کد خبر: 244047
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۲۸:۰۰
| |

رییس سازمان میراث فرهنگی:

هیچ نسبتی با رییس جمهور ندارم

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود 1500 دلار است، اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.

هیچ نسبتی با رییس جمهور ندارم
کد خبر: 244047
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر مونسان در پاسخ به سؤالی درباره نسبت فامیلی خود با رئیس‌جمهور گفت: این موضوع یکی از حاشیه‌هایی است که با آن درگیر هستم و این حاشیه از روز اول برای من ایجاد شد. حاشیه‌ها خیلی وقت مدیران را می‌گیرد گاهی تا 50درصد انرژی مدیران صرف حاشیه‌ها می‌شود، پنج سال از دولت گذشته است و پنج سال است که این موضوع را می‌گویم که هیچ نسبتی با آقای رییس‌جمهور ندارم.

وی که در برنامه دستخط سخن می‌گفت با اشاره به عملکرد خود در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: مرداد سال گذشته که رئیس این سازمان شدم، 3درصد کاهش گردشگر ورودی داشتیم اما خوشبختانه موفق شدیم در پایان سال گذشته 4درصد رشد را تجربه کنیم. در چهارماهه اول امسال نیز شاهد رشد 38 درصدی ورود گردشگران بودیم. عمده این گردشگران از کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عربستان هستند، از کشورهای منطقه‌ای عمدتاً رشد ورود گردشگر داشته‌ایم اما از کشورهای اروپایی کاهش داشتیم که این کاهش به‌خاطر هراسی است که درباره سفر به ایران ایجاد شده است. البته گردشگران برنامه سفر خود به ایران را کنسل نکرده‌اند و اعتقاد دارم یک مدت که بگذرد به نقطه تعادلی بازخواهد گشت.

وی افزود: به‌زودی گردشگران متوجه می‌شوند اتفاقاتی که ترامپ از آن دم می‌زند اقتصادی است و بحث امنیتی نداریم. امنیت کشور برقرار است و این امنیت موجود موضوع مهمی است که بابت آن باید هر روز شکرگزار باشیم. یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم این است که برخی از بناهای تاریخی را به مردم واگذار می‌کنیم که مردم در دل آن کسب‌وکار و اشتغال ایجاد می‌کنند. در چهارساله دولت یازدهم 43 پروژه از طریق صندوق احیا واگذار شده که 10 پروژه به بهره‌برداری رسیده است؛ اما در یک سال گذشته 37 پروژه را واگذار کردیم و 10 پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

مونسان درباره نقش سفارتخانه‌ها در معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و حمایت از تورها گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه اقدامات خوبی را شروع کرده و موضوع گردشگری جزو یکی از اهداف و موضوعات سفرا شده است، به‌عنوان‌ مثال درباره ویزای الکترونیکی کارهای خوبی انجام شده اما اعتقاد دارم که برای معرفی باید تلاش بیشتری شود.

مونسان در خصوص نقش استارت‌آپ ها در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز گفت: این موضوع بسیار مهم است در همین رابطه ما طرحی را به نام تجاری‌سازی صنایع‌دستی آغاز کرده‌ایم، صنایع‌دستی ما نباید فله‌ای فروش برود و باید از فضای مجازی کمک بگیرد. وضع تولید صنایع‌دستی ما بسیار خوب است. سال گذشته 281میلیون دلار از مبادی خروجی صادرات داشته‌ایم، 250میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشتیم اما این رقم تا 2میلیارد دلار در سال می‌تواند افزایش یابد.

مونسان درباره گرانی هزینه برخی سفرهای داخلی همچون سفر به کیش که گران‌تر از سفر ترکیه تمام می‌شود نیز اظهار کرد: ما تلاش کردیم بسته‌های ارزان سفر را تولید کنیم اما واقعیت این است که ابزارهای مستقیم ما کم است و در بسیاری از مواقع ما نیاز داریم که بسیاری از دستگاه‌ها با ما همکاری کنند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تلاش دولت برای برگشت هزینه بلیت هواپیما به وضعیت قبل خبر داد و گفت: با معاون‌اول رئیس‌جمهور مکاتبه داشتیم و وزیر راه نیز از گرانی بلیت هواپیما نگران است، زیرا دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست. دوستان تلاش می‌کنند تا هزینه بلیت هواپیما به حالت قبل برگردد.

مونسان درباره اینکه اگر دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست چرا نظارت بیشتری نمی‌کند، توضیح داد: این مساله چندوجهی است مثلاً در گذشته فعالان این عرصه در حوزه هواپیمایی ارز دولتی می‌گرفتند ولی هم‌اکنون این‌گونه نیست.

مونسان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص شائبه سوءاستفاده از زمین‌های جزیره کیش گفت: خوشبختانه در زمان مدیریت من هیچ حرف‌وحدیثی نبود و در آن دوران ما بر مدار قانون حرکت کردیم. کیش محیط کوچکی است شایعه خیلی زیاد است و خیلی زود انتشار می‌یابد، خیلی از آن‌ها غلوشده است، واگذاری‌هایی انجام شده اما فرد برای ساختن آن اقدام نکرده است، فرد باید اقدام می‌کرد که نکرده بود در دورانی که من مسئولیت گرفتم بالغ‌بر 7هزارمیلیارد تومان زمین را پس گرفتم بدون این‌که هیچ‌گونه تهدیدی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنم.

معاون رئیس‌جمهور درباره تأثیرات اقتصادی ورود گردشگر به کشور اشاره کرد و با بیان این‌که ورود هر گردشگر به‌اندازه صادرات 30 بشکه نفت برای کشور درآمد دارد، گفت: ما گردشگران سلامت داریم که حدود 2500 دلار و گردشگر زیارتی داریم که بین 400 تا 600 دلار برای کشور درآمدزایی دارند، متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود 1500 دلار است، اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها