کد خبر: 245674
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۲۱:۱۲:۰۰
| |

سرپرست معاونت وزارت آموزش و پرورش:

دانش آموزان شاخه نظری به سمت فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند

سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید دانش آموزان شاخه نظری به سمت فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند، در آموزش دانش به خانواده‌ها افراط می‌کنیم که باید برای مهارت‌آموزی تلاش کرد.

دانش آموزان شاخه نظری به سمت فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند
کد خبر: 245674
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۲۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرسول عمادی سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عصر امروز در جمع معاونین آموزش متوسطه استان اصفهان اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک هویت واحد و یکپارچه‌ای را برای یادگیرنده تدوین کرده که سند ارزشمندی است.

وی افزود: طی 40 سال گذشته میثاق واحدی در آموزش و پرورش نداشتیم و به شیوه قبل از انقلاب آموزش و پرورش اداره می‌شده، اما یک بنیان نظری یکپارچه‌ای که آموزش و پرورش باید رعایت کند را نداشتیم تا این سند تحول بنیادین تدوین شد، این سند مانند هر سند دست‌نویس بشری اشکالاتی دارد و حتی در سند لحاظ شده که در گذر زمان بازبینی و تصویب شود.

سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سرعت بخشیدن در اجرای سند تحول بنیادین در مدیریت جدید وزارت آموزش و پرورش، گفت: سند برای دانش آموزان بر اساس یک معیار اسلامی و انسان‌شناسی خاص اسلام دیده شده است، این سند تحول دو مسیر دارد اگر در راستای یک برنامه راهبردی و استراتژیک فرض کنیم دو بخش عامل می‌شود که یکی توانمند سازان و یک بخش غنی شدن و تقویت منابع سازمان است تا نتایج حاصل شود.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 6 زیر نظام دارد که شامل توانمند سازها هستند که در ذیل این 6 زیر نظام 350 برنامه تدوین شده است و به ترتیب به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

عمادی افزود: این شش زیر نظام شامل راهبری و مدیریت، پژوهش، برنامه درسی و ملی، فضا و تجهیزات و امکانات، منابع مالی و منابع انسانی است.

وی ادامه داد: در هر کدام از این زیر نظام‌ها یک وضعیت موجودی داریم و باید یک وضعیت مطلوبی داشته باشیم که به هر کدام چرخش تحولی می‌گویند، نخستین نتایج و اهداف برای کتاب درسی و دوره تحصیلی و اهداف کلی که نظام آموزش و پرورش دارد تعریف شده است.

سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرای سند نیاز به توانمندسازی دارد که نخستین مرحله آن توانمندسازی منابع انسانی آموزش و پرورش است، باید نیروی انسانی کمی و کیفی به دست آید، اگر می‎خواهیم مشکلات آموزش و پرورش برطرف شود باید کاری کنیم که نخبگان به سمت شغل معلمی روی آورد.

وی گفت: معلم روحیه حرفه‌ای دارد که باید شناسایی و برای ارتقای روحیه و تقویت و حفظ آن تلاش شود، در سند تحول بنیادین و سیاست کلان آموزش و پرورش مهارت‌آموزی بسیار مهم است باید سه موضوع دانش، مهارت و تجربه تقویت شود.

عمادی اذعان کرد: خانواده‌ها هزینه گزافی برای کلاس آموزشی و خرید کتاب آموزشی پرداخت می‌کنند، 63 درصد دانش آموزان اشتیاق به انتخاب رشته نظری دارند که در پایان تحصیلات بازار کار ندارد، باید دانش آموزان شاخه نظری به سمت فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند، در آموزش دانش به خانواده‌ها افراط می‌کنیم، برای مهارت‌آموزی باید تلاش کرد.

وی اظهار کرد: در متوسطه اول باید دانش آموزان را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهیم، باید دولت و دستگاه‌های اجرایی ورود پیدا کنند و بحث ایران مهارت را جدی بگیریم.

سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مدرک دکترا گرفتن مهم نیست که نتوانند در آینده شغلی به دست آورند باید به سمت حرفه‌آموزی بروند، در کشورهای پیشرفته مدرک دکترا مهم نیست حتی برخی وزرای آنان مدرک دکتری ندارند.

وی اظهار کرد: سرمایه اصلی کار و دانش برون‌سپاری است باید مرتب این حرفه‌ها بروز رسانی شود، دانش‌آموزانی که جذب هنرستان می‌شوند باید آموزش مهارت یادگیرند.

عمادی گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان جذب هنرستان‌های فنی و کاردانش شوند، کمبود نیروی انسانی که سال‌های آینده دامن‌گیر آموزش و پرورش ‌می‌شود بخشی از آن را می‌توان با موضوع برون‌سپاری و خرید خدمات جلوگیری کرد.

وی با بیان این‌که با ابلاغ برنامه امتحانات نهایی دی‌ماه، دروس امتحانات نهایی هم مشخص شد‌، افزود: به دلیل نزدیکی امتحانات دی‌ماه، قبل از امضای رییس‌جمهور مجبور به ابلاغ برنامه شدیم.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه و رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: متأسفانه تأثیر سوابق امتحانات نهایی در کنکور مثبت» شد، تأثیر قطعی سوابق در کنکور می‌توانست به حذف کنکور کمک کند! و آموزش نظری ما مهارت‌آموزی باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها