کد خبر: 246149
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۳:۱۹:۰۰
| |

واشنگتن پست:

ترامپ نقش بن سلمان در قتل خاشقجی را نادیده می‌گیرد

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان کمک می‌کند، کسی که بی شرمانه به دنبال دروغ گفتن است تا خود را در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست از مسئولیت و پاسخ گویی برهاند.

ترامپ نقش بن سلمان در قتل خاشقجی را نادیده می‌گیرد
کد خبر: 246149
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۳:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرگزاری آناتولی با نقل این مطلب از روزنامه واشنگتن‌پست، با ذکر بخش‌هایی از سرمقاله این روزنامه نوشته است: روز پنجشنبه دادستان ریاض در اظهاراتی تلاش کرد تا ولیعهد عربستان را از تمامی اتهامات مبرا کند. ترامپ به جای رد این سرپوش گذاشتن، همسو با این حرکت گام برداشته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها علیه 17 نفر از مظنونان رده پایین سعودی تحریم‌هایی اعمال کرده و نقش محمد بن سلمان و دیگر مقامات ارشد اطلاعاتی را نادیده گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست بر اساس ارزیابی اطلاعات افشا شده توسط این روزنامه، اعلام کرد: ما اکنون دریافته‌ایم که دونالد ترامپ علی‌رغم اینکه سازمان سیا در نتایج تحقیقات خود دریافته است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، از او حمایت می‌کند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا اطمینان بالایی نسبت به ارزیابی تحقیقاتی خود دارند که خلاصه آن و شواهد مختلف از جمله نوار صوتی هنگام کشته شدن خاشقجی و تماس‌های سر تیم مسئول قتل و سفیر عربستان در واشنگتن در اختیار رییس جمهور قرار گرفته است.

ممکن است یکی از دلایل اینکه ترامپ قبول نمی‌کند که محمد بن سلمان در این قتل نقش داشته، این است که هر گونه قبول این مساله نشان می‌دهد که اتکا کاخ سفید به شاهزاده 33 ساله به عنوان یک متحد استراتژیک بسیار اشتباه بوده است.

در سرمقاله این روزنامه با برخی از قانونگذاران از هر دو حزب گفت‌وگو شده است که هرگونه سرپوش‌گذاری بر قتل این روزنامه‌نگار باید رد شود و دولت باید پاسخ دهد.

سه سناتور جمهوری خواه یعنی لیندسی گراهام، تاد سی یانگ و سوزان کالینز به همراه سه دموکرات از جمله باب منندز، از طرحی حمایت می‌کنند که به دولت 30 روز مهلت می‌دهد که بر اساس شواهد قابل استناد، هر مقام دولت ریاض و عضو خانواده پادشاهی عربستان که در این قتل دخالت داشته باشند، تحریم شوند. اگر طرح تصویب شود در این صورت بسیاری از فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و انتقال آن به این کشور متوقف می‌شود و هر گونه اختلال در روند انتقال کمکهای بشردوستانه به یمن قطع می‌شود.

واشنگتن پست نوشته باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی آمریکا فرصتی به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا می‌دهد که حقایق را درباره محمد بن سلمان بگوید و سیاست‌هایش را مسیر درستی قرار دهد که برای استراتژی کارآمد و معقول‌تر آمریکا در خاورمیانه ضروری است.

اگر کاخ سفید به جای اینکار بازهم از دروغهای ولیعهد عربستان حمایت کند، کنگره باید قاطعانه و به سرعت وارد عمل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها