کد خبر: 245701
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۰۸:۱۲:۰۰
| |

وزارت خارجه آمریکا:

واشنگتن هنوز به نتیجه نهایی درباره قتل خاشقجی نرسیده است

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت واشنگتن هنوز نتیجه‌گیری نهایی خود را درباره این که چه افرادی در ماجرای قتل جمال خاشقجی دست داشته‌اند، به عمل نیامده است

واشنگتن هنوز به نتیجه نهایی درباره قتل خاشقجی نرسیده است
کد خبر: 245701
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۰۸:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که بر اساس ارزیابی‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی را صادر کرده است، به نظر می‌رسد هدر ناوئرت، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در این باره نظر دیگری دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: گزارش‌های اخیر درباره این که دولت آمریکا به نتیجه‌گیری نهایی رسیده است، صحت ندارد.

او ادامه داد: درخصوص ماجرای قتل آقای خاشقجی، سوالات بی‌پاسخ متعددی وجود دارد.

ناوئرت اظهار کرد که وزارت امور خارجه آمریکا به اقدامات خود در راستای یافتن حقایق ادامه خواهد داد و با کشورهای دیگر به منظور شناسایی عوامل این قتل همکاری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد که واشنگتن رابطه راهبردی مهم میان ایالات متحده و عربستان سعودی را حفظ می‌کند.

پیش‌تر، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده جزئیات مساله کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را نادیده نمی‌گیرد. دونالد ترامپ در عین حال گفت که آمریکا روابط مستحکمی با ترکیه و عربستان دارد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم پیش از این اعلام کرد که واشنگتن با تمامی عوامل درگیر در قتل این روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی برخورد خواهد کرد.

این اظهارات مایک پنس پس از آن مطرح شد که بر اساس گزارش‌ها، سیا به این نتیجه رسیده بود که ولیعهد عربستان در کشته شدن خاشقجی دست داشته است. روزنامه واشنگتن پست نوشت، گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که ولیعهد عربستان دستور ربودن خاشقجی و انتقالش به ریاض را داده بود.

باب کروکر، سناتور آمریکایی در توییتر خود نوشت: همه چیز به این سمت اشاره دارد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست را صادر کرده است. او ادامه داد، پیش از آن که محمد بن سلمان افرادی را اعدام کند که در واقع دستور خود او را اجرا کرده‌اند، دولت ترامپ باید عزمی راسخ در مسئولیت‌پذیری خود نشان دهد.

در همین حال، باب منندز، عضو ارشد سنای آمریکا در کنار برخی دیگر از سناتورها، پیش‌نویس قانونی را برای مجازات عربستان در دو پرونده جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی به کنگره ارائه کرده‌اند.

از سوی دیگر، ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و همتای آمریکایی او در گفت‌وگویی تلفنی به بررسی تحولات مربوط به جنایت قتل جمال خاشقجی پرداخته و تاکید کردند، باید تمام زوایای پنهان این جنایت روشن و شفاف‌سازی شود.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است، ایالات متحده همچنان به بررسی‌های خود درباره تمامی جوانب پرونده قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی ادامه می‌دهد. در عین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام 17 عربستانی از جمله یک مشاور سابق ولیعهد عربستان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها