مدیرکل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو خبر داد:

واردات شیرخشک‌ رژیمی افزایش یافت

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش 33 درصدی واردات شیرخشک های رژیمی، گفت: جدی‌ترین مشکل شیرخشک‌های رژیمی «اثر شلاقی بازار» و دپوی آن توسط مردم است.

واردات شیرخشک‌ رژیمی افزایش یافت
کد خبر: 245745
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۷ ۰۹:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مهناز خانوی مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم بر غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، فرصت ها و چالش ها، با اشاره به اهمیت فراورده های متابولیک، اظهار کرد: از سه سال گذشته سامانه حامی راه‌اندازی شد تا شیرخشک های ویژه 10 هزار نوزاد بیمار شناسایی، تامین و توزیع شود.

وی افزود: بر این اساس از اولین روز تشخیص بیماری نوزاد، توسط پزشک متخصص و ثبت آن در سامانه تا تهیه و تحویل شیر خشک، به وسیله سامانه مدیریت می شود.

خانوی با اشاره به اینکه مهم ترین بیماری که 50 درصد شیرخشک‌های متابولیک به آن اختصاص پیدا می‌کنند فنیل کتونوریا است، گفت: این نوزادان سالم به دنیا می آیند اما اگر این بیماری تشخیص داده نشود و بیمار از شیرخشک‌های معمولی استفاده کند دچار تشنج، اختلالات هوشیاری و ناتوانی در سال‌های دیگر زندگی خواهد شد.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، برخی از شیرخشک های ویژه در تعداد انگشت شماری از کارخانه‌های دنیا تامین می شوند، تصریح کرد: در مورد این نوع شیرخشک ها سعی می کنیم برای جلوگیری از به‌ وجود آمدن آسیب، تمام فرآورده‌ها شناسایی شده‌اند، امکان نگهداری این فرآورده‌ها بین 9 تا 16 ماه است و اگر اختلالی در هر کدام از مراحل تامین، حمل و ترخیص ایجاد شود، باعث ایجاد بحران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شیرخشک‌های متابولیک مشمول یارانه دولتی هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال نوعی شیر خشک با قیمت 298 هزار تومان به ازای هر قوطی خریداری می‌شود و با تخصیص یارانه با قیمت 10 الی 15 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

خانوی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو تا چند ماه گذشته تنها به حوزه تخصیص ارز شیرخشک‌های رژیمی غیریارانه نظارت داشت، گفت: به رغم اینکه واردات این نوع شیرخشک ها در سال جاری 33 درصد افزایش یافته است و در تمام داروخانه ها موجود بود اما به دنبال اثر شلاقی تحریم، با کمبود مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو برای کنترل عرضه این خشک ها مجبور شد توزیع را به برخی از داروخانه ها محدود کند اما با راه اندازی سامانه‌ای به زودی تمام داروخانه ها این نوع شیر خشک ها را عرضه می کنند و از طریق سامانه می توانیم میزان فروش بازار را کنترل کنیم.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، خاطرنشان کرد: جدی ترین مشکل در حوزه شیرخشک در ماه‌های اخیراثر شلاقی بازار بوده و دپوی آن توسط افراد موجب کمبود کاذب در بازار می شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها