کد خبر: 244271
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد:

دو دستگی دانش آموز در مدارس سمپاد

بنا به اظهارات صریح رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان امروز در مدارس سمپاد شاهد یک دو دستگی سر کلاس های درس هستیم و شاید بتوان گفت این همان اتفاقی است که در عمل مورد نظر موافقان طرح مدارس سمپاد در متوسطه اول بود یعنی تبدیل مدارس سمپاد به مدارس عادی و معمولی

دو دستگی دانش آموز در مدارس سمپاد
کد خبر: 244271
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان این روزها با توجه به تصویب کامل اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به دنبال عملیاتی کردن احیای سازمان سمپاد است، گفت: با توجه به تصویب اساسنامه سمپاد، قطعا این سازمان احیا خواهد شد. تنها منتظر ابلاغ اساسنامه از جانب رئیس جمهور هستیم. به این ترتیب اعضای هیئت امنا نیز مشخص می شود.

وی ادامه داد: در جریان هستید در 20 مهر در شورای عالی انقلاب فرهنگی با لطف وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه هیات امنایی شدن این مرکز و تبدیل شدنش به سازمان تصویب شد. در حال حاضر الان به جهت عدم استقلال مالی گرفتاری هایمان زیاد است. ما در مناطق محروم برای گرفتن نصف شهریه هم دچار مشکل هستیم. از طرفی نمی توانیم به زور این شهریه را اخذ کنیم و از سوی دیگر روی کیفیت اثر بخش است.

باید نیروهای توانا را در مدارس سمپاد به کار بگیریم

مهاجرانی با بیان اینکه سازمان شدن تنها با داشتن برنامه و ساختار مناسب موثر خواهد بود، بیان کرد: ما موظف به طراحی برنامه در راستای کیفیت بخشی برنامه ها و خصوصا مدارس هستیم و باید نیروهای توانا به کار بگیریم.

اما در کنار این موضوع که این روزها وقت زیادی از رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گرفته است، یکی از چالش های این مرکز در اوایل سال بحث انتخاب و گزینش دانش آموزان پایه هفتم مدارس سمپاد بود. مدارس متوسطه اول سمپاد که پس از کش و قوس های فراوان توانست در سیستم آموزش و پرورش ماندگار شود، سیاست آزمون های رایج خود را کنار گذاشت و آزمون تستی هوش ریون ملاک پذیرش دانش آموزان پایه هفتم شد که این انتخاب نقدهای فراوانی را به همراه داشت.

حال با توجه به اینکه دانش آموزانی که توسط این آزمون مورد سنجش برای تحصیل در مدارس سمپاد قرار گرفته اند دو ماهی است سر کلاس ها رفته اند، پرسش ما از مهاجرانی درباره کیفیت و میزان تیزهوشی این دانش آموزان است. وی در این باره بیان کرد: امسال مسیر طولانی طی شد تا دانش آموزان پایه هفتم سمپاد سر کلاس بروند و همه در جریان آن هستید. ما سنجش و آزمون برای انتخاب دانش آموزان نیاز داریم و اینکه ابزار امسال چقدر کارا بود محل مناقشه است. همه از نظرات ضد و نقیض در این باره آگاه هستند. عده ای آزمون ریون را منقرض شده دانستند و عده ای اعلام کردند این آزمون کارایی لازم را دارد. محل بحث امروز دیگر این آزمون نیست و همانطور که اشاره کردید خروجی این آزمون است.

دو دستگی در مدارس سمپاد؛ فقط تیزهوشان واقعی شناسایی نشدند

وی ادامه داد: گزارش هایی که ما از استان ها و مدارس دریافت کردیم موید این نکته است که امسال دو طیف دانش آموز در مدارس سمپاد داریم. یک طیف بسیار خوب و جزو تیزهوشان هستند و یک طیف دانش آموزان متوسط و حتی ضعیف هستند. باید از این خروجی برای تهیه آزمون استاندارد سال بد استفاده کنیم. چرا که بناست در این مدارس برای دو درصد دانش آموزان کشور که جزو تیزهوشان هستند خدمات ویژه آموزشی ارائه بدهیم و اگر برخی دانش آموزان در این مدارس حکم سرعت گیر را داشته باشند هم سیستم را آزار می دهند و هم خودشان آزار می بینند.

بنا به اظهارات صریح رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان امروز در مدارس سمپاد شاهد یک دو دستگی سر کلاس های درس هستیم و شاید بتوان گفت این همان اتفاقی است که در عمل مورد نظر موافقان طرح مدارس سمپاد در متوسطه اول بود یعنی تبدیل مدارس سمپاد به مدارس عادی و معمولی.

هنرستان های غنی شده یا همان سمپاد مهارتی

اما سمپاد مهارتی هم یکی از نکاتی است که امسال در مدارس کلید خورده است که مهاجرانی در این باره اظهار کرد: سمپاد مهارتی در استان البرز و در مدارس دختران در شاخه گرافیک و در مدارس پسران در شاخه شبکه کلید خورده است. در واقع این مدارس همان هنرستان هایی هستند با یک فضایی که به شکل کارسوق طراحی می کنیم یا به عبارت دیگر هنرستان های غنی شده هستند که بخش بار عملی آن بیشتر است.

وی همچنین یکی دیگر از فعالیت های این مرکز را چنین مطرح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانش‌آموزان سمپاد هستیم‌. در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری می‌توانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها