تلاش برای جلوگیری از حضور رئیس سیا در سنا را رد کرد

کاخ سفید این مسئله را که اجازه به شرکت جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جلسه امروز چهارشنبه با تمامی سناتورهای آمریکایی در کنار وزرای دفاع و امور خارجه به منظور گزارش در مورد چگونگی روابط با عربستان نداده، رد کرد.

تلاش برای جلوگیری از حضور رئیس سیا در سنا را رد کرد
کد خبر: 247983
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۰:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا قرار است امروز چهارشنبه در جلسه‌ای پشت درهای بسته درباره وضعیت روابط آمریکا با عربستان و تحولات مربوط به مناقشه‌های ایجاد شده نظیر قتل جمال خاشقجی و اوضاع جنگی یمن به تمامی نمایندگان سنای آمریکا گزارش دهند.

پس از این نشست قرار است یک رای گیری درباره قطع حمایت‌های آمریکا از کمپین نظامی عربستان در یمن انجام شود. کارکنان سنای آمریکا می‌گویند در ارتباط با یک موضوع امنیت ملی با چنین اهمیتی این مرسوم است که مقام ارشد اطلاعاتی در آن شرکت کند. در این مورد موضوع غیبت جامعه اطلاعاتی اهمیت دو چندانی دارد با توجه به اینکه جینا هاسپل برای شنیدن نوارهای صوتی قتل خاشقجی به استانبول سفر کرد و بعدا در این مورد به دونالد ترامپ گزارش داد.

سناتورهای ارشد از جمله باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواهان شرکت جینا هاسپل در این نشست شده‌اند اما روز سه شنبه هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه او قرار است در این نشست شرکت کند دیده نشد. مقام‌ها گفتند تصمیم برای آنکه هاسپل در مقابل کمیته مذکور حاضر نشود از سوی کاخ سفید گرفته شده اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا این موضوع را رد کرد.

او به خبرنگاران گفت، قطعا اینگونه نیست. هر چند که اشاره‌ای به اینکه چرا هیچ مقام اطلاعاتی حضور پیدا نمی‌کند، نکرد.

دولت آمریکا نگران است که سنا دست به مخالفت با سیاست حفظ حمایت از ریاض بزند. تا روز سه شنبه ظاهرا دولت به سنا گفته که تنها ماتیس و پامپئو در جلسه امروز شرکت می‌کنند و کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره احتمال غیبت مقام‌های اطلاعاتی در این جلسه پاسخ نداد. یک مقام سنا به گاردین گفت: همیشه در جلسه‌هایی مثل این یک مقام اطلاعاتی حضور پیدا می‌کند. این کاملا بی سابقه است و اگر این اتفاق بیفتد تفسیرش این است که دولت ترامپ تلاش می‌کند جامعه اطلاعاتی را خاموش کند.

بروس رایدل، یک مقام کهنه کار سیا و کارشناس روابط آمریکا با عربستان در اندیشکده بروکینگز گفت: جینا هاسپل به ترکیه سفر کرده و به نوارها گوش داده و به رئیس جمهور چند بار گزارش داده است، حضور وی برای این جلسه ضروری است.

وی افزود: مدارک بیشتری است که کاخ سفید تلاش می‌کند که به عربستانی‌ها برای انجام بدترین سرپوش گذاری تاریخ مدرن کمک کند و حتی جلوتر برود.

بولتون روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: نوارهای قتل خاشقجی را نشنیده و قصدی هم برای آن ندارد. بولتون در جلسه‌ای در کاخ سفید اظهار کرد: کسانی که به زبان عربی صحبت می‌کنند به این نوار گوش کرده و جوهره آن را به ما منتقل کرده‌اند.

او در پاسخ به اینکه چرا به یک چنین چیز مهمی گوش نداده، گفت: چند نفر از شما عربی حرف می‌زنید. فکر می‌کنم من باید از شما بپرسم که چرا فکر می‌کنید اصلا من باید به آن گوش کرده باشم. شما فکر می‌کنید که من از آن چه چیزی می‌فهمیدم؟

باب منندز دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا و کورکر با وجود آنکه به یک تلاش قبلی برای قطع کمک نظامی به ریاض در ماه مارس رای منفی دادند اکنون نظرشان را تغییر داده‌اند و هر دو سناتور از دولت خواسته‌اند رسما نظرش را درباره دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی اعلام کند و بر خواسته خود برای شرکت جینا هاسپل در جلسه امروز پافشاری کرده‌اند.

منندز روز دوشنبه گفت: اگر هیچ کس از جامعه اطلاعاتی در آن جلسه نباشد این جلسه‌ها ناقص هستند و این پیام به ذهن من می‌رسد که تلاشی در کار است که پرسش‌های اصلی مطرح نشود.

این در حالیست که زمان دقیق رای گیری بر سر قطعنامه مربوط به مجازات عربستان مشخص نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها