سید فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هشتم

تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد/ هزینه کردن از بیت‌المال خیلی راحت شده است

سیدفاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هشتم گفت: متاسفانه در کشور ما تحقیق و تفحص‌ها یا به نتیجه نمی‌رسد یا اگر به نتیجه رسیده، بازده قابل قبولی به اندازه آن انعکاس خبری و هزینه‌ای که صورت گرفته و وقتی که از مجلس گرفته است، ندارد.

تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد/ هزینه کردن از بیت‌المال خیلی راحت شده است
کد خبر: 245371
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۵ ۱۱:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سید فاضل موسوی نماینده مجلس هشتم درخصوص ضرورت تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌‌‌‌‌‌‌تواند مجلس را پویا نگه دارد و اعتماد مردم را جلب کند، شفافیت این نهاد است.

وی ادامه داد: در مجلس نهم بیش از 130 تحقیق و تفحص تصویب شده است. میانگین هر تحقیق و تفحص حدود 350 تا 400 ملیون تومان هزینه دارد. تنها از این بیش از 130 تحقیق و تفحص، احتمالا تعداد تحقیق و تفحص‌های به نتیجه رسیده به تعداد انگشتان است که گزارش شده و جمع‌‌‌‌‌بندی شده است. با این وجود باید دید حاصل این اندک گزارش هم چه بوده و کدام مشکل را حل کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به مشکلات تحقیق و تحفص‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما تحقیق و تفحص‌‌‌‌ها یا به نتیجه نمی‌‌‌‌رسد یا اگر به نتیجه رسیده، بازده قابل قبولی به اندازه آن انعکاس خبری و هزینه‌‌‌‌ای که صورت گرفته و وقتی که از مجلس گرفته است، ندارد. متاسفانه شما تاریخ تحقیق و تفحص‌‌‌‌های مجلس را ببینید معمولا عقیم مانده است یا حاصلی نداشته است.

موسوی با بیان اینکه من فکر می‌‌‌کنم اگر این عزم در نمایندگان باشد که بتوانند خود را از طریق تحقیق و تفحص آسیب‌‌‌‌شناسی کنند، حرکتی عاقلانه است که البته نباید تنها در حد حرف باشد، تصریح کرد: قطعا بدانید اگر مجلس بتواند خود را در معرض دید مردم قرار دهد، برای پویایی و استحکام حیات عقلی و حکمرانی مجلس مفید خواهد بود اما در صورتی که عقیم و ابتر نماند و فقط هزینه نشود. مردم باید بدانند کسانی که به مجلس فرستاده‌‌‌‌‌اند آنقدر صداقت دارند که حتی حاضر به نقد خود هستند.

وی با اشاره به حساسیت افکارعمومی درخصوص هزینه‌‌‌های صورت گرفته در مجلس و لزوم توجه به این مهم خاطرنشان کرد: ریل حرکت مجلس در حوزه هزینه‌‌‌‌ها به گونه‌‌‌‌ای به خصوص در این چند سال اخیر گذاشته شده که این ریل را به راحتی نمی‌‌‌‌‌توان برگرداند. برای مثال وقتی نماینده‌‌‌ای چند میلیارد هزینه می‌‌‌‌کند تا وارد مجلس شود، قانع نخواهد شد تا خانه‌‌‌ای با هزینه کم اطراف بهارستان تهیه کند تا در هزینه اقامت نمایندگان صرفه‌‌‌جویی شود.

این نماینده ادوار مجلس افزود: متاسفانه نه تنها در مجلس که در خیلی از نهادها ما مسائل مالی را رها کرده‌‌‌‌ایم و هزینه کردن از بیت‌‌‌المال خیلی راحت شده است؛ در صورتی که هزینه کردن از بیت‌‌‌المال خیلی حساس است و نقدهای جدی در این رابطه وجود دارد. در حال حاضر ما یکی از فربه‌‌ترین و در عین حال یکی از کم‌‌‌بازده‌‌ترین و پرهزینه‌‌‌ترین دولت‌‌های دنیا را داریم.

موسوی با تاکید بر اینکه نزدیک 75 درصد بودجه کشور صرف امورات بسیار عادی و جزئی می‌‌‌شود که در کشورهای دیگر با یک پنجم یا یک دهم این هزینه کشور را اداره می‌‌‌کنند، ابراز داشت: هزینه‌‌‌کرد زیاد مشکل یکجا و دوجا نیست بلکه باید یک اراده سیاسی در حاکمیت وجود داشته باشد تا این مساله رفع شده و یک خانه‌‌‌تکانی در این حوزه صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: البته مجلس یک نهاد رکنی و پایه‌‌‌ای است و اگر این نهاد بتواند خودش را اصلاح کند قطعا می‌‌توان به تغییر قوه مجریه و قوه قضائیه امیدوار بود تا قوای پر حاصلی داشته باشیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها