کد خبر: 246773
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدیویی اعتمادآنلاین از حضور زنان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

سهم زنان از دو کابینه حسن روحانی؛ از وعده تا عمل

حضور فعال زنان در دولت از جمله مهمترین وعده‌های حسن روحانی پیش از حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری بود که تحقق آن در این سال‌ها همواره مورد تاکید فعالان سیاسی و کنشگران حوزه زنان بوده‌ است.

حجم ویدیو: 12.09M | مدت زمان ویدیو: 00:03:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 246773
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری: «نگاه ویژه به جایگاه زنان و استفاده از توانمندی آنان در رده‌های مختلف مدیریتی» از اولین وعده‌های حسن روحانی پیش از پیروزی در انتخابات سال 92 بود. وعده‌‌ای که بعد از گذشت 5 سال کم‌کم رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ هرچند حسن روحانی زمان رای اعتماد به وزرای کابینه دوم خود در مجلس گفت تلاش‌های زیادی برای حضور حداقل یک تا دو زن در میان وزرا انجام داده اما نتوانسته این تصمیم را اجرایی کند.

در همین جلسه، روحانی به وزرایی که آماده رای اعتماد می‌شدند تاکید کرد که حتما باید در میان معاونان و مدیران خود از زنان استفاده کنند. برهمین اساس 27 تیرماه 96 در شورای عالی اداری مصوبه‌‌ای به تصویب رسید که براساس آن تا پایان برنامه ششم توسعه باید نسبت پست‌های زنان در مدیریت‌ها به 30 درصد برسد و روحانی هم این مصوبه را ابلاغ کرد.

با روی‌کار آمدن دولت یازدهم 3 زن برای اولین بار به عنوان فرماندار در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان منصوب شدند. همچنین در این مدت 2 معاونت ریاست جمهوری و دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی جایگاه‌هایی بوده‌اند که همواره در اختیار زنان قرار داشته‌‌اند.

آنطور که معصومه ابتکار معاون زنان ریاست جمهوری گفته تا 7 آبان ماه در دولت دوازدهم40 درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می‌دهند و در استانداری‌های سراسر کشور از دو هزار و 382 مدیر میانی و پایه 336 نفر از آنان را زنان هستند که از این میان 107 نفر در یکسال اخیر منصوب شده‌اند.

اما آنچه مورد انتقاد کنشگران عرصه زنان قرار دارد این است که همچنان خبری از کادرسازی برای زنان در بدنه سازمان‌ها و جایگاه‌های اجرایی در کشور نیست. زنان در هر دولتی که سرکار آمده نه هیچ‌گاه استاندار شده‌اند و نه (جز یک مورد در دولت نهم) راهی به صدارت در وزارتخانه ها‌ پیدا کرده‌اند و نه سهمی برابر در بدنه مدیریتی و حتی سطوح پایین‌تر نهادها داشته‌اند. زمانی هم که نسبت به این موضوع اعتراض می‌شود این پاسخ از سوی مردان مسئول شنیده می‌شود: کدام یک از زنان توانایی حضور در این جایگاه‌ها را دارند؟

با همه این تفاسیر در حال حاضر که قانون منع بکارگیری بازنشستگان اجرا و صندلی‌هایی در سازمان‌ها و ادارات خالی می‌شود چشم‌های حداقل نیمی از جمعیت کشور به تصمیم‌گیری‌های بعدی دوخته شده تا ببینند که نهایتا چه کسانی بر روی صندلی‌های خالی خواهند نشست. شاید به همین دلیل است که گمانه‌زنی‌هایی برای برخی از معاونت‌های وزراتخانه‌ها و استانداری‌ها برای زنان به صدر اخبار آمده است اما درنهایت حسن روحانی و دولت او تصمیم‌گیرنده برای انتخاب‌های نهایی هستند. تصمیمی که شاید بتواند بخشی از محبوبیت از دست رفته روحانی را احیا کند و زنان را امیدوار نگه دارد که بتوانند فارغ از هر گونه نگاه جنسیتی توانمندی‌های خود را نشان دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها