کارگردان نمایش «جان گابریل بورکمان»:

سلبریتی برای بازی در نمایش انتخاب نکردم/تئاتر دانشجویی نیاز به حمایت دارد

سعید کریمی کارگردان «جان گابریل بورکمان» گفت:بازیگران دانشجو و توانمند را برای بازی در نمایش انتخاب کردم و به دنبال سلبریتی نبودم.

سلبریتی برای بازی در نمایش انتخاب نکردم/تئاتر دانشجویی نیاز به حمایت دارد
کد خبر: 246621
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۱۰:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید کریمی طراح، دراماتورژ و کارگردان نمایش «جان گابریل بورکمان»،گفت: نمایش «جان گابریل بورکمان» راجع به یک بانک دار سابق نروژی است که بنا به اختلافاتی اختلاس می‌کند و بعد از 5 سال زندان و رهایی، خود را به مدت 8 سال در اتاق حبس می‌کند.

وی افزود:در این نمایش با زندگی شخصی که اختلاس کرده و دلایل او برای این کار آشنا می شویم در واقع این نمایش سبب می‌شود تا ما به مسائل دیگری پی ببریم مانند اختلاف سنت مدرنیته واختلافی که بین نسل‌های مختلف وجود دارد.

کریمی ادامه داد: این نمایش نامه را می توان در چندین بستر روان شناسی،جامعه شناسی و اسطوره شناسی بررسی کرد.

وی بابیان اینکه خوانش اسطوره ای که از متن داشتم را در اجرای نمایش و در کارگردانی پیاده کردم،گفت: در مبحث اسطوره شناسی، واقع گرایی و اسطوره گرایی را با هم تلفیق و سعی کردیم تا موضوع اسطوره گرایی را در شخصیت‌ها پیاده و تقسیم بندی کنیم و شخصیت انسان را که در روان شناسی هم مطرح می‌شود، استفاده کنیم اما نمایش نامه در مکتب رئالیسم نوشته شده این در حالی است که در اجرای اثر از ریشه‌های سمبولیسمی که در خود نمایش نامه بوده،استفاده کردیم و آن را به سمت سبک نمایش اکسپرسیونیسم بردیم و به همین سبک نیز اجرا می‌شود.از این طریق توانسته‌ایم متن خشک ایبسن را به صورت لذت بخش برای مخاطبان اجرا کنیم.

کارگردان نمایش «جان گابریل بورکمان» با اشاره به اینکه برای انتخاب بازیگران به دنبال سلبریتی‌ها نبودم، بیان کرد:از بازیگران دانشجو و توانمند برای نمایش انتخاب و سعی کردیم از بازیگرانی که قبلا در جشنواره‌های مختلف دانشجویی مقام کسب کرده و در این زمینه نیز تجربه دارند، استفاده کنیم و برای بازیگران بدن هم از بازیگرانی که قدرت بدنی بالا و استعداد و سبکی نزدیک به کار ما دارند، استفاده شده است.

وی افزود:خوشبختانه در 12 اجرای این نمایش تمام بلیط‌های آن فروخته و با استقبال خوب مردم روبه رو بوده است.

کارگردان نمایش «جان گابریل بورکمان» با بیان اینکه امیدوارم تئاتر دانشجویی توسط مسئولان بیشتر حمایت شود،بیان کرد:امیدواریم تئاتر آوانگارد، تئاتری که دنبال اندیشه نوین و به دنبال ساختار‌های جدید در قالب‌های دانشجویی است بیشتر و بهتر حمایت شود. امیدوارم در کنار تئاتر‌های پول پرستانه که در حال حاضر در کشور رایج شده، برای تئاتر‌های دانشجویی هم جایی را خالی کنند تا آن‌ها نیز بدرخشند.

کریمی با بیان اینکه در کشور‌هایی که تئاتر دانشجویی توانایی پیشرفت داشته تئاتر آن کشور نیز رشد کرده است،گفت: تئاتر بسیار مقدس‌تر از آن است که به آن به عنوان یک فروشگاه نگاه شود. تئاتر، نمایش‌های لاکچری که دست مزد‌های بالا و بلیط‌های گران قیمت دارد، نیست و نمی‌توان فرهنگ و مخاطب را با پول خرید از این رو باید با ارائه کار خوب، اندیشه وفکر مخاطب را روشن کرد تا بتوان رسالت تئاتر را منتقل کرد چرا که ماهیت تئاتر، آگاهی بخشی به تماشاگران است.

خلاصه نمایش:


بانکدار سابق نروژی به «نام جان گابریل بورکمان» به دلیل فساد مالی راهی زندان می‌شود؛ و تمامی اموال وی توسط دولت وقت مصادره می‌ شود. او پس از رهایی از زندان با همسر و فرزندش در خانه معشوقه سابق‌ خود زندگی می‌کند. او خود را به مدت 8 سال در اتاقی حبس می‌کند و...
محمدحسین سرخو تهیه کننده، دکتر بهزاد قادری مترجم و امیرحسین سرداریان، شادی شاه علی، فائزه امیری، ابوالفضل سلحشور، مبین سپاس زاده، مریم حاجی زاده، معصومه دهقان نژاد، نگار نقش نژاد بازیگران و علی رجایی، حسین جعفریان، مجید کشاورز، محسن صادقی، سعید بیات، پرهام عاروان، پویان مهربان، پولاد شعبانی و شهاب صالحی بازیگران بدن نمایش «جان گابریل بورکمان» هستند.

گفتنی است؛ این نمایش از تاریخ 10 آبان الی 2 آذر هر شب ساعت 20:30 در تالار مولوی به روی صحنه می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها