌دهقان، خبرنگار روزنامه گاردین بعد از یکی دو ماه کشمکش رسانه‌ای امروز افشا کرد که جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی منبع خبر او درباره کمک مالی خارج از عرف ولیعهد سعودی به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال بوده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، کمالی‌دهقان پیش از این در 11 مهرماه (2 اکتبر) در گزارشی که در این رسانه انگلیسی منتشر شده بود خبر از تامین مالی شبکه ایران اینترنشنال از طریق کشور عربستان سعودی داده بود. او در این گزارش با اشاره به اولین مصاحبه یک شبکه فارسی‌زبان با «یعقوب حر التستری» سخنگوی گروهک جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» که به‌وسیله ایران اینترنشنال انجام شده بود، خبر داده بود: یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد{ه است} که بودجه ایران اینترنشنال از دستگاه سلطنتی سعودی تأمین می‌شود {و} در حدود 250 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بر اساس این گزارش، این تلویزیون به مدد این کمک هنگفت مالی به خبرنگاران و کارکنان خود 3 برابر تعرفه مرسوم دستمزد می‌دهد.


این نشریه انگلیسی در گفت‌وگوی کوتاهی که در ادامه این گزارش با «راب بینون» جانشین مدیر عامل ایران اینترنشنال انجام داده بود، تاکید کرده است که از ارائه پاسخ درباره منبع درآمد ایران اینترنشنال طفره رفته است.

حالا اما بعد از گذشت بیش از یک ماه از آن گزارش، سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین در توییتر دست به افشاگری دیگری زده است. افشاگری‌ای که هم مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته و به «حرکت شجاعانه» تعبیر شده و هم مورد سوءظن قرار گرفته است.

کمالی دهقان امروز جمعه در توییتر خود نوشت: جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی منبع خبر او درباره کمک مالی هنگفت ولیعهد سعودی به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال بوده است.

توییت‌های کمالی دهقان درباره خاشقجی و ایران اینترنشنال

او در یک رشته توییت اعلام کرده است که در روز 26 سپتامبر{6 روز پیش از حضور بدون بازگشت خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول} با خاشقجی به صورت تلفنی گفتگو کرده و این روزنامه نگار سعودی به او گفته محمد بن سلمان از طریق مشاور نزدیکش سعود القحطانی منابع مالی تلویزیون فارسی زبان ایران اینترنشنال را در لندن، تامین می‌کند. سعود القحطانی در پی مرگ خاشقجی به حکم ملک سلمان پادشاه سعودی از کار برکنار شده است.

روزنامه نگار گاردین همچنین نوشته است که منتظر تایید ادعایش از طرف روزنامه گاردین و دولت ترکیه است.

اما نکته دیگری که مورد توجه محافل و رسانه‌ها قرار گرفته شائبه تهدید این خبرنگار ایرانی فعال در گاردین است. او در ادامه توییت‌هایی که امروز داشته توییت‌هایی قرانی منتشر کرده که مضمون آنها و همچنین تاکیدش بر اینکه جز مادرش و افراد بسیار نزدیک کسی با او تماسی نگیرد، این گمانه را ایجاد کرده که احتمالا از طرف برخی تهدید به مرگ شده است.

پس از این رشته توییت‌ها و انتشار نگرانی و احتمال تهدید کمالی‌دهقان بود که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در توییتی نوشت: آقای کمالی دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تایید کرد که قاشقجی قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تاسیس شبکه فارسی «ایران اینترنشنال» توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است. مقامات ذیربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت نیز با آنها در تماس است.

توییت بعیدی‌نژاد درباره کمالی دهقان

پس از قوت گرفتن احتمال در خطر بودن جان این خبرنگار فعال در روزنامه گاردین و دست به دست شدن توییت‌ها و اخبار افشاگری که انجام داده بود در فضای مجازی و رسانه‌ها جهان؛ درنهایت پس از چند ساعت، همه رشته‌ توییت‌هایی که کمالی‌دهقان در این باره نوشته و منتشر کرده بود پاک شد. شاید همین اقدام موجب شد که برخی کاربران فضای مجازی هم نسبت به این داستان موضع منفی بگیرند و اصل صحت موضوع را مورد تردید قرار دهند.

توییت‌هایی که از صفحه کمالی دهقان پاک شد

اما در کنار احتمال وجود خطر برای این خبرنگار ایرانی به نظر می‌آید با انتشار اطلاعات جدیدی که امروز منتشر شد، شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال و کمک‌های عربستان سعودی به آن و ارتباط اینها به جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عرب‌تباری که دنیا منتظر است تا بداند چه اتفاقی برای او افتاده و راز مرگش چیست، وارد مرحله جدیدی خواهد شد. چراکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر صحت صحبت‌های کمالی دهقان به اثبات برسد برخی از معادلات راز مرگ این روزنامه‌نگار خود به خود حل خواهد شد.

تویییت کمالی دهقان درباره ولیعهد عربستان

از طرفی وضعیت شبکه ایران اینترنشنال هم مشخص‌تر می‌شود؛ شبکه‌‌ای که از زمان تاسیس، شائبه‌های بسیاری درباره عملکردش در میان فارسی‌زبانان جهان و علیه ایران وجود داشته و به شدت زیر ذره‌بین قرار دارد. عملکردی که الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره آن به «فارس» گفته است: شبکه‌هایی نظیر ایران اینترنشنال مکمل جنگ روانی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورماست و این شبکه‌ها قبل از اینکه تحریمی اتفاق بیافتد فضای یأس و ناامیدی را میان مردم ترویج میکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها