کد خبر: 247043
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ۱۱:۲۳:۰۰
| |

واکنش رسانه‌های عربی به تمجید ترامپ از عربستان و نقش بن سلمان در حمایت از اسرائیل

تمجید دونالد ترامپ از عربستان و نقش بن سلمان در حمایت از اسرائیل بازتاب بسیار ویژه‌ای در رسانه‌های عربی داشت.

واکنش رسانه‌های عربی به تمجید ترامپ از عربستان و نقش بن سلمان در حمایت از اسرائیل
کد خبر: 247043
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ۱۱:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- تمجید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده از عربستان و نقش بن سلمان، ولیعهد سعودی در حمایت از اسرائیل بازتاب بسیار ویژه‌ای در رسانه‌های عربی داشت و شبکه‌های ماهواره‌ای همچون الجزیره، روسیه الیوم و یورونیوز تا بسیاری از روزنامه‌های عربی وحتی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اسرائیلی همگی با انعکاس این مسئله از منظر خود آن را مورد تحلیل و تفسیر قرار دادند.

.به گزارش اعتمادآنلاین ، نصیر العمری تحلیلگر روسیه الیوم معتقد است نقشی که از بن سلمان در پیشبرد توافق قرن انتظار می‌رود و نیز سکوت و همراهی ریاض در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در کنار همکاری اطلاعاتی امنیتی سعودی- اسرائیلی که هم‌اکنون در سطحی بسیار عالی انجام می‌شود همگی امر پنهانی نیستند، اما این بار ترامپ تلاش کرد تا به آن جنبه رسمی و علنی بدهد. به بیانی واضحتر سخن ترامپ تاکیدی بر این گفته است که بن سلمان جان و مال و خون و نفت عربستان را در خدمت طرح‌های استعمارگرانه منطقه قرار داده است.

به اعتقاد این تحلیلگر عاقلانه آن است که ترامپ با انتقاد از بن سلمان به خود زیان وارد نکند زیرا ولیعهد سعودی هر آنچه را که آمریکا می‌خواست در اختیارش قرار داده است. او به آمریکا پول داد، با آمریکا قراردادهای عظیم و هنگفت امضا کرد، قیمت‌های نفت را کاهش داد، به نفع آنها با ایران به تقابل پرداخت و در محاصره این کشور شرکت کرد، حال چرا باید چنین فردی که یک نعمت است را تحت فشار قرار دهد.

صالح النعامی، تحلیلگر پایگاه اطلاع‌رسانی الجزیره نت هم در تفسیر این گفته ترامپ نوشت: این گفته امر تازه‌ای نیست و مدت‌های مدیدی است که رسانه‌ها و نخبگان سیاسی رژیم صهیونیستی بر این امر صحه گذاشته‌اند که رژیم حاکم بر عربستان سهم عمده‌ای را در تامین فضای منطقه‌ای برای اسرائیل ایفا کرده است.

همچنین عربستان به عنوان مرکز ثقل اقدامات متقابل علیه بهار عربی محسوب می‌شود که نمونه آن به وضوح در مصر با روی کار آمدن سیسی قابل مشاهده است. عربستان همچنین محور اصلی تقابل با کشورهای قدرتمند و رقیب رژیم صهیونیستی در منطقه همچون ایران و ترکیه است و تلاش می‌کند تا با کمک به تجزیه کشورها همانند آنچه که در کمک به رفراندوم عراق شاهد آن بودیم به تحقق اهداف اسرائیل کمک کند.

عربستان در بخش مشارکت در برنامه تقابل با برنامه هسته‌ای ایران و تامین زمینه مناسب موفقیت تحریم‌ها علیه ایران مانند افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت‌های آن در بازارهای جهانی و به تبع آن کاهش فشار از آمریکا هم دخالت مستقیم دارد.

کمک به تل‌آویو در مبارزه با گروه‌های مقاومت فلسطین هم یکی دیگر از اقدمات ریاض است. به اعتراف دوری گولد، معاون وزیر خارجه اسرائیل عربستان بنا به درخواست اسرائیل محدودیت‌هایی را برای انتقال پول به داخل اراضی اشغالی ایجاد کرد تا این مبالغ به دست گروه‌های مقاومت نرسد. این البته سوای اظهارات محمد بن سلمان است که حماس را خطری برای امنیت ملی عربستان توصیف کرده بود.

نظام المهداوی سردبیر روزنامه الوطن چاپ ایالات متحده هم در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: چه ننگی برای مسلمانان بالاتر از اینکه حمایت از حرمین شریفین در دست کسی است که از اسرائیل حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها