نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها:

اصفهان احتمالا دچار کمبود آب شرب خواهد شد

نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: اگر به مشکل خشکسالی استان اصفهان توجه نشود در آینده با مشکل آب شرب مواجه خواهیم شد.

اصفهان احتمالا دچار کمبود آب شرب خواهد شد
کد خبر: 245503
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین میرزاییان درباره خشکسالی‌های اخیر در استان اصفهان گفت‌: این استان از چند سال گذشته تا کنون به دلیل کاهش بارندگی‌ها با مشکل بحران آب روبرو است و از طرفی نیز سرشاخه‌های آبی زاینده‌رود در بالادست منبع آبی استان‌های همجوار اصفهان مانند چهارمحال و بختیاری و یزد است که این موضوع نیز بر کم آبی زاینده‌رود افزوده است.چند سالی است آب زاینده‌رود به شرق استان اصفهان نمی‌رسد و همین موضوع باعث شده این منطقه که یکی از قطب‌های کشاورزی استان است دچار بحران کم‌آبی شده و حتی این مسئله بر روی آب شرب استان نیز اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران استان اصفهان از آغاز سال جاری تاکنون جلساتی درباره مشکلات بی‌آبی تشکیل داده است گفت: این سازمان با حفر چاه‌ها در حاشیه شهر اصفهان و حتی داخل خود شهرستان به دلیل کمبود شدید آب برای شهروندان چندین چاه حفر کرده‌ اما باز هم آب شرب اصفهان با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر به مرحله حاد رسیده به طوری که احتمال خطر کمبود آب شرب نیز وجود دارد.البته ناگفته نماند که مردم نیز واقعاً در مصرف آب همکاری‌های لازم را دارند و مسئولان استان نیز پیگیر راه حلی برای برطرف شدن موضوع کم آبی در استان هستند.

وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در شهرستان نطنز اظهار داشت: این شهرستان به لحاظ اینکه شهرستانی کوهپایه‌ای و کویری است و همچنین به علت خشکسالی های اخیر ،اغلب‌ روستاهای آن بوسیله تانکر ‌آبرسانی می‌شوند در حالی‌که در گذشته آب شرب آنها از طریق قنوات و چشمه‌های جاری در روستاها تامین می‌‌‌شدند.

نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: سه سال پیش استاندار وقت اصفهان و شورای تامین استان در فاصله 15 کیلومتری شهرستان نطنز در روستایی به نام "رحمت‌آباد" چاه حفر کردند و از طریق پمپاژ آب را به شهرستان نطنز آوردند که متاسفانه این آب هم بنا به تحقیقاتی که از سوی کارشناسان حوزه آب انجام شد برای مصارف شرب مناسب نیست .زیرا آلودگی و املاح زیادی دارد و گاهی رنگش قهوه‌ای می‌شود .مردم این مناطق معمولاً برای مصرف آب شرب از چشمه‌های نزدیک این شهرستان آب تهیه می‌کنند.

میرزاییان اضافه کرد: شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز به دلیل همجواری با امامزاده "آقاعلی عباس" سالانه بیش از 4 میلیون گردشگر دارد ، اداره آب منطقه استان به دلیل کم آبی مجوز حفر چاه‌هایی برای تامین آب شرب این شهرستان را داد و بخشی از هزینه‌ها را خود اداره کل آبفای استان تقبل کرد و تاکنون خوشبختانه برای مصرف آب شرب مشکلی وجود ندارد، اما در بخش کشاورزی این شهرستان مشکلات فراوانی دارد. روستاهای دارای کشاورزی برای استخراج آب از چاه‌ها کنترل می‌شوند.

شهر بادرود یکی از قطب‌های فعال کشاورزی در شمال اصفهان است که متاسفانه به چاه‌های این منطقه کنتور نصب کرده‌اند و به طور مثال اگر در منطقه‌ای 20 ساعت نیاز به برداشت آب است به 13 ساعت کاهش یافته و کشاورزان اجازه برداشت بیشتر از این آب را ندارند و البته این برنامه کنترل برداشت آب در آینده خوب است ولی در حال حاضر کشاورزی منطقه را با مشکل روبرو کرد‌ه است.

میرزاییان تصریح کرد: نطنز با دارا بودن کارخانه‌ها و کارگاه‌های ذوب آهن قطب صنعتی منطقه و شهرستان بادرود با کشت محصولاتی مانند گندم، صیفی‌جات و باغات انار به عنوان قطب کشاورزی این منطقه معرفی می‌شود و با نصب کنتور به چاه‌های باعث افت کشاورزی می شود. کشاورزان بسیار گله‌مندند که چرا این سیستم کنترل آب‌های زیرزمینی برای شهرهای همجوار مانند کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نائین و... وجود ندارد و اگر قانونی هست باید برای همه یکسان عمل شود.

وی در ادامه گفت: در گذشته به طور مثال درطول روز 100 کامیون 10 تن برداشت طالبی از زمین‌های کشاورزی منطقه می‌شد یعنی چیزی حدود هزار تن در طول روز بود و به شهرهایی مانند اصفهان و تهران صادر می‌شد ولی الان با توجه به شرایط کنترل آب در امورات کشاورزی این برداشت روزانه به 10 کامیون 10 تن کاهش یافته است.

میرزاییان با اشاره به اینکه بیشترین برداشت محصول در این منطقه انار است ،افزود: سالانه بیش از 40 هزار تن تولید می‌شود و به دلیل مرغوبیتش در کشور جزو 5 رقم انار خوب به ثبت وزارت جهاد کشاورزی رسید و اخیراً این یاقوت سرخ کویر نیز به دلیل تنش بی‌آبی به مشکل خورده است. در گذشته هر 5 روز یک بار این درختان آبیاری می‌شدند که هم اکنون به 10 روز یک بار افزایش یافته است. بسیاری از مردم بادرود از مسئولان می خواهند در بحث استخراج آب‌های زیرزمینی عدالت در بین شهرستان‌ها رعایت شود و تبعیض‌ها که برداشته شود.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها درباره کشت جایگزین نیز گفت: در بادرود به دلیل کمبود آب نه تنها کشت زیتون حذف شد که ترویج کشت گیاهان دارویی نیز جایگزین آن شد‌. اما به نظرم جهت اصلاح کشت جایگزین باز هم در کنترل آب‌های زیرزمینی عدالت بایستی رعایت شود زیرا در بین شهر بادرود و اردستان مرزی به نام "قلعه گوشه " وجود دارد که سازمان آب منطقه اصفهان گفته است در اردستان 18 درصد کاهش برداشت آب وجود داشته و در بادرود 48 درصد. این در حالی‌ست که این دشت یک دشت مسطح وسیع بوده که بخشی از آن در حوزه بادرود و بخشی در اردستان است و این کاهش باید کاملاً مساوی باشد.

وی گفت: با توجه به کمبود آب بایستی کشت محصولات جایگزین کم‌آب با مدیریت جهاد کشاورزی اصلاح شوند و اگر این کار انجام نشود در آینده با بحران شدید آب روبرو می‌شویم. برداشت آب شرب از زاینده‌رود به شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و اردستان همچنان ادامه دارد اما متاسفانه این آب به نطنز و بادرود منتقل نمی شود و همین باعث کمبود آب در این دو شهرستان شده است. البته مسئولان قول دادند که سالانه به میزان 500 لیتر در ثانیه آب به این شهرستان بفرستند ولی این طرح کی اجرا می‌شود خدا می‌داند .

میرزائیان گفت: شهرستان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان مطرح بوده و بیشترین جذب را در حوزه گردشگری در اقصی نقاط جهان دارا است. یکی از مشکلاتی که هم اکنون در حوزه گردشگری این شهرستان وجود دارد عدم جاری شدن آب زاینده‌رود است چرا که این منطقه که مرکز شهر است به دلیل عدم جاری شدن آب در وسط آن زیبایی خود را از دست داده است.دلیل بعدی کاهش گردشگران استان ساخت هتل‌ها با حفظ باف فرهنگی شهر است متاسفانه دولت تسهیلات خاصی اتخاذ نمی‌کند و رغبتی هم نسبت به بخش خصوصی نشان نمی‌دهد که اقدام به این کار کنند.

وی سپس به قدمت تاریخی بادرود اشاره کرد و گفت: بادرود با 24 محوطه باستانی هفت هزار ساله، اولین مرکز ذوب فلز در دنیای باستان است که توسط تیم باستان‌شناسی آلمان کشف شد. اما تاکنون سازمان میراث فرهنگی هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته است. اخیرا در سفری که آقای مونسان به اصفهان داشتند این موضوع را به او گفتم . شهرهای زیرزمینی کشف شده در این منطقه آنقدر زیاد است که انتظار می‌رود حداقل اداره میراث فرهنگی مرکز کاوشگری در شهرستان اصفهان راه‌اندازی کند. بادرود با ‌سالانه بیش از چهار میلیون گردشگر هنوز نتوانسته پس از پنج سال یک هتل را تکمیل کند. در این خصوص بارها به اداره کل میراث فرهنگی مراجعه کردیم اما هر بار به بهانه‌ای دلیل‌تراشی کرده و از دادن تسهیلات امتناع می‌کنند در صورتی که این شهرستان قطب گردشگری مذهبی است.

وی در ادامه به بحث تصادفات استان اصفهان اشاره کرد و گفت: جاده کاشان - بادرود به جاده مرگ معروف است این جاده که 50 کیلومتر است دوبانده نیست و سالانه منجر به مرگ تعداد زیادی از مردم این شهرستان می‌شود. جاده ای در مسیر بادرود-کاشان هست که 10 سال است کلنگش زده شده اما تاکنون تنها 18 کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته ‌و همین 18 کیلومتر نیز به لحاظ عرضی مشکل دارد زیرا پلی در این مسیر ‌است که وقتی خودروها با سرعت از روی آن رد می‌شوند حالت پرش می‌گیرند که منجر به تصادف می‌شود.

عضو شورای شهر بادرود گفت: بارها به مسئولان وزارت راه نامه‌نگاری کردیم ولی متاسفانه جوابی ندادند . به مدیر کل راهداری استان اصفهان هم اطلاع دادیم ‌اما آنها هم می‌گوید این قضیه به ما مربوط نمی‌شود و باید به توسعه راه‌های کشوری مراجعه کنید. این پروژه کی تمام می‌شود که ما دیگر شاهد کشته شدن جوان‌هایمان نباشیم خدا می‌داند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها