معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد:

ضرورت ترویج استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

معاون فرهنگی قوه قضاییه بر لزوم استفاده از مجازات‌های جایگیزین حبس تأکید کرد و گفت: می‌توانیم به سمت مجازات‌های دیگری مانند مجازات بدنی برویم و ما به شدت از آن دفاع می‌کنیم و کاملا هم آن را معقول و اثربخش می‌دانیم، هر چند فرهنگ روشنفکرانه غرب مجازات‌های بدنی را نمی‌پذیرد و آن را ضد حقوق بشر می‌داند.

ضرورت ترویج استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس
کد خبر: 244821
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در همایش مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار که صبح امروز (سه شنبه؛ 22 آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: برای مددکاری اجتماعی تعاریف زیادی وجود دارد. مددکاران اجتماعی به جای اینکه به افراد به صورت مستقیم کمک کنند، به توانمندسازی آنان کمک می‌کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اصل احسان در نظام اسلامی گفت: پرهیز از آسیب رساندن به دیگران، جلوگیری از آسیب دیدن افراد جامعه، درمان افراد آسیب دیده و خیر رساندن به دیگران از اصول احسان است و مددکاران اجتماعی تمام این اصول را به طور ویژه انجام می‌دهند و در متن کار مددکاران اجتماعی اخلاق وجود دارد. پایین‌ترین مرتبه اخلاق، عدالت است و بالاترین سقف اخلاق، احسان است و جامعه اسلامی نیازمند عدالت و احسان است. کار مددکاری اجتماعی در مسیر تقوا است. مبنای امر به معروف و نهی از منکر، دوستی است و مددکار اجتماعی بر همین اساس افراد را به سمت خیر هدایت می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در خصوص بحث تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضا، اظهار کرد:در بحث تکریم ارباب رجوع کار مفصلی انجام شده است و طی 4 سال گذشته پایه‌های فرهنگی آن را در دادگستری بنا کردیم و فرهنگ آن از طریق کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای پایه ریزی شد.در چند سال گذشته حدود هزار کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور برگزار شده است. در گام دوم دستور العملی تدوین و ابلاغ شده است و از سال 96 جایگاه ویژه‌ای برای توسعه تکریم ارباب رجوع قرار دادیم.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: برای اینکه بتوانیم به مقام عمل برسیم و در دستور العمل باقی نمانیم نیاز بود که ضمانت‌های اجرایی داشته باشیم و این هدف را با کار علمی قوی که انجام شد تا در ابتدا شاخص‌های ارزیابی تکریم ارباب را تدوین و ابلاغ کنیم. یک تیم تخصصی از بیرون قوه قضاییه و دانشگاه‌ها و با همراهی متخصصانی از درون قوه قضاییه تشکیل شد و شاخص‌های تکریم ارباب رجوع که حدود 200 شاخص است را تدوین کردند که براساس یک مدل بین الملی تدوین شده است. گام بعدی ما اهدای جایزه تکریم ارباب رجوع به مدیرانی است که این اهتمام ویژه را داشتند که در سال 97 این ارزیابی صورت خواهد گرفت و در ابتدای سال 98 جایزه تکریم ارباب رجوع اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در رابطه با پیشنهاد معاونت فرهنگی قوه قضاییه برای در نظر گرفتن مجازات‌های جایگزین حبس به قضات گفت: در این رابطه چند برنامه را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها این است که قضات کمتر به سمت صدور حکم حبس بروند و در ابتدا کار مبنایی انجام شود تا تفکر حقوقدان‌ها تغییر پیدا کند و در حال حاضر تفکر حقوقدان‌ها و مجامع علمی در این زمینه محدود به این است که مجازات را در قالب حبس می‌بینند.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که این تفکر درست شود و سپس در حوزه قانون گذاری قوانین را اصلاح کنیم و زمانی که این فکر در دانشگاه ایجاد شود و آن‌ها در زمینه مجازات دیگری تئوری پردازی کنند، می‌توانیم به سمت مجازات‌های دیگری مانند مجازات بدنی برویم و ما به شدت از آن دفاع می‌کنیم و کاملا هم آن را معقول و اثربخش می‌دانیم، هر چند فرهنگ روشنفکرانه غرب مجازات‌های بدنی را نمی‌پذیرد و آن را ضد حقوق بشر می‌داند. همچنین باید از مجازات‌ها و محرومیت‌های اجتماعی مانند سلب امتیازات اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها