جلال چراغپور:

حضور کی روش در ایران 40 روز دیگر به پایان می‌رسد!

کارشناس و مربی فوتبال ایران دوران حضور کی‌روش در ایران را مثابه یک اتوبان بسیار طولانی تشبیه کرد و گفت که سرمربی ایران 40 روز دیگر به انتهای این اتوبان می‌رسد.

حضور کی روش در ایران 40 روز دیگر به پایان می‌رسد!
کد خبر: 245605
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال چراغپور درباره دلایل تغییرات مکرر ترکیب تیم‌ملی در بازی‌های دوستانه و استفاده از بازیکنان مختلف در زمین، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم برای هر کاری که کی‌روش انجام می‌دهد، قاعده پیدا کنیم. نمی‌توانیم تلاش کنیم، به مغزمان فشار بیاوریم و برای اقدامات کی‌روش هدف و قانون بیابیم. ممکن است کارهایش را خلق الساعه انجام دهد. ممکن است هزار جور فکر و خیال در سرش داشته باشد، در حالی که ما نمی‌توانیم بفهمیم چرا کسی نیامد.

او با اشاره به بازی‌های تیم ملی قبل از جام جهانی گفت: ما تلاش کردیم اقدامات کی‌روش را قانونمند کنیم ولی وقتی بازی‌های تیم ملی مقابل اسپانیا، پرتغال و مراکش برگزار شد، متوجه شدیم کی‌روش غیرقابل پیش بینی است. او در رفتار، شخصیت، برخورد اجتماعی و در کار مربیگری فوتبال هم غیر پیش بینی است. نظر شخصی من است که کار او را فرمولاسیون نکنیم. سعی نکنیم به آن نظم بدهیم.

کارشناس فوتبال ایران اضافه کرد: اینکه بگوییم کی‌روش بعد از 8 سال نمی داند چه کسی باید در ترکیب اصلی تیم ملی بازی کند، غلط است و این فکر او نیست. از سوی دیگر اینکه بگوییم او دنبال پلن B می‌گردد، درست نیست چرا که کسانی مقابل ترینیداد و توباگو بازی کردند که غیر ممکن است در پلنB تیم ملی جای بگیرند. یا اینکه او بخواهد از بازیکنان جوان تیم برای مواقع سخت استفاده کند درست نیست چرا که مقابل ترینیداد و توباگو شجاعی و حاج صفی بازی کردند. در نتیجه نمی‌توانیم به قاعده مشخصی دست پیدا کنیم.

او آرایش تیم ملی مقابل ترینیداد و توباگو را آرایش عصبانیت نامید و افزود: نیامدن به نشست خبری، مصاحبه نکردن با رسانه‌ها و ... نشان عصبانیت است.

چراغپور در پاسخ به این سوال که آیا رفتارهای عصبی کی‌روش روی عوامل و کادرفنی تیم ملی تاثیر گذاشته که آن‌ها هم در مواقعی رفتارهای عصبی را همانند درگیری و پرت کردن موبایل یک خبرنگار نشان می‌دهد، اظهار کرد: وقتی فرمانده از پرخاش خوشش می‌آید، همه می‌خواهند نظر او را جلب کنند. ما مقابل تیم ملی قطر دیدیم که دستیار تیم ملی برای جلب نظر سرمربی تیم ملی با بازیکنان تیم ملی قطر چه رفتاری کرد. وقتی فرمانده از عطوفت خوشش بیاید، همه زیرگروه‌ها هم از او تبعیت می‌کنند و اگر پرخاشکر باشد، زیردستی‌ها هم پرخاشگر خواهند بود.

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به ترکیب تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه گفت: کی روش در ذهن خود تیمی دارد که در جام جهانی بازی کرده است و در سطح بین المللی سه بازی مقابل پرتغال، اسپانیا و مراکش انجام داده است. او چهار سال قبل تیمی را داشت که مقابل آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه بازی کرد و با قالبی از آن تیم به جام ملت‌های آسیا رفت و نتیجه نگرفت و در نتیجه از رقابت‌ها کنار رفتیم. در واقع کی‌روش الان هم او قالبی از جام جهانی را در ذهنش دارد و گروه دیگری را تحت عنوان تیم B درست کرده است.

وی با بیان اینکه تیم ملی دو قسمت شده است، خاطرنشان کرد: او تفکراتش را در ذهن بازیکنان جا انداخته است و در تمام این سال‌ها یک تیم آماده را پرورش داده است. شجاعی، حاج صفی و منتظری از هشت سال قبل همراه تیم ملی هستند. وقتی شش نفر یک جور فکر کنند، سایرین هم خودشان را با این تفکر وفق می‌دهند. در این بین عده‌ای هم برای پر کردن لیست 23 نفره همراه تیم ملی هستند و فقط برای بازی‌های تدارکاتی دعوت می‌شوند.

چراغپور کی‌روش را در پایان راه مربیگری دانست، و گفت: او از نظر شخصیتی، سنی و نگرش به فوتبال روز دنیا به پایان دوران مربیگری رسیده است. کی روش انعطاف پذیری ورود به دنیای مدرنیته را ندارد. جام ملت‌های آسیا آخرین جام کی‌روش است. اگر تیم‌ملی ایران در آسیا نتیجه نگیرد، هیچ کس نمی‌تواند او را نگه دارد. این آخرین شانس او برای مربیگری است. آخرین شانس او این است که به فینال برود و حتی سوم و چهارمی هم فایده ندارد. پس ما اگر می‌بینیم که او خیلی عصبی و با احتیاط عمل می‌کند، به این خاطر است که به پایان دوران مربیگری نزدیک شده است.

این کارشناس فوتبال دوران حضور کی‌روش در ایران را به یک اتوبان بسیار طولانی تشبیه کرد و گفت: او 40 روز دیگر به انتهای این اتوبان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه تیم ملی دفاع کردن را بهتر از هر چیزی یاد گرفته است، افزود: او یاد گرفته یک نوع حمله و یک نوع دفاع را انجام دهد. وقتی قصد حمله داشته باشد و تیم حریف ضد حمله بزند، تیم ایران مقاومت نمی‌کند و به لاک دفاعی فرو می‌رود و دفاع FUNNEL BACK (قیف عقب) را انجام می دهد. زمانی که قصد حمله داشته باشد، COUNTER ATTACK (ضد حمله) را انجام می‌دهد. تیم ملی حمله تدریجی انجام نمی‌دهد، حمله کلاسیک نمی کند. اصولا حمله دیگری وجود ندارد. اگر تیمی ضعیف باشد، تیم ملی UNIT DEFENSE (دفاع یک پارچه) بلد نیست.

او تاکید کرد: به هر حال، تیم ملی هر چه اکنون به پایان ماجرا رسیده است. جام ملت‌های آسیا پایان فوتبال کی‌روش خواهد بود. ما برای این او را حفظ کردیم که هشت سال کنار تیم بود و گفتیم که حیف است در این شش ماه کنار تیم ملی نباشد و شاید در آسیا نتیجه بیاورد.

چراغپور اظهار کرد: اگر کارهای او را در یک ظرف کلان‌تر آنالیز کنیم، دوران مربیگری کی‌روش از نظر عمر و هشت سالی که در ایران حضور داشت، مشتری نداشته است. یادمان است او بعد از جام جهانی خداحافظی کرد و برای همه کری خواند اما مجددا به ایران بازگشت. به نظر شما اگر پیشنهاد بهتری داشت قبول نمی‌کرد؟ اگر کی روش در آسیا نتیجه نگیرد، ضریب مشتری نداشتنش دو برابر می‌شود. باید تحمل کنیم جام ملت‌های آسیا برگزار شود.

وی ادامه داد: کره‌جنوبی و استرالیا امروز به مساوی دست رسیدند. هر دو تیم فوتبال روز دنیا را انجام دادند. ژاپن فوتبال روز را دنیا را بازی می‌کند.

عراق هم همینطور است. اگر همین چهار کشور را ببینید، کار تیم ملی برای موفقیت در آسیا خیلی سختی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها