رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها:

کمیته مزد شورای عالی کار دوشنبه تشکیل می‌شود/کاهش یک میلیون و 219 هزار تومانی قدرت خرید کارگران

نماینده کارگران زمان برگزاری نشست کمیته مزد شورای عالی کار برای بررسی جبران کاهش قدرت خرید کارگران را دوشنبه همین هفته اعلام کرد و گفت: هزینه سبد معیشت خانوار در هفته دوم آبان ماه نسبت به میزانی که مبنای دستمزد 97 قرار گرفت، یک میلیون و 219 هزار تومان افزایش یافته است.

کمیته مزد شورای عالی کار دوشنبه تشکیل می‌شود/کاهش یک میلیون و 219 هزار تومانی قدرت خرید کارگران
کد خبر: 245651
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۱۶:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار زمان برگزاری کمیته مزد شورای عالی کار را دوشنبه همین هفته اعلام کرد و گفت: در این نشست مجددا بحث به روزرسانی سبد معیشت و راهکارهای ارتقاء دستمزد تا رسیدن به سبد معیشت و انتخاب اولویت ها برای چگونگی افزایش دستمزدها در برابر تکانه های قیمتی بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر توجه به از دست ندادن زمان در بحث‌های مربوط به کاهش قدرت خرید کارگران تصریح کرد: ما زمان نداریم، کشتن و از دست دادن زمان به بهانه کارهای کارشناسی عواقب ناخوشایندی برای زندگی کارگری دارد.

نماینده کارگران گفت: اینکه خوشحال باشیم که دلار به کانال 11 هزار تومان رسیده اما اثر آن را بر سفره کارگران نبینیم برای ما خوشایند نیست؛ حتی اگر دلار هزار تومان هم شود اما اثری روی سبد معیشت کارگران نداشته باشد هیچ اهمیتی ندارد.


وی با اشاره به در نظر گرفتن بسته حمایتی برای کارمندان دولت و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یادآوری شد: اینکه حالا گفته شود رئیس‌جمهور موافقند که این بسته حمایتی به کارگران و بازنشستگان کارگری هم تعلق گیرد هم برای ما جدید و جذاب نیست؛ چرا که وظیفه اجتماعی دولت است و جبران بلایی که بر سر معیشت کارگران آمده است را نمی‌کند.

توفیقی با تاکید بر اینکه دولت باید نقش خود را در بلایی که سر معیشت کارگران در چند ماه اخیر آمده را بپذیرد و جبران کند، اظهار کرد: دولت باید بپذیرد که با کم رنگ کردن نقش نظارت و مدیریت بازار به نحو احسن به سرمایه‌دار و کارفرما کمک کرده تا در این آشفته بازار سود ببرد.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که در حالی با افزایش قیمت‌ها مواجهیم که هنوز ورود هیچ کالایی به عنوان مواد اولیه صنایع با دلار بیش از 4 هزار تومان ثبت سفارش نشده است و سوءاستفاده از نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت‌ها ناشی از سوء مدیریت و سوء تدبیر بازار است.

این نماینده کارگری تصریح کرد: دو ضلع دیگر شرکای اجتماعی کارگران یعنی دولت و کارفرمایان موظفند بلایی که بر سر سبد معیشت کارگران آورده‌اند را جبران کنند؛ کشتن زمان، تشکیل جلسات متعدد، صحبت‌های کارشناسی، ارائه پاورپوینت و حرفهای زیبا زدن برای کارگران معیشت نمی‌شود.


توفیقی گفت: اینکه قدرت خرید کارگران کاهش یافته را همه می‌دانند و اظهر من شمس است؛ همه می‌دانند درد چیست، دیگر نیازی به جلسات کارشناسی نیست بلکه نیاز به درمان داریم؛ درمان هم باید سریع اتفاق بیفتد، زمان کشی هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوارها با اشاره به افزایش یک میلیون 219 هزار تومانی سبد معیشت خانوار در هفته دوم آبان ماه نسبت به میزانی که در بهمن ماه گذشته محاسبه شد و مبنای دستمزد 97 قرار گرفت، ادامه داد: محال است که دولت یا کارفرمایان بخواهند تمام این عقب‌ماندگی را جبران کنند و این رقم را تامین کنند، بحثی روی اعداد و ارقام نداریم مهم اراده جبران این افزایش هزینه‌های سبد معیشت است .

وی ادامه داد: دولت باید درباره اینکه چرا خبر صعود قیمت‌ها روز به روز منتشر می‌شود اما خبری از بازگشت قیمت‌ها نیست، پاسخ دهد، تا چه زمانی باید تاوان عدم نظارت را طبقه دستمزد بگیر بدهد؟ چرا زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود، نمایندگان مجلس تذکر نمی‌دهند؟ چرا ستاد تنظیم بازار سکوت کرده و چرا قوه قضاییه وارد عمل نمی شود؟ چرا انبارهای احتکاری که شناسایی و توقیف می‌شود را روانه بازار نمی‌کنند؟

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها