قتل خاشقجی؛ از انکار عربستان تا مجازات عاملان

مقامات عربستان سعودی پس از انکار قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی نه‌تنها مجبور به اعتراف به قتل او شدند، بلکه روز پنجشنبه دادستان ارشد عربستان خواستار اعدام 5 نفر در ارتباط با قتل این روزنامه‌نگار شد.

حجم ویدیو: 4.93M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00 دانلود ویدیو
کد خبر: 245295
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ۲۰:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی حالا پس از انکارهای مقامات عربستان و اصرارهای اردوغان، به اعترافات و مجازات‌هایی از رسیده است که نشان می‌دهد سعودی‌ها دست از منکر شدن این مسئله برداشته‌اند.

جمال خاشقجی دهم مهرماه پس از آنکه وارد کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شد، دیگر بازنگشت؛ همان زمان رسانه‌های ترکی به همراه رسانه‌هایی مانند واشنگتن‌پست و رویترز از قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی خبر دادند.

خبرهای بعدی حکایت از جنایت وحشیانه‌ای داشت، به طوری که شواهد و اسنادی که نیروهای امنیتی ترکیه در دست داشتند نشان می‌داد این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و بعد از آن جسدش قطعه‌قطعه‌ شده است.

اردوغان نیز از ابتدای این پرونده به صورت جدی جزئیات آن را دنبال کرد و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

مقامات عربستان سعودی ابتدا قتل خاشقجی را از پایه منکر شدند مدعی بودند که این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شده است اما پس از آنکه شواهد بیشتر و فایل‌های صوتی از شکنجه این روزنامه‌نگار در اختیار نیروهای امنیتی ترکیه قرار گرفت، مقامات عربستان این مسئله را ناشی از یک درگیری در کنسولگری عنوان کردند و این مرگ را بر اثر یک تصادف جلوه دادند. البته فایل صوتی شکنجه او واکنش‌های زیادی را نیز از سوی مقامات کشورهای مختلف به همراه داشت؛ به طوری که حتی د ولتمردان آمریکا هم خواستار محاکمه عاملان قتل خاشقجی شدند .

با این حال بسیاری از رسانه‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا، قتل خاشقجی را به دستور مستقیم بن‌سلمان ولیعهد عربستان مرتبط دانستند .

چندی بعد ملک سلمان پادشاه عربستان دستور برکناری احمد عسیری، معاون وزارت اطلاعات این کشور و سعود القحطانی، از دستیاران محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را صادر کرد؛ 18 نفر دیگر نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

حالا روز پنجشنبه دادستان کل عربستان خواستار اعدام 5 نفر در ارتباط با قتل جمال خاشقجی شده است ؛ اما هنوز خبری از اعتراف مقامات عربستان به نقش بن‌سلمان در این جنایت نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها