کد خبر: 247473
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۰:۰۰
| |

تبدیل اشعار مولانا به آثار هنری

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی از فراخوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان با الهام از اشعار مولانا با عنوان «دیدِ جان» به مناسبت بزرگداشت این شاعر خبر داد.

تبدیل اشعار مولانا به آثار هنری
کد خبر: 247473
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالمجید شریف‌زاده درباره این فراخوان توضیح داد: جایگاه مولوی در فرهنگ و ادبیات ما بسیار کهن و تاثیرگذار است و به عنوان یکی از مهمترین شاعران ما در جهان شناخته می‌شود. فضای کاری که مجموعه‌ هنرمندان، عرفا، شاعران و ادیبان انجام داده‌اند، تاثیر بسزایی در فرهنگ و هنر ما داشته است به همین دلیل ارتباط بین ادبیات و سایر رشته‌های هنری یکی از مهمترین مباحث هنرهای سنتی ماست.

او ادامه داد: هنرمندان هنرهای سنتی همیشه از عرفا، ادبا، شعرا و علما تاثیر گرفته‌اند و آن را به شکل‌های مختلف در آثار خودشان متجلی کرده‌اند؛ بنابراین یکی از مهمترین پایه‌های هنرهای سنتی ما بر اساس ارتباط بین هنر سنتی و ادبیات شکل گرفته است. شاید بتوان گفت بعد از شاهنامه فردوسی که بیشترین تاثیر را در هنرهای ما داشته، کتاب‌های مثنوی و خمسه که سبقه تاریخی دارند، نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی با بیان اینکه جهانیان به اهمیت مقام مولانا پی برده‌اند، افزود: ما نیز برای آنکه به جایگاه این شاعر و عارف ایرانی بپردازیم و در عین حال تشویقی برای رجوع دوباره هنرمندان هنرهای سنتی به ادبیات باشد، فراخوانی در این باره منتشر کردیم.

شریف‌زاده یکی از مهمترین هدف‌های این نمایشگاه را نگاه و بررسی دوباره به هنرهای سنتی و رجوع به اشعار مولانا دانست و گفت: به همین دلیل فراخوانی دادیم تا هنرمندانی که آثاری با موضوع اشعار مولانا خلق کرده‌اند، به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند تا در یک مجموعه به نمایش گذاشته شود.

او درباره اینکه در فراخوان این نمایشگاه تا چه اندازه تلاش شده تا آثار مرتبط با مولانا از کارهای حجمی به محصولات کاربردی سوق داده شود، اظهار کرد: اینکه ما به هنرمندان بگوییم چه کاری انجام دهند، وظیفه‌ی ما نیست. وظیفه‌ی ما بیشتر معرفی هنرمندان و برقراری ارتباط بین مباحث معنوی و هنری است اما می‌توانیم چنین نگاهی در انتخاب آثاری که برای نمایشگاه ارسال می‌شود، داشته باشیم. قطعا با نگاه به آثاری که جنبه کاربردی دارند، می‌توانیم هنرمندان را تشویق کنیم تا در این حوزه فعالیت کنند.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی اعلام کرد: همه‌ هنرمندان سنتی در هر رشته‌ای که هستند مشروط بر اینکه موضوع کارهایشان اشعار مولانا باشد، می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند تا آثار آنها همزمان با بزرگداشت مولانا در جهان به نمایش دربیاید و برگزیدگانی از هنرمندان انتخاب شوند.

به گزارش ایسنا، علاقمندان می‌توانند آثار خود را از 15 تا 19 دی‌ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. آثار ارسالی 25 دی‌ماه داوری و نمایشگاه آن اول بهمن ماه در پژوهشکده هنرهای سنتی واقع در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در این نمایشگاه می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66098386-021 داخلی 1008 دبیر خانه این نمایشگاه تماس بگیرند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها