کد خبر: 244924
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

سازمان ملل نسبت به بازگرداندن پناهجویان روهینجا هشدار داد

در حالی که دولت بنگلادش اعلام کرده است، در ماه جاری میلادی نخستین گروه پناهجویان روهینجا را به میانمار بازمی‌گرداند، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این باره هشدار داد و چنین اقدامی را مغایر با قوانین بین‌الملل خواند.

سازمان ملل نسبت به بازگرداندن پناهجویان روهینجا هشدار داد
کد خبر: 244924
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازگرداندن پناهجویان روهینجا به میانمار هشدار داد. در این بیانیه آمده است که بازگرداندن دو هزار و 200 پناهجوی روهینجا به کشوری که از آن گریخته‌اند، با حقوق بین‌الملل سازگار نیست و زندگی و جان پناهجویان را به خطر می‌اندازد.

در ادامه‌ی بیانیه تأکید شده است که دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هر روز گزارش‌هایی از اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینجا در استان راخین میانمار دریافت می‌کند. در این راستا از قتل، دستگیری‌های خودسرانه، تحدید آزادی و کمبود بهداشت و جلوگیری از تحصیل نام برده شده است.

میشل باچله تأکید کرده است که خشونت سربازان میانمار علیه اقلیت روهینجا هم‌ردیف با جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است.

پیش‌تر وزیر رفاه اجتماعی، امداد و اسکان میانمار خبر داد که بنگلادش مصمم است مسلمانان روهینجا را به میانمار بازگرداند. قرار است که نخستین پناهجویان در ماه جاری میلادی از بنگلادش اخراج شوند.

سال گذشته میلادی بیش از 700 هزار مسلمان روهینجا به بنگلادش گریختند.

در بیانیه‌ی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین آمده است که پس از انتشار خبر بازگرداندن پناهجویان، ساکنان اقامتگاه‌های پناهجویی در بنگلادش دچار وحشت شده‌اند.

کارشناسان احتمال می‌دهند که پناهجویان روهینجا بار دیگر برای نجات خود از دست خشونت نظامیان میانمار با قایق‌های غیرایمن به مالزی بگریزند.

یکی از رهبران اقلیت روهینجا اعلام کرد، ده‌ها خانواده از این گروه مسلمان که باید در روزهای آتی طبق لیست به میانمار بازمی‌گشتند، از کمپ‌هایشان در بنگلادش فرار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، عبد السلام، از رهبران روهینجا در کمپ "جامتولی" واقع در 40 کیلومتری جنوب شرق "کاکس‌بازار" در بنگلادش گفت: اکثر افرادی که نامشان در لیست است، فرار کرده‌اند تا بازگردانده نشوند. اکثر آنها به کمپ‌های مجاور رفته‌اند تا شناسایی و بر خلاف میلشان مجبور به بازگشت نشوند.

در سال 2015 ده‌ها هزار آواره‌ی روهینجا از این طریق به مالزی پناه بردند. در حال حاضر حدود 80 هزار تن از آنان در مالزی به‌سر می‌برند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها