کد خبر: 244352
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان نظر خود را تحمیل نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا نظر خود را تحمیل نمی‌کند، بلکه قانون را اعمال می‌کند.

شورای نگهبان نظر خود را تحمیل نمی‌کند
کد خبر: 244352
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۲۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی شامگاه یکشنبه در برنامه 'بدون توقف' شبکه سه در گفت وگو با جمعی از دانشجویان رشته حقوق در پاسخ به سوالی درباره وظایف شورای نگهبان، گفت: وظیفه شورای نگهبان نظارت در حوزه تقنین و انتخابات است.


وی ادامه داد: همه جوامع انسانی این موضوع را پذیرفته اند که در اداره جامعه باید مکانیزم های نظارتی وجود داشته باشد، ما در زندگی اجتماعی نیز شاهد هزاران مورد از نظارت ها هستیم.


وی با بیان این که نظارت امری ضروری برای حیات اجتماعی انسان ها است، گفت: شورای نگهبان موضوع نظارت تقنینی را انجام می دهد که البته در کشورهای دیگر نیز برخی از دستگاه ها عهده دار این وظیفه هستند که از میان آنها می توان به دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی و شورای قانون اساسی اشاره کرد.


کدخدایی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مکانیزم بسیار موثر در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت، در قبل از انقلاب اسلامی ایران ما مکانیزم های نظارتی قانونمندی نداشتیم ولی بعد از انقلاب شورای نگهبان مکانیزم نظارتی را بر عهده گرفت.


کدخدایی در پاسخ به این سوال که در کشورهایی مثل فرانسه یا شیلی هم ما شاهد چنین مکانیزمی هستیم؟ گفت: شورای قانون اساسی فرانسه از نظر ساختاری الهام بخش شورای نگهبان ما بوده است و ایده اولیه از آنجا گرفته شده است.


در ادامه یکی دیگر از دانشجویان درباره نظارت پیشینی شورای نگهبان سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: نظارت پیشینی فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه در همان فرانسه هم برخی مصوبات این وضعیت را دارند.


وی افزود: در نظام های قضایی مانند آمریکا نظارت پسینی حاکم است، ولی در چارچوب قانون اساسی ما این گونه نیست و ما در این چارچوب عمل می کنیم.


کدخدایی اضافه کرد: البته در نظارت بر مصوبات دولت که از سوی رییس مجلس انجام می گیرد، نظارت پسینی است، یا نظارت دیوان عدالت اداری نیز نظارت پسینی است.


سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: این شورا باید دستیاران و همکارانی داشته باشد تا کمک کنند، به همین دلیل هم در حوزه فقهی جمعی از فقها در قم به شورای نگهبان کمک می کنند و هر هفته یک یا دو جلسه با شورا دارند و در تهران هم جمعی از حقوق دانان جوان در پژوهشکده شورای نگهبان موضوعات را بررسی می کنند و همه نظرات در جلسه شورای نگهبان مطرح می شود.


وی تاکید کرد: علاوه بر این ها در مصوباتی مانند CFT اگر دولت و مجلس درخواست کنند که کارشناسانشان در جلسات حضور داشته باشند طبیعتا آنان نیز در جلسات حضور می یابند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها