کد خبر: 244063
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۴۴:۰۰
| |

​مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی:

جریمه پنج برابری دستمزد روزانه برای کارفرمایانی که کارگر غیرمجاز به‌کار می‌گیرند

​مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به فعالیت اتباع غیر مجاز بیگانه گفت: کارفرمایانی که کارگر غیرمجاز به‌کار می‌گیرند، به ازای هر یک روز بکارگیری اتباع خارجه، پنج برابر دستمزد روزانه آن‌ها جریمه می‌شوند

جریمه پنج برابری دستمزد روزانه برای کارفرمایانی که کارگر غیرمجاز به‌کار می‌گیرند
کد خبر: 244063
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۲:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| احمدرضا خزاعی مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی، امروز 19 آبان، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی از سال 94 با تدبیر مدیرعامل سازمان تشکیل شد و ماده پنج قانون تامین اجتماعی مبنای کار اداره کل اتباع خارجی است.


وی با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین اتباع خارجی و ایرانیان نیست، تصریح کرد: کارفرمایان مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان است و باید در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، هفت درصد سهم کارگر و 20 درصد سهم خود را کسر کند و حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کند.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی افزود: اتباع خارجی که متقاضی ادامه بیمه‌پردازی به صورت اختیاری هستند می‌توانند با دارا بودن شرایط لازم در قانون بیمه اختیاری نسبت به انعقاد قرارداد، اقدام و تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای مقرر شامل بازنشستگی، فوت و خدمات درمانی قرار بگیرند.

خزاعی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 42 هزار نفر از اتباع خارجی در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند و با احتساب خانواده‌های آنان در مجموع 82 هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی از اتباع خارجی وجود دارند.

وی با اشاره به بیمه ایرانیان خارج از کشور، ادامه داد: اداره کل اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی نیز بحث بیمه ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می‌کند و از 3 میلیون و 500 هزار نفر ایرانی مقیم خارج از کشور تعداد 30 هزار بیمه‌پرداز اصلی داریم.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: همچنین 82 هزار نفر از ایرانیان در خارج از کشور نیز مستمری‌بگیر هستند و در مجموع 310 هزار ایرانی مستمری‌بگیر و بیمه پرداز در خارج از کشور وجود دارند.

خزاعی با بیان اینکه تامین اجتماعی در بحث اتباع نیز به 390 هزار تن خدمت ارائه می‌کند، اظهار کرد: در خراسان جنوبی نیز 192 هزار بیمه پرداز اصلی از اتباع خارجی هستند.

وی افزود: اگر اتباع خارجی، اقامت قانونی و پروانه کار قانونی داشته باشند و در شغلی که برای آن‌ها تعریف شده مشغول به کار شوند، تحت حمایت قانون کار قرار می‌گیرند و بیمه اجتماعی آن‌ها اجباری است و کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه هستند.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی گفت: تعداد 834 هزار نفر پناهنده در کشور وجود دارد که برخی از این پناهندگان دارای تحصیلات بالایی هستند و شایسته نیست که در مشاغل خاص و سخت کار کنند.

خزاعی با بیان اینکه موافق زباله‌گردی اتباع افغانستانی در کشور نیستیم، بیان کرد: زباله‌گردی یکی از چهار گروه شغلی برای پناهندگان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار در حیطه سازمان بهزیستی قرار دارند اما اگر اتباع افغانستانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند به طور قطع فرزندان آنان نیز با حفظ کرامت از خدمات سازمان تامین اجتماعی برخوردار می‌شود و نیاز به تکدی‌گری نیست.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی به عنوان حلقه مفقوده قبل از آسیب‌های اجتماعی عمل می‌کند، افزود: حدود 1800 نفر بر اساس طرح مقاوله‌نامه شماره 19 سازمان بین‌المللی کار (ILO) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

خزاعی تصریح کرد: اگر کارفرمایی در کشور کارگر غیرمجازی را بکارگیری کند براساس ماده 181 قانون کار مشمول جریمه می‌شوند و به ازای هر یک روز بکارگیری اتباع خارجه، پنج برابر دستمزد روزانه آن‌ها جریمه می‌شوند و اگر بکارگیری غیرقانونی ادامه پیدا کند برای بار دوم معادل 10 برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد و برای مرتبه سوم نیز کارفرما طبق قانون به حبس تعزیری محکوم می‌شود.

وی یادآور شد: عدم اطلاع‌رسانی صحیح، رفتار غیر انسانی با اتباع خارجه و بازنگری در قانون و عدم اصلاح در قانون یکی از دلایلی است که اتباع خارجه دارای بیمه نیستند در حالی که اتباع خارجی می‌توانند به صورت قانونی از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها