اکبر ترکان:

بانک ها به دنبال ارزیابی غیر واقعی دارایی هایشان هستند

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور گفت:بانک ها برای پوشاندن ترازنامه منفی خود ،ارزیابی غیر واقعی را به ثبت می رسانند.

بانک ها به دنبال ارزیابی غیر واقعی دارایی هایشان هستند
کد خبر: 246045
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۰۹:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| اکبر ترکان،مشاور عالی رئیس جمهور در دوازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک گفت: در ادوار مختلف مدیریت با چالش تحریم رو به رو شده ام.

وی افزود:در دوران جنگ نیز تحریم های ایالات متحده بر علیه ما با جدیت دنبال می شد اما راه های مختلف هم برای رفع این موانع وجود داشت. در زمان جنگ قطعات f4t به دست ما می رسید.

ترکان ابراز کرد:تحریم ها برقرار بود اما قطعات هلکوپتر کبری به دستمان می رسید اما هر چه جلوتر می رویم شرایط پیچیده تر می شود.به طوری که با کنترل شبکه های اطلاعاتی می توان محتویات یک کانتینر را درهرجای دنیای مطلع شد.

مشاور عالی رئیس جمهور در تشریح راهکاری های عملی برون رفت از تحریم های جدید بیان کرد: باید به وضعیت اقتصادی نگاه کنیم که این روزها رشد اقتصادی کمی را داریم و بیکاری نیز با نرخ بالایی رو به روست.

وی ادامه داد: مقدار شغلی که در سال تولید می شود با جویای کارمان نیست و معنی آن این است که چاره ای برای انباشت بیکارانمان نداریم.

ترکان تصریح کرد: شرایط تحریم فشارها را به صادرات نفت،پتروشیمی،کشتیرانی و حمل و نقل و فلزات اساسی مترکز کرد.

مشاور عالی رئیس جمهور گفت:به چالشی بزرگ به نام چالش اقتصادی بانکی مبتلا هستیم، به رغم علاقه مندی همه مسئولین نقدینگی جایی میرود که نرخ بازگشت بالایی دارد.

وی تاکید کرد:در بازار سرمایه نرخ بازگشت سرمایه از بازار پول پایین تر است.به صورت رسمی بانک ها به سپرده ها 20 درصد سود می دهند درصورتی که بانک ها 7 درصد پول خلق می کنند و درنهایت با ترازنامه ای منفی رو به رو می شود.

ترکان تصریح کرد:برای پوشاندن ترازنامه منفی،ارزیابی غیر واقعی را به ثبت می رسانند و طوری عنوان می کنند که گویی بالاست.

وی افزود:اگر کسی منابع مالی دارد این سرمایه را به بانک می برد و ما با مشکل بزرگی مواجه می شویم که با خلق پول نقدینگی را می افزاید.

مشاور عالی رئیس جمهور بیان کرد:ابتدای دولت یازدهم نقدینگی 600 هزار میلیارد تومان بود اما حالا 1 هزار و 650 میلیارد تومان است و این روند رشد 3 برابری نقدینگی است.

ترکان تشریح کرد:باید سطح عمومی قیمت ها طوری بالا بود تا با ارزش پول برابری کند. زمانی هم می شود با ابزار سیاسی چاره ای اندیشید اما در نهایت نمی توان جلوی رشد آن را گرفت.

وی افزود:اگر راغبیم که قیمت ارز را کنترل کنیم باید جلوی رشد نقدینگی را بگیریم.

ترکان تصریح کرد:اول دولت یازدهم 61 میلیون لیتر مصرف داشتیم اما حالا معادل 5 و 4 دهم میلیون بشکه نفت در یک روز است.درصورتی مصرف انرژی مانعی ندارد که منناسب با آن ثروت نیز خلق شود در غیر این صورت زیان به سرمایه ملی است.


حال باید چکار کنیم؟!باید بگردیم راهکاری رو به روی ما عملی و قابل استفاده است؟! اگر 80 میلیارد دلار نفت و گاز مصرف می کنیم آیا می توانیم آن را کاهش دهیم.

وز افزود:شرکت های sco میتوانند مصرف انرژی را پایین اورده و سود آوری کنند.لذا با توجه به تحریم ها می توانیم با ذخیره سازی انرژی و برنامه ریزی خلق ثروت کنیم.

ترکان تاکید کرد:مصرف انرژی ما در سال به زای هر متر مربع 500 کیلو وات ساعت است.اروپا در نظر دارد در هر متر مربع 50 کیلو وات ساعت انرژی را به ثبت برساند. اجازه ورود بخش خصوصی به صنعت را بیشتر بدهیم،قطعا کسی آزاد راه را مُفت نمی سازد اجازه دهیم خود آنها مصالح و فعالیت را قیمت گذاری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها