امانوئل ماکرون در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

فرانسه تلاش می‌کند وابستگی اروپا به دلار را کاهش دهد

رئیس جمهور فرانسه گفته است این کشور در تلاش است تا وابستگی اروپا به دلار آمریکا را کاهش دهد.

فرانسه تلاش می‌کند وابستگی اروپا به دلار را کاهش دهد
کد خبر: 244518
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۲:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته است، کشورهای اروپایی تا کنون در ارائه جایگزینی برای دلار آمریکا شکست خورده‌اند و بیش از حد به واحد پول آمریکایی وابسته هستند.

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با «فرید زکریا» در شبکه «سی ان ان» گفت که در حال حاضر اروپا جایگزین مشخصی برای دلار ندارد چرا که «در شرایط فعلی دلار آمریکا به دلیل قدرتش نوعی چیرگی در جامعه بین‌المللی دارد».

ماکرون در ادامه تأکید کرد: «تا کنون، ما نتوانسته‌ای یورو را به اندازه دلار تقویت کنیم. ما سال‌های گذشته اقدامات خوبی صورت داده‌ایم اما هنوز کافی نیست.»

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «این مسئله برای من موضوع حفظ حاکمیت است. بنا بر این می‌خواهم در همکاری بسیار نزدیک با نهادهای مالی‌مان، در سطح اروپا و با تمام شرکا تا این قابلیت را ایجاد کنیم که وابستگی کمتری به دلار آمریکا داشته باشیم».

وی در ادامه تصریح کرد که البته چنین جایگزینی به هیچ عنوان به دنبال به چالش کشیدن و رقابت با دلار نیست اما «برای ثبات نظم جهانی» وجود آن ضروری است.

ماکرون تأکید کرد: «این بدان معنی نیست که به رقیب تبدیل شویم. اما من تصور می‌کنم برای ثبات نظم جهانی، نیازمند یک واحد پولی قوی نظیر دلار هستیم اما باید جایگزین‌هایی نیز داشته باشیم. یورو باید یکی از این جایگزین‌ها باشد و این بدان معنی است که ما باید ساختارهای مالی خود و همچنین تأمین مالی بازیگران اقتصادی‌مان در سطح منطقه یورو را ارتقاء بخشیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که واشنگتن همچنان متحد و شریک اصلی اروپا در بسیاری حوزه هاست اما ضرورت شدیدی وجود دارد تا اروپا امنیت خود را بسازد.

وی با اشاره به این مطلب خاطرنشان ساخت: «مشخصه اصلی سال‌های اخیر این بوده که حضور آمریکا در مناطق خاصی کاهش یافته. من بر این باورم که آمریکا همچنان نخستین متحد ما در همه جاست... اگر بعد از جنگ جهانی دوم ما به حضور آمریکا برای امنیتمان نیاز داشتیم، من تصور می‌کنم که حالا زمان آن فرا رسیده تا اروپا حاکمیت خود و امنیت خود را بسازد».

رئیس‌جمهور فرانسه، همزمان تأکید کرد که چنین اقدامی به هیچ عنوان علیه آمریکا انجام نمی‌شود، «اما آنچه اروپا باید انجام دهد ایجاد قابلیت و استقلال برای خود به منظور حفاظت از خود است. به همین دلیل است که من موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دفاعی را مطرح کرده‌ام... و به همین دلیل است که می‌خواهم یکچارچگی بیشتری در داخل اروپا ایجاد کنم».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها