کد خبر: 243910
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۰۸:۴۷:۰۰
| |

پژوهشگر اقتصادی لبنانی:

تحریم علیه ایران دستاویزی کلیشه‌ای با نتایج معکوس است/ قدرت تهران در تحمل‌پذیری محدودیت‌ها، واشنگتن را ناکام می‌گذارد

کارشناس اقتصادی لبنانی گفت: یکی از برجسته‌ترین نتایجی که می‌توان به آن اشاره کرد، قدرت ایران در تحمل‌پذیری تحریم­‌ها است که اهداف آمریکا را ناکام می­‌گذارد، زیرا آمریکا فضایی بیشتر از گذشته برای مانور دادن علیه ایران در اختیار ندارد و هر آنچه را که می‌­توانست، انجام داده است.

تحریم علیه ایران دستاویزی کلیشه‌ای با نتایج معکوس است/ قدرت تهران در تحمل‌پذیری محدودیت‌ها، واشنگتن را ناکام می‌گذارد
کد خبر: 243910
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حیدر پژوهشگر مسائل اقتصادی و سیاسی لبنانی، به عنوان استاد دانشگاه و مشاور مالی در انگلیس فعالیت می­‌کند.

وی در تحلیل ابعاد و پیامدهای اقتصادی- سیاسی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران گفت: شاید این برای اولین بار در تاریخ آمریکا و روابط دیپلماسی در عرصه بین‌المللی است که شاهد چنین نقض آشکار و صریح قوانین بین‌المللی و مفاد آن هستیم تا جایی که کشوری که عضو سازمان ملل است، یک توافق بین‌المللی را نقض کرده و پس از آن نیز تلاش می­‌کند بر کشوری که به قانون بین‌المللی و منشورهای آن پایبند بوده است، تحریم اعمال کند اما به رغم این موضوع، آمریکا به عادت مألوف خود، با نادیده گرفتن این قوانین و نقض آنها به صورت یکجانبه ار این توافق خارج شد.

این کارشناس امور اقتصادی و سیاسی گفت: این در حالی است که کشورهای دیگر در صف ایران ایستاده و رفتار بی‌شرمانه آمریکا در خروج از توافق بین‌المللی تحت نظر شورای امنیت و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی متخصص در این زمینه مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گزارش­‌های دوره­‌ای و بازدیدهای منظم از برخی سایت‌های ایرانی داشته­‌اند، را رد کرده­‌اند.

رفتار آمریکا مغایر با عرف جهانی است

وی در ادامه گفت: رفتار آمریکا در سطح بین‌المللی نامناسب و ناسازگار با عرف جهانی است. این کشور از پیمان­‌های بسیاری در زمینه محیط زیست مانند توافق پاریس و توافق هسته‌­ای با ایران و به دنبال آن نیز از پیمان موشک‌های ضد بالستیک با روسیه خارج شد.

حیدر در ادامه افزود: چنین رفتارهای نامناسب آمریکا که از نظر بسیاری از کشورهای بزرگ جهان مردود است، در باب اعمال تحریم­‌ها علیه ایران نیز به دلایل بی‌شماری از جمله ایجاد آشوب و نابسامانی در بازار نفت و افزایش ناامنی در منطقه خاورمیانه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز پذیرفتنی نیست. علاوه بر این نیز باعث افزایش بحران بین کشورهای منطقه به ویژه کشورهای نفت‌خیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپائی، روسیه، چین، هند و ترکیه این تحریم­‌ها را بسیار ظالمانه و غیر قانونی علیه ایران می­‌دانند که قانون بین‌المللی را نقض کرده و در راستای منافع کشورهای استعمارگر است، همان گونه که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در یکی از سخنرانی­‌های خود تأکید کرد که به این تحریم­‌ها پایبند نخواهد بود. بنابراین از مواضع بسیاری از کشورها چنین بر می‌­آید که این تحریم­‌ها ظالمانه و غیر قانونی بوده و هیچ سنخیتی با سنت­‌ها و قوانین بین‌المللی ندارند.

آمریکا فضایی بیشتر از گذشته برای مانور دادن علیه ایران در اختیار ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از طرفین زیان بیشتری خواهد دید، گفت: بهتر است بگوییم کدام یک سود بیشتری می­‌برد که پاسخ آن خود دال بر میزان خسارت و زیانی است که در آینده به بار خواهد آمد. شاید یکی از برجسته‌ترین نتایجی که می‌توان به آن اشاره کرد، قدرت ایران در تحمل‌پذیری تحریم­‌ها است که اهداف آمریکا را ناکام می­‌گذارد، زیرا آمریکا فضایی بیشتر از گذشته برای مانور دادن علیه ایران در اختیار ندارد و هر آنچه را که می­‌توانست، انجام داده است. اکنون نیز هیچ دستاوردی علیه ایران در زمینه نفت نمی‌­تواند کسب کند، زیرا با توجه به اهمیت این بخش، برای تمام کشورهای جهان، نتایج معکوس این تحریم­‌ها بر جهان به طور کلی و بر تمام کشورهای منطقه به طور خاص بازتاب خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین نتیجه تلاش‌­های بی‌وقفه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، اعمال فشار بر کشورهای وارد کننده نفت و مشتقات نفتی و همچنین گاز از ایران است. چنانچه بسیاری از این کشورها با توجه به حیاتی بودن واردات این مواد به ویژه گاز برای مردم خود از هم‌نوا شدن با درخواست‌­های نامطلوب آمریکا امتناع کرده‌اند.

تهدید نفتی امریکا نوعی قلدرمآبی تجاری است

وی درباره میزان تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار جهانی نفت گفت: ایران کاملا صریح و شفاف اعلام کرد که بدون شک هر نوع تلاشی برای توقف جریان صادرات نفت ایران پیامدهای منفی بر کشورهای منطقه بلکه حتی بر تمام کشورهای جهان خواهد داشت. این کشور همچنین بر این نکته تأکید کرده است که در صورت عدم امکان صدور نفت ایران، هیچ یک از کشورهای منطقه نیز اجازه صادرات نفت نخواهد یافت و در صورت تلاش آمریکا و کشورهای دیگر برای توقف صادرات نفت ایران به هر شکلی که باشد، بسته شدن تنگه هرمز یکی از راهکارهای پیش رو خواهد بود.

ملاحظه می‌­شود که تهدید آمریکا علیه برخی کشورها در زمینه خرید نفت از ایران پدیده­‌ای بسیار خطرناک و بی‌سابقه در بازارهای تجاری و به نوعی قلدر مآبی تجاری است که نظر می‌­رسد آمریکا بدان معتاد شده است. بلکه حتی می‌­توان گفت این نوع رفتار آمریکا به شیوه دزدان دریایی است که جهان را به سمت بی‌ثباتی و هرج و مرج در بازارهای جهانی سوق می­‌دهد.

حیدر در ادامه تأکید کرد که تلاش‌­های آمریکا و تدوام چنین روشی، نشان‌دهنده آن است که این کشور هیچ احترامی به جامعه جهانی و توانائی­‌های آن نمی‌­گذارد، بلکه سوء استفاده از اقتصاد جهانی به شمار می‌­آید که نتیجه آن نارضایتی کشورهای اروپائی و آسیایی است.

وی گفت: رهآورد این روش­‌ها برای آمریکا امنیت و اعتماد سازی در عرصه بین‌المللی نخواهد بود زیرا آتش جنگ اقتصادی و نفتی را شعله‌ور خواهد کرد که هیچ برنده‌­ای نخواهد داشت بلکه حتی خسارتی عمیق و زیان بارتر برای مصرف‌کنندگان جهانی نفت به بار خواهد آورد و با افزایش قیمت این ماده به بالاترین سطح ممکن اجازه رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها را نخواهد داد و با این روند، هر شهروند عادی در جای جای این جهان باید تاوان آن را بپردازد.

حیدر در خصوص تاثیر تحریم­‌ها بر شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه گفت: کاملا بدیهی است که تاثیر رفتارهای استعمارگرانه و قلدرمآبانه اقتصادی آمریکا موضوعی است که دیگر خوشایند بسیاری از کشورهای جهان نیست بلکه مواضع نادرست ترامپ و تهدید به اهمیت شخص او موجب بی‌ثباتی در بازارهای جهانی و در برخی موارد عقب‌نشینی آنها شده است.

وی تأکید کرد که اگر ترامپ و دولتش همین روش را در ادامه نیز در پیش گیرند، احتمالا نتایج بسیار وخیمی را برای آمریکا رقم خواهد زد و عامل اصلی بی‌اعتمادی به ترامپ و ناکامی او در دستیابی به اهدافش خواهد شد. باید گفت که ناامیدی تنها بهره آمریکا نخواهد بود بلکه با واکنش معکوس بسیاری از کشورها نسبت به خطرهای آمریکا به ویژه کشورهای اروپائی، چین، روسیه، کره‌جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی و حتی کانادا روبه‌رو خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حقیقت کشورهای مذکور با موضع گیری در جبهه مقابل آمریکا به نوعی با رفتارها و اقدامات واشنگتن به مقابله برخاسته­‌اند.

کشورهای اروپائی در حال حاضر در حال آماده‌سازی مکانیزم مالی ویژه‌ای هستند که از سیطره آمریکا دور است. این مکانیزم جایگزین نظام سوئیفت تحت کنترل آمریکا بوده و سیستم انتقال در شبکه پولی را تسهیل می­‌کند، همچنین قدرت یورو را برای غلبه بر دلار تقویت می­‌کند، زیرا دلار در اروپا ارز ثانویه است همان گونه که یورو در آمریکا ثانویه است. در حقیقت مکانیزم مالی اروپا سازوکاری برای ایمن سازی و قدرتمند کردن اقتصاد این قاره به دور از هیمنه آمریکا است.

حیدر افزود: اگر ترامپ در جنگ اقتصادی علیه ایران با شکست مواجه شود، با توجه به اینکه این جنگ نمونه­‌ای از جنگ‌­های وی علیه کشورهایی است که در صف او قرار نمی­‌گیرند، باید گفت که این شکست سرآغاز شکست او در مقابله با تحریم‌­های احتمالی کشورهای قدرتمند دیگر علیه واشنگتن است. اگر آمریکا آماده شکست در جنگ اقتصادی و مالی با ایران باشد، نباید اعلام کند که این جنگ علیه تمام کشورها از جمله فرانسه و آلمان و روسیه و هند و .. است که به ایران کمک می‌­کنند. این مرحله بسیار دشوار است و به نظر می‌­رسد که آمریکا با درک توان ایران در مقابله با این تحریم‌­ها و ایجاد مانورهای جنگی در خلیج فارس به حساسیت و اهمیت موضوع پی برده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها