مدیرعامل راه آهن مطرح کرد؛

صرفه‌جویی 750 میلیون دلاری سوخت با انتقال بار از جاده به ریل

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با انتقال 30 میلیارد تن- کیلومتر بار، 750 میلیون دلار صرفه‌جویی در سوخت می‌شود.

صرفه‌جویی 750 میلیون دلاری سوخت با انتقال بار از جاده به ریل
کد خبر: 248699
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۱:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید محمدزاده مدیر عامل راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی با بیان اینکه در تمامی قوانین و برنامه‌های مربوط به توسعه کشور اولویت را بر حمل و نقل ریلی قرار داده‌ایم،گفت: آیا این برنامه‌ها و قوانین توانسته‌ است این اولویت را به نتیجه برساند و آیا ما توانسته‌ایم نقش خود را در حوزه حمل ونقل ریلی به خوبی اجرا کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که به سیاست‌های کلی نظام مراجعه می‌کنیم بیشترین تأکید در برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم بر حمل‌ونقل ریلی است و تمامی سیاست‌های ابلاغی و چارچوب‌ها بر این موضوع توجه دارد.

محمدزاده با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه سهم حمل کالا با ریل باید به 30درصد برسد، تصریح کرد: آیا رسیدن سهم حمل کالا با ریل به 30درصد به عنوان یک شعار از سوی بنده باید مطرح شود و یا آنکه یک وظیفه ملی برای توسعه کشور است؟.

وی با بیان اینکه باید به موضوع انتقال حمل بار از جاده به ریل بیشتر توجه کنیم، گفت: در صورتیکه یک تن کیلومتر حمل بار از جاده به ریل منتقل شود، معادل 35سی‌سی صرفه‌جویی سوخت می‌شود و اگر امروز این اقدام انجام شود و 30میلیارد تن کیلومتر بر روی ریل قرار گیرد، حدود 750میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت می‌شود.

محمدزاده با اشاره به آلوده بودن هوای تهران گفت: در تهران روزانه 100میلیارد نفر سفر حومه‌ای انجام می‌شود و 40درصد از این مناطق دارای کریدورهای حمل‌ونقل ریلی است ولی متأسفانه سهم راه‌آهن از این بخش کمتر از 5درصد است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: بسیاری از سفرهای حومه‌ای از طریق جاده و خودروهای شخصی صورت می‌گیرد و در صورتیکه بتوانیم این سفرها را به روی ریل منتقل کنیم، صرفه‌جویی انرژی در این بخش بسیار چشمگیر خواهد بود و از سوی دیگر میزان تصادفات در اطراف شهرها بسیار کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: دو هزار کیلومتر ریل در طی 10 سال اخیر به کشور تحویل داده ایم، برای این دو هزار کیلومتر ریل، حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است. اگر کل این هدف محقق شود، سالی نزدیک به 200 میلیون دلار صرفه جویی سوخت رخ می دهد اما چرا این اتفاق رخ نداده است؟

مدیر عامل راه‌آهن افزود: امروز متوسط قیمت انتقال هر تن کیلومتر بار از طریق جاده 140 تومان و ریل 80 تومان است، ولی چرا بارها به صورت کامل به بخش حمل‌ونقل ریلی منتقل نمی‌شوند؟ زیرا تا به امروز این موضوع را به صورت جدی و دقیق ما پیگیر نشده‌ایم.

محمدزاده با تأکید بر اینکه باید با اراده دولت و بخش خصوصی و در کنار هم بتوانیم موضوع توسعه حمل‌ونقل ریلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم، گفت: باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی توجه جدی کنیم، زیرا عدم توجه ما به این بخش در آینده نزدیک مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: سهم حمل‌ونقل ریلی در کشور حدود 12 تا 13درصد در تن کیلومتر بوده که این میزان سهم با توجه به اهداف ما در برنامه ششم توسعه بسیار کم است.

محمدزاده تأکید کرد: اگر فقط 30 میلیون تن بار به ریل بیاید 750 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت داریم که بر اساس قانون، این صرفه جویی در سوخت باید به سرمایه گذار برگردد. بنابراین زمینه های سرمایه گذاری در ریل بسیار وسیع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل ونقل ریلی در سازمان ایمیدرو گفت:‌ در سازمان ایمیدرو 35 هزار تن طرح توسعه فولادی وجود دارد، در سال 95 معادل 60 میلیون تن فولاد تولید شد که 40 میلیون تن آن از طریق جاده و 20 میلیون تن با ریل جابه‌جا شد که بخش 40 میلیون تن جابه‌جایی فولاد از جاده‌هایی انجام شد که دقیقا موازی با ریل بوده است. بنابراین اگر طرح های توسعه‌ای فولاد در 10 سال آینده تکمیل شود 110 میلیون تن فولاد از طریق جاده جابجا خواهد شد که با سونامی کشتار جاده ای و مصرف سوخت مواجه می‌شویم.

مدیر عامل راه‌آهن گفت: قیمت حمل‌ونقل ریلی بار در ایران با دلار 3700 تومان به ازای هر یک تن کیلومتر 8 دهم سنت هزینه دارد که نشان می‌دهد حمل‌ونقل ریلی بار در ایران ارزان است اما هنوز بار به ریل نیامده است.

محمدزاده افزود: از سال 88 تا 92 تناژ حمل بار با ریل به طور میانگین بین 32 تا 34 میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال 96 به 47 میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی به ریل از 57 به 19 درصد محقق شده است. بنابراین باید مزیت های حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال 96 معادل 133 میلیون تن کالا از کشور صادر و 40 میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها 15 میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.

وی تأکید کرد: تنها از طریق مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و غیره می‌توانیم 72 میلیون تن بار از طریق ریل صادرات و واردات داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد همچنین خط آهن محور جنوب پس از 60 سال در دولت یازدهم نوسازی شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: شورای اقتصاد با سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها