کد خبر: 245497
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۰۹:۵۱:۰۰
| |

مدیر پیشین حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب البرز:

البرز سالانه 21 سانتیمتر پایین می‌رود

چند سالی است که افت سریع سطح آب‌های زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین در استان البرز به یکی از دغدغه‌های زیست محیطی تبدیل شده است؛ این معضل به همینجا ختم نشده و امروز کار به پیدایش فروچاله‌هایی در گوشه و کنار استان رسیده که باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

البرز سالانه 21 سانتیمتر پایین می‌رود
کد خبر: 245497
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۰۹:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حمید منصوری مدیر پیشین حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب البرز ضمن ابراز نگرانی از روند افت آب‌های زیرزمینی استان البرز، گفت: طبق آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی، سطح آب‌های زیرزمینی در استان البرز سالانه 81 سانتیمتر کاهش می‌یابد. در مجموع طی 20 سال گذشته سطح سفره‌های زیرزمینی در البرز 17 متر کاهش پیدا کرده است؛ این کاهش باعث شده عمق بسیاری از چاه‌های کشاورزی در استان به خصوص ساوجبلاغ به 200 متر و بیشتر برسد.

این مسئول آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به نشست زمین هم دامن زده است به طوری که زمین در دشت‌های استان سالانه بین 21 تا 22 سانتیمتر نشست می‌کند. در دنیا استاندارد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر زیر 40 درصد است اما در ایران این رقم نزدیک به 92 درصد و در البرز 100 درصد است که این یعنی فاجعه در حال رخ دادن است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها