یک متخصص اورولوژی و اندویورولوژی:

مردان از 45سالگی برای مشکلات پروستات سالیانه ویزیت شوند

یک متخصص اورولوژی و اندویورولوژی به تشریح سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان در مردان پرداخت و گفت: غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، مکمل‌های روی و نیز در بعضی مقالات مصرف گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات تا حدودی کمک کننده است.

مردان از 45سالگی برای مشکلات پروستات سالیانه ویزیت شوند
کد خبر: 247099
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ۱۵:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سید سعید مدرسی متخصص اورولوژی و اندویورولوژی، درباره سرطان پروستات اظهار داشت: غده پروستات غده کوچکی در ابتدای مثانه و ابتدای مجرای ادراری مردان است که به شکل یک هرم وارونه اطراف مجرا را احاطه کرده است و غده ای جنسی است. مقدار زیادی از حجم مایع منی توسط پروستات تولید می‌شود و مواد موجود در مایع مترشحی پروستات برای باروری اسپرم ضروری است. بطوریکه موقع انزال - پروستات منقبض می‌شود و مایع منی را خارج می‌کند.

مدرسی ادامه داد: غده پروستات تحت تاثیر هورمون مردانه تستوسترون رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. این غده در دوران کودکی کوچک است و در دوران بلوغ اندکی رشد می‌کند. سایز نرمال پروستات حدود 25 سی سی و وزن آن حدود 25 گرم است.

این متخصص اورولوژی و اندویورولوژی افزود: این غده در طول زندگی می‌توند به بیماریهای مختلفی مبتلا شود و مشکلات فراوانی را برای مردان ایجاد کند. بیش از 50 درصد مردان در طی دوره ای از زندگی دچار بیماری پروستات خواهند شد.

مدرسی گفت: شایع ترین بیماریهای پروستات سه دسته است که شامل پروستاتیت (التهاب پروستات) و بزرگی خوشخیم پروستات و سرطان پروستات است. پروستاتیت معمولا علل عفونی دارد و افراد جوان را مبتلا می‌کند. ولی بزرگی خوشخیم و سرطان پروستات مربوط به سنین بعد از پنجاه سالگی است.

وی افزود: علائم بالینی بیماریهای پروستات شامل دو دسته علائم انسدادی و تحریکی ادراری است. علائم انسدادی شامل احتباس ادرار و کاهش قطر و فشار ادرار و قطره قطره شدن انتهای ادرار است و علائم تحریکی ادراری شامل سوزنی ادراری و تکرر ادراری روزانه و شبانه و بی اختیاری ادراری است. معاینه پروستات با انگشت و از طریق مقعد انجام می‌شود که معاینه سالیانه برای مردان از 45 سالگی به بعد ضروری است.

این متخصص اورولوژی و اندویورولوژی ادامه داد: بیماریهای پروستات می تواند عوارض متعددی نیز برای بیمار ایجاد کند که شامل خونریزی، عفونت، آسیب کلیه‌ها و تشکیل سنگ مثانه است.

مدرسی با اشاره به اینکه سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است. (18 درصد ریسک ابتلا در طی زندگی ) گفت: با توجه به اینکه سرطان پروستات در مراحل ابتدایی علامتی ندارد، برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع باید از روش‌های غربالگری سالیانه از 45 سالگی به بعد استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مردان از سن 45 سالگی برای مشکلات پروستات باید سالیانه ویزیت شوند که این ویزیت شامل شرح حال، معاینه انگشتی پروستات و آزمایش PSA (تومور مارکر) و در صورت لزوم سونوگرافی است. درصورتیکه در آزمایشات و معاینات به وجود کانسر پروستات مشکوک شویم باید نمونه برداری پروستات تحت هدایت سونوگرافی از طریق مقعد انجام شود. در صورتیکه کانسر پروستات زود تشخیص داده شود درمان قطعی و 100در صد دارد ولی در غیر این صورت در مراحل نهایی درمان قطعی ندارد و مشکلات متعددی برای بیمار در پی خواهد داشت.

این متخصص اورولوژی و اندویورولوژی گفت: درمان بیماریهای پروستات بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد. در مراحل اولیه درمان دارویی و در مراحل پیشرفته درمان جراحی انجام می‌شود. داروهای بسیار خوب و متنوعی برای بیماری پروستات وجود دارد که تا حد بسیار زیادی کمک کننده است و مشکلات بیمار را برطرف می‌کند. در صورتی که بیمار به درمان دارویی پاسخ ندهد نامزد درمان جراحی می‌شود.

مدرسی ادامه داد: جراحی نیز روش‌های متنوعی شامل جراحی باز جراحی بسته و جراحی لیزری است که براساس سایز و شرایط بیماری یکی از آنها جهت درمان بیمار انتخاب می‌شود. جراحی پروستات می‌تواند باعث عوارضی مانند ناتوانی جنسی و گاهی بی اختیاری ادراری نیز شود.

این متخصص اورولوژی و اندویورولوژی خاطرنشان کرد: معمولا روش پیشگیری موفقیت آمیزی برای بیماری پروستات وجود ندارد ولی غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و نیز مکمل‌های روی و نیز در بعضی مقالات مصرف گوجه فرنگی برای پیشگیری تا حدی کمک کننده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها