بزرگداشت مقام علامه طباطبایی در تالار وحدت

مراسم بزرگداشت "روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار" همزمان با بزرگداشت مقام علامه طباطبایی در تالار وحدت برگزار شد و در این مراسم مسئولان کتابخانه‌های برگزیده، کتابداران برتر و استان‌های برتر در حوزه انجمن‌ها و کتابخانه‌های عمومی و همچنین از پیشکسوتان و خدمتگزاران برتر حوزه کتاب تقدیر شد.

بزرگداشت مقام علامه طباطبایی در تالار وحدت
کد خبر: 245238
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی رمضانی صبح امروز پنجشنبه (24 آبان‌ماه) در سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی مفسر قرآن و روز "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" که به منظور تجلیل از مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه عمومی با حضور فعالان این عرصه در تالار وحدت برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در هفته کتاب بالغ بر 16 هزار و 417 برنامه و فعالیت در استان‌ها داشته‌ایم. هفته کتاب امسال با دو مناسب تقارن دارد. یکی با شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت حضرت صاحب (عج) و به ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) ختم می‌شود و این روزها می‌تواند مایه برکت و فعالیت در عرصه پژوهش و کتابخوانی باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم جایگاه مقام کتاب و کتابخوانی و کتابداری را در کشور بالاتر ببریم و از همین جا از تلاش‌های کتابداران کشور تشکر می‌کنم. شعار هفته کتاب امسال با عنوان "حال خوش خواندن" برگزار شد و در این مدت برنامه‌ها و اقداماتی را در نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار کردیم. اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم،خانواده بزرگ کتابداران با آرمان‌های امام خمینی تجدید بیعت کردند و در حوزه کتاب و منابع کتابخانه‌ای مجموعه‌ای تحت عنوان "رمانتیک" که شامل معرفی 130 عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و کتاب‌های داستانی با مضامین تربیتی برای کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌هایی که دارای بخش کودکان و نوجوانان بود، ارسال شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: همچنین بسته‌های و یژه اسباب‌بازی را به کتابخانه‌هایی که در مناطق محروم کشور فعالیت دارند، ارسال کردیم. بسته اربعینی نهاد یکی دیگر از اقداماتی بود که از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها در راستای گرامیداشت هفته کتاب انجام شد و فراخوان جشنواره قصه‌گویی و آغاز به کار و انتشار فراخوان جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران را در 30 آبان‌ماه در دستور کار داریم. همچنین جشنواره هدهد سفید را نیز پیش رو داریم که در این جشنواره که با محوریت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود، از اعضای نوجوان کتابخانه‌ها و کتاب‌های برتر تقدیر می‌کنیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: برای شهر کاشان که عنوان پایتخت کتاب ایران در نظر گرفته شده است، ویژه‌برنامه‌هایی نیز تدارک دیده‌ایم که از جمله آنها "نشست آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی"، "رونمایی از کتاب مجموعه مقالات آینده کتابخانه‌های عمومی"، "رونمایی از قطعاتی از آلبوم موسیقی کودک با موضوع کتاب و کتابخوانی" و همچنین "نشست‌هایی با موضوع کتاب و سبک زندگی ایرانی اسلامی" با همکاری دانشگاه تهران در 28 آبان ماه است.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که برنامه‌های رسانه‌ای نیز در هفته کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی و در ساخت تیزرهای تلویزیونی نیز داشته‌ایم، گفت: برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب "آب هرگز نمی‌میرد" و دومین جلسه گفت‌و گوی فرهنگی در 29 آبان‌ماه از جمله برنامه‌های معاونت در حوزه رسانه بود. همچنین به همت اداره کل روابط عمومی مجموعه پویانمایی‌هایی با عنوان "آقا و خانم کتابدار" با محوریت کتابخانه نیز داشته‌ایم و پویا نمایی با موضوع "چرا کتاب نمی‌خوانیم" تهیه شده است که از رسانه‌ ملی پخش شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در هفته کتاب بالغ بر 16 هزار و 417 برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از جمله آن می‌توانیم به 1368 مسابقه کتابخوانی، 3904 نشست کتابخوان، 233 نشست اختصاصی، 1911 نشست کتابخانه‌ای، 1760 نشست مدرسه‌ای، 390 جلسه نقد و بررسی کتاب و 218 رونمایی از کتاب اشاره کرد. طرح کتاب یاران در مدارس و عضویت رایگانی سراسری دانش‌آموزان در برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین بازگشایی دو باب کتابخانه را نیز در دستور کار داریم و از همین جا اعلام می‌کنم که مراحل ساخت فیزیکی 12 باب کتابخانه نیز به اتمام رسیده است و این کتابخانه‌ها به زودی افتتاح خواهند شد.

انتخاب برگزیدگان نهاد و تقدیر از کتابخانه‌ها و کتابدارها از دیگر برنامه‌های ما بود و انتخاب آنها از آذرماه 96 آغاز شد. مراحل اجرایی این فرآیند در طی بازده زمانی چهار ماهه به سرانجام رسید و در حدود 109 هزار فعالیت در سه سامانه فرهنگی، خدمت کتابخانه‌ای و فعالیت‌های خلاقانه ثبت شد و در نهایت منتخبین در 19 بخش و 34 حوزه انتخاب شدند. از جمله ویژگی‌هایی که در ارزیابی امسال به آن پرداختیم این بود که از بخش‌های جدیدی تحت عنوان فهرست‌نویس برتر، فعالان ترویج کتابخوانی، کتابخانه برتر از نظر همکاری گروهی، انجمن برتر خیرین و ... تقدیر شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها