کد خبر: 248159
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۹:۵۲:۰۰
| |

همزمان با ورود ولیعهد سعودی به بوینوس آیرس:

قاضی آرژانتیتی دستور بررسی پرونده بن سلمان را به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرد

مقامات قضایی آرژانتین برای بررسی درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای پیگرد ولیعهد عربستان به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت اقدامات اولیه خود را آغاز کردند.

قاضی آرژانتیتی دستور بررسی پرونده بن سلمان را به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرد
کد خبر: 248159
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۹:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| آریل لیخو، قاضی فدرال آرژانتین با درخواست دادستان رامیرو گونزالس برای تحت پیگرد قراردادن بن سلمان موافقت کرده است تا پیش از تصمیم‌گیری درباره گشایش تحقیقات در آرژانتین مشخص شود که آیا سایر نهادها درباره جرایم احتمالی این شاهزاده علیه بشریت تحقیقات انجام می‌دهند یا خیر.

اقدام این گروه حقوق بشری با هدف شرمسار کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که جمعه و شنبه قرار است در نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس شرکت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، قوانین آرژانتین طرح پرونده‌های بین‌المللی در حوزه حقوق بشر را به طور غیرمعمولی ساده می‌کند، حتی اگر این پرونده‌ها ارتباطی به آرژانتین نداشته باشند. تحت تفسیر گسترده این قانون در حوزه قضایی بین‌المللی، برخی جرایم بن سلمان به حدی شنیع هستند که بی‌حرمتی و توهین آشکار به بشریت محسوب می‌شوند و باید تحت پیگرد قرار بگیرند. این مساله می‌تواند برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در نشست روزهای جمعه و شنبه گروه 20 در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شرکت می‌کند، زننده و شرم آور باشد .

با این حال بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتفاقی رخ دهد زیرا قاضی برای تصمیم‌گیری، خواستار دریافت اطلاعاتی از یمن و ترکیه و دادگاه جرایم کیفری بین‌المللی شده است و وزارت خارجه آرژانتین مسوولیت گردآوری آنها را بر عهده دارد. این قاضی همچنین از گروه‌های حقوق بشری خواسته است تا جزئیاتی در حمایت از اتهاماتشان علیه ولیعهد عربستان آماده کنند.

دیده‌بان حقوق بشر ولیعهد عربستان را به ارتکاب جرایم جنگی در یمن و همدستی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم می‌کند. در بیانیه این گروه آمده است: سیستم قضایی آرژانتین اینگونه است که حتی مقام‌های قدرتمندی مثل محمد بن سلمان بالاتر از قانون نیستند و در صورت ارتکاب جرایم بین‌المللی فاحش تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

دفتر قاضی فدرال آرژانتین تایید کرده است که بن سلمان برای نشست گروه 20 وارد بوئنوس آیرس شده است. دفتر دادستانی فدرال در حال بررسی شکایت دیده‌بان حقوق بشر است و هنوز تصمیمی برای آغاز تحقیقات گرفته نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها