کد خبر: 244159
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۰۷:۳۶:۰۰
| |

زیبایی‌های تئاتر لاله‌زار را با دیالوگ‌های رکیک تبدیل به زشتی کردند/جوک‌های ماهواره‌ای را نمایشنامه می‌کنند

حسن عظیمی با بیان اینکه «90 درصد تئاتر آزاد در ید اختیار سوءاستفاده‌کنندگان و نابلدان است» گفت: تئاتر کمدی لاله‌زاری یکی از ژانرهای زیبای تئاتری است؛ اما همکاران ما زیبایی‌هایش را تبدیل به زشتی کردند و چون گفتن دیالوگ‌های زشت و رکیک برایمان آسان‌تر بود به سوی آن رفتیم و همین تیشه به ریشه ما زد.

زیبایی‌های تئاتر لاله‌زار را با دیالوگ‌های رکیک تبدیل به زشتی کردند/جوک‌های ماهواره‌ای را نمایشنامه می‌کنند
کد خبر: 244159
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن عظیمی (از پیشکسوتان تئاتر آزاد)، با اشاره به اینکه حدود دو سال است که از عضویت در انجمن تئاتر کمدی تهران (تئاتر آزاد) به دلیل نحوه اداره آن انصراف داده است، گفت: اولین لطمه‌ای که به صنف خورده و به‌نظر می‌رسد انجمن را هم به تعطیلی کشانده، این بود که ناگهان در انجمن به روی خیلی از آدم‌ها باز شد و افرادی بدون اینکه سابقه این کار را داشته و شاگردی کرده باشند، وارد تئاتر آزاد شدند. یک عده جوان پرانرژی اما بدون پشتوانه فکری و دانش تئاتر وارد شدند و بازی بهم خورد. در نتیجه اغلب آقایانی که نمایش روی صحنه می‌بردند بدون اینکه بفهمند معنی و مفهوم دیالوگ‌هایی که می‌گویند چیست، یا توجهی به عکس‌العمل خانواده‌هایی که در سالن می‌نشستند، داشته باشند هر جمله رکیکی را روی صحنه می‌گفتند.

بارها گفتیم به هرکسی مجوز کارگردانی تئاتر آزاد ندهند

عظیمی ادامه داد: در طول این سال‌ها باید برای گروه‌ها این مطالب جا می‌افتاد چون شورای ارزشیابی و نظارت می‌گفت این کلمات را بیان نکنید، اما شب اجرا انجامش می‌دادند. آقای مجید جعفری بارها جلسه گذاشت و توضیح داد و خطر را گوشزد می‌کرد اما این همکاران ما توجهی نداشتند و سوار خر خودشان بودند و می‌تازاندند. به نظرم لطمه اصلی را خود اهالی تئاتر آزاد به خودشان زدند. انجمن نتوانست این مشکلات را مدیریت کند بنابراین از انجمن جدا شدم.

او با بیان اینکه «ما هرچه تذکر دادیم و هرچه باید می‌گفتیم، به عنوان یک پیشکسوت گفتیم، ولی نشد و کار به اینجا کشید» گفت: در صورتی که همین افراد سالن‌های خوبی هم داشتند، می‌شد کمی منطقی فکر و کار کنند تا عده‌ای بیکار نشوند و یک کار فرهنگی آبرومند هم توام با طنز و موسیقی و شادی و نشاطی که جامعه امروزی ما نیاز شدیدی به آن دارد، فراهم کنند اما اغلب همکارانم این را رعایت نکردند. من خودم وقتی کار می‌کردم تمام هم و غم‌ام این بود که روی صحنه حرف نامناسبی زده نشود.

90 درصد تئاتر آزاد در ید اختیار سوءاستفاده‌کنندگان و نابلدان است

این پیشکسوت تئاتر کمدی لاله‌زار با تاکید بر اینکه «حتی با جلسات متعدد صنف هم برخی از همکاران نتوانستند خودشان را درست کنند» گفت: همکاران ما به این فکر نمی‌کنند که مجوز گرفته‌ایم پس کاری آبرومند روی صحنه ببریم. نتیجه این رفتارها از مدت‌ها پیش مشخص بود که شرایط امروز را رقم زد. بارها گفتیم به هرکسی نباید مجوز کارگردانی بدهند اما متاسفانه نشد.

عظیمی با بیان اینکه «تئاتر آزاد عملا نابود شده است» گفت: وقتی انجمنی بود و آقای مجید جعفری بالای سرش بود، تغییری اتفاق نیفتاد، الان که دیگر خودشان هستند و خودشان. نمی‌دانم از بد حادثه است یا نقطه خوب ماجرا که نظارت و ارزشیابی تقریبا به هر کسی و هر کاری اجازه اجرا نمی‌دهد چون پای آبروی خودشان هم مطرح است اما کماکان 90 درصد فضای تئاتر آزاد در ید اختیار سوءاستفاده‌کنندگان از این فضا و افراد ناوارد و نابلد قرار دارد که اتفاقا بهترین سالن‌ها و شرایط را هم در اختیار دارند. من با 55 سال کار تئاتر که آثارم در فرانسه، انگلیس، المان، اسپانیا، بلاروس و... در جشنواره‌های خارجی اجرا شده، امروز بیکارم. چون اینها جای خالی ما را گرفته و اختیار دست آنها بود؛ دست افرادی که هم از تئاتر کمدی لاله‌زاری سوء‌استفاده کردند و هم این کاره نبودند.

زیبایی‌های تئاتر کمدی لاله‌زاری را با دیالوگ‌های رکیک تبدیل به زشتی کردند

او یادآور شد: هیچ انتظاری از دولت یا افراد خارج از این صنف ندارم چون فایده‌ای ندارد. شما هرچه راه و چاه را نشانم بدهی، نصیحتم کنی، همه منطق‌های دنیا را برایم بیاوری، اما وقتی مغزم در برابر منطق مقاومت می‌کند چه فایده‌ای دارد؟ حتی یک‌بار شاهد بودم که آقای مجید جعفری در جلسه عمومی کارگردان‌ها به این افراد تذکر داد. آیا رعایت کردند؟ نه ولله. همین الان چهار، پنج نمایش روی صحنه است که اگر به تماشایشان بروید، خجالت‌زده و ناراحت می‌شوید.

عظیمی خاطرنشان کرد: همکاران ما کاری کرده‌اند که آدم خجالت می‌کشد به دیگر هنرمندان تئاتر که خارج از فضای تئاتر آزاد مشغول‌اند، بگوید من هم تئاتر کمدی لاله‌زاری کار می‌کنم. در صورتی‌که یکی از ژانرهای زیبای تئاتری است؛ ما زیبایی‌هایش را تبدیل به زشتی کردیم و چون گفتن دیالوگ‌های زشت و رکیک برایمان آسان‌تر بود به سوی آن رفتیم و همین تیشه به ریشه ما زد.

جوک‌های ماهواره‌ای را تبدیل به نمایشنامه می‌کنند

این پیشکسوت تئاتر آزاد ادامه داد: هم‌زمان با تولد تئاتر آزاد، این جریان هم بود و کم‌کم قدرت گرفت. اینها هفتاد گروه بودند که بین آنها 4-5 گروه سعی می‌کردند آبرومندانه کار کنند و خودشان را از این حاشیه‌ها دور نگه دارند که هنوز هم هستند. اما اغلب‌شان خیال می‌کنند چون اسم کار تئاتر آزاد است باید بنشینند پای ماهواره دوتا جوک بشنوند اینها را بردارند تبدیل به یک نمایش کرده و روی صحنه ببرند.

عظیمی تصریح کرد: تنها خواهشم از همکاران این است که اگر می‌خواهند کاری که شروع کردند ادامه دهند کاری سالم، پاک در فضایی صمیمی بدون آلوده شدن به دیالوگ‌های زشت و رکیک باشد و فقط کسانی که بلدند شنا کنند و تن به رودخانه بزنند.

او همچنین با اشاره به اینکه بعد از سه سال دوری، قصد دارد به زودی تئاتری روی صحنه ببرد، گفت: تئاتری که در سال 1349 در جشن هنر شیراز آقای پیتر بروک در سه خط نوشته به آقای بیژن مفید داده بود به اسم «عروسی فیگارو»؛ من اسمش را عوض کردم گذاشتم «عروسی فیروزخان» و تغییراتی در آن دادم که با فرهنگ ایرانی‌ها هم‌خوان‌تر باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها