کد خبر: 246742
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۱۷:۲۵:۰۰
| |

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

واردات طلا تأثیر مثبتی بر بازار طلا نداشته است/ گمرک اختصاصی طلا در کیش موقتی است/ تحلیلگران بازار هفته آینده را باثبات پیش‌بینی کرده‌اند

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص بازار سکه و طلا ایران و همچنین واردات طلا از گمرکات ایران گفت: با توجه به کاهش سطح دادوستدها و تقاضا باعث شده که از التهاب باز کاسته شود و هم در سکه و طلا شاهد کاهش قیمت باشیم. تحلیل‌گران بازار معتقدند که اگر قیمت ارز در همین سطح باقی بماند در چند روز آینده قیمت طلا و سکه را هم در همین محدوده شاهد خواهیم بود و به نظر می‌آید قیمت جهانی طلا هم در دو روز آینده تغییراتی را نداشته باشد.

واردات طلا تأثیر مثبتی بر بازار طلا نداشته است/ گمرک اختصاصی طلا در کیش موقتی است/ تحلیلگران بازار هفته آینده را باثبات پیش‌بینی کرده‌اند
کد خبر: 246742
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۱۷:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - گویا حال روز بازار سکه و طلا خوب است. نه شاهد التهاب هستیم و نه افزایش قیمت‌های غیرمعقول تا جایی که تحلیل گران بازار طلا برای هفته‌های آتی هم ثبات را پیش‌بینی می‌کنند. باید دید تا چه حد این ثبات ماندگار است. تحلیل امروز محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر را در مورد بازار سکه و طلا می‌خوانید و می‌شنوید.

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص بازار سکه و طلای ایران و همچنین واردات طلا از گمرکات ایران به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: امروز قیمت جهانی طلا به نسبت دیروز تغییری نداشته و هر اونس طلا 1225 دلار است. ولی در چند روز گذشته با توجه به کاهش تقاضا در بازار، باعث کاهش قیمت ارز شد؛ و همین کاهش قیمت ارز تأثیر خود را حتی به‌صورت کم بر روی قیمت سکه و طلا گذاشته است.

کشتی آرای ادامه داد: به‌طور متوسط از دیروز تا به امروز قیمت سکه از 20 تا 50 هزار تومان کاهش قیمت پیداکرده است. قیمت طلا با توجه به کاهش قیمت ارز و درحالی‌که قیمت جهانی تغیری نداشته با مقداری کاهش قیمت مواجه شد.

او افزود: درحالی‌که دیروز هر گرم طلای 18 عیار با 384 هزار تومان معامله می‌شد، با توجه به همین کاهش قیمت ارز و ثابت ماندن قیمت جهانی طلا، امروز به 379 هزار و 500 تومان رسید. قیمت انواع سکه هم کاهش داشته است. نیم‌سکه با 2 میلیون 100 هزار تومان و ربع‌سکه هم به قیمت 1 میلیون 200 هزار تومان دادوستد شد. سکه‌های 1 گرمی هم با 5 هزار تومان کاهش به 660 هزار تومان رسید.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: با توجه به کاهش سطح دادوستدها و تقاضا باعث شده که از التهاب باز کاسته شود و هم در سکه و طلا شاهد کاهش قیمت باشیم. تحلیل گران بازار معتقدند که اگر قیمت ارز در همین سطح باقی بماند در چند روز آینده قیمت طلا و سکه را هم در همین محدوده شاهد خواهیم بود و به نظر می‌آید قیمت جهانی طلا هم در دو روز آینده تغییراتی را نداشته باشد.

او در ادامه گفت: شاخص‌های جهانی که معمولاً بر روی اونس جهانی تأثیرگذار هستند این هفته تغییرات عمده‌ای را نداشته‌اند و به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در همین محدوده باقی بماند. قیمت ارز هم با توجه به مدیریت و کنترلی که در بازار ارز وجود دارد به نظر می‌رسد در همین محدوده باقی بماند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا روز شنبه قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند

کشتی آرای در خصوص دایر شدن گمرک تخصصی برای واردات طلا گفت: گمرک کیش ظاهراً به‌صورت موقتی است و علت آن نمایشگاهی است که در این جزیره برگزارشده است. طبیعتاً کشورهایی که می‌خواهند که در این نمایشگاه شرکت کنند باید مقادیری کالا و طلا و جواهر به این نمایشگاه بیاورند که طبیعتاً ورود و خروجش به یک گمرک تخصصی نیازمند است. در حال حاضر برای واردات و صادرات طلا به کشور دو فرودگاه دکتر بهشتی اصفهان و فرودگاه امام خمینی (ره) است که گمرک اختصاصی برای صادرات طلا را برعهده‌ دارند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پایان گفت: به علت رکودی که صنعت طلا داریم حتی بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید گمرکی برای واردات طلا، هیچ تغییری را برای بازار طلا به همراه نداشت. در دستورالعمل جدید یکی از مواردی که به آن اشاره‌ شده بود ورود مصنوعات طلا بود که این ورود مصنوعات درگذشته ممنوع بوده است و در حال حاضر هم به‌شرط مجوز بانک مرکزی مجاز به واردات است. بانک مرکزی هم تاکنون هیچ‌گونه مجوزی در این خصوص به دلیل حمایت از تولید و صنعت طلای داخلی صادر نکرده است.

کشتی آرای اضافه کرد: اما در مورد شمش طلا هم شرکت‌هایی بودند که در بعضی کشورها مطالباتی داشته که به آن‌ها پیشنهاد شده بود به‌ جای مطالبات خود شمش طلا دریافت کنند. قبل از این ثبت سفارش باید برای ورود طلا ثبت سفارش انجام می‌شد و بعد از مشخص شدن منشان ارز آن از طریق گمرک اجازه واردات صورت می‌گرفت؛ اما در دستورالعمل جدید خوشبختانه نیازی به اعلام منشان ارزی نیست.

به گفته او، تاکنون هم گمرک هیچ آمار دقیقی از واردات طلا به کشور اعلام نکرده است ولی آنچه مشخص است این واردات در باب صنعت طلا به دلیل رکود حاکم بر بازار طلا و کاهش مصرف طلا در داخل کشور هیچ‌گونه تأثیر مثبتی را مشاهده نشده اما اگر در آینده تأثیرگذار شود این بعداً مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها