کد خبر: 244045
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۲۹:۰۰
| |

تحلیلگر آکادمی علوم اجتماعی چین؛

حذف ایران از بازار نفت و انرژی امکانپذیر نیست

تحلیلگر موسسه آسیای غربی و مطالعات آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین تاکید کرد به هیچ وجه نمی توان کشور بسیار مهمی مانند ایران را در زمینه های مختلف تجاری، نفت و انرژی کنار گذاشت.

حذف ایران از بازار نفت و انرژی امکانپذیر نیست
کد خبر: 244045
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| خانم خه ون پینگ تحلیلگر آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: با توجه به ظرفیت های تولید نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک و مشکلاتی که بر سر راه تولید نفت در جهان وجود ندارد به هیچ وجه نمی توان جایگزینی برای نفت و انرژی ایران پیدا کرد.


او به همین دلیل قطع کامل صادرات نفت ایران و یا به قول ترامپ «به صفر رساندن آن» را غیر ممکن دانست و تاکید کرد اظهارات ترامپ و تحریم های آمریکا علیه ایران، چنان غیر منطقی و نا صحیح بود که حتی متحدان اروپایی واشنگتن هم با انتشار بیانیه ای این تحریم ها را تقبیح کردند.


تحلیلگر موسسه آسیای غربی و مطالعات آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین اظهار داشت نیاز جهان به نفت ایران و همچنین حمایت خیلی از کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و اروپا از ایران باعث شده است کشورهای دنیا و متحدان آمریکا با ترامپ و دولت وی برای بازگرداندن تحریم های ایران مخالفت کنند.


'خه ون پینگ' در مورد روابط چین و ایران نیز گفت: پکن به عنوان کشوری که با ایران روابط تجاری معمول دارد به مناسبات ادامه می دهد کما اینکه چین از معافیت لازم برای خرید نفت نیز برخوردار شده است.


چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و روزانه حدود 650 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل 7 درصد از مجموع واردات این کشور است ارزش واردات چین از ایران با قیمت فعلی بازار، 15 میلیارد دلار در سال است.


شرکت‌های انرژی دولتی CNPC و سینوپک چین میلیاردها دلار در میادین نفتی بزرگ ایران مانند یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده و نفت به چین فرستاده‌اند.


پیشتر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز تاسف نسبت به اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران تاکید کرد چین و همچنین جامعه جهانی به طور کلی مخالف «تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران» هستند.


'هوا چون ایینگ' با بیان اینکه پکن بی توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا با ایران همکاری می کند تصریح کرد چین از هر راه حل منطقی و درستی استقبال می کند و به همکاری های معمول اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد.


'خه ون پینگ' تحلیلگر موسسه آسیای غربی و مطالعات آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین در ادامه گفت: چین همچنان با حفظ برجام به روابط خود با ایران ادامه خواهد داد.


او افزود: سازمان بین المللی انرژی اتمی تا کنون 12 بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داده است و این نشان می دهد که ایران به این قرارداد پایبند است.


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.


ترامپ روز دوشنبه گذشته مجددا تحریم ها بر ایران را اعمال کرد اما او چند ساعت بعد از اعلام این موضوع هشت کشور از جمله کره جنوبی را از تحریم های نفتی معاف کرد.


کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها