کد خبر: 248782
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۴:۰۸:۰۰
| |

افزایش تنش میان حزب الله و سعد حریری در لبنان

تنش‌ها میان نخست وزیر مکلف لبنان و یک چهره سیاسی دروزی در این کشور پس از تیراندازی پلیس در حمله به منزلش به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی و مرگ یکی از همراهان این چهره سیاسی بالا گرفت.

افزایش تنش میان حزب الله و سعد حریری در لبنان
کد خبر: 248782
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۴:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مرگ یکی از همراهان وئام وهاب، چهره سیاسی نزدیک به حزب‌الله لبنان بر اثر شدت جراحت منجر به انتشار توییتی تهدیدکننده از سوی او شد. وی تهدید کرده که انتقام خون این همراه خود را از دولت لبنان بگیرد.

پلیس لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، افسران پلیس به منزل وهاب در روستای الجاهلیه یورش بردند تا او را جهت بازجویی با خود ببرند اما او پیش از رسیدن آنها فرار کرده بود.

پلیس لبنان مدعی شد: نیروهای ما تیراندازی نکردند اما گروه مسلح ناشناسی از ساختمان‌های مجاور تیراندازی کردند، همچنین حامیان وهاب به صورت بی‌هدف تیراندازی کردند که موجب زخمی شدن یکی از معاونان او و در نهایت مرگ او شد.

شبکه تلویزیونی ال.بی.سی اینترنشنال به نقل از وهاب از کشته شدن یک نفر در این درگیری خبر داد.

رئیس حزب التوحید العربی و وزیر سابق لبنان در توییتر پیام تسلیتی را به دلیل مرگ یکی از همراهانش در جریان درگیری با نیروهای امنیتی و حامیانش منتشر کرد.

این حادثه نشان از افزایش حالت تنش بین سعد حریری و حزب‌الله لبنان در زمینه مشکلات مربوط به تشکیل کابینه دارد.

لبنان در چند روز اخیر شاهد بالا گرفتن تنش‌ها پس از انتشار فیلمی از وئام وهاب، چهره سیاسی دروزی است که در آن فایل ویدئویی در حال اهانت شدیدی علیه یک نفر است.

وهاب یک چهره برجسته دروزی‌ها در لبنان است که ارتباط نزدیکی با دولت سوریه دارد، دروزی‌ها در پارلمان لبنان که 128 عضو دارد، صاحب هشت کرسی هستند.

با وجود اینکه در آن فیلم نام شخصی که مورد نظر وهاب است، گفته نشده اما به شکل گسترده‌ای تصور می‌شود که منظور او سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان و پدرش رفیق حریری است که سال 2005 کشته شد.

هم‌پیمانان حریری با انتشار این ویدئو شکایات قضایی را اقامه کرده و وهاب را که هم‌پیمان حزب الله است، به تشدید اختلافات و تهدید امنیت ملی متهم کردند.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی با آغاز درگیری‌های مسلحانه با گارد ویژه این وزیر سابق به سمت ورودی‌های الجاهلیه عقب‌نشینی کردند.

این منابع افزودند، حامیان وهاب به شکل گسترده‌ای در مقابل منزل او حضور یافته و با خود سلاح داشتند.

وهاب در توییتر خود پیشتر اعلام کرده بود، هدف یک ترور قرار گرفته و شخصی که زخمی شد، تنها در چند متری او قرار داشته و حریری باید مسؤولیت این اقدام را بپذیرد.

او در واکنش به ویدئویی که شکایت‌های قضایی را علیه او به همراه داشت، گفت: اینها اظهارنظرهایی کلی بوده و خطاب به خانواده حریری نبوده است.

وهاب در ادامه از حضور گسترده نیروهای امنیتی در محل درگیری انتقاد کرده و گفت: آنچه رخ داده به منزله جنگی داخلی است.

ساعاتی پس از انتشار این توییت حامیان وهاب پنج‌شنبه شب کاروان‌هایی از خودروهای مسلح را در منطقه الشوف تا اطراف شهرک المختاره، زادگاه ولید جنبلاط، رهبر درزی‌های لبنان به راه‌ انداختند.

ارتش لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن اشاره به تیراندازی هوایی در حد فاصل الشوف و المختاره، اعلام کرد، 25 دستگاه خودرو و 57 تن از شرکت‌کنندگان در این کاروان‌ها بازداشت شده و سلاح‌های جنگی و مهمات از آنها کشف و ضبط شد.

جنبلاط پس از دیدار با حریری گفت: از هر اقدامی علیه هر فردی که صلح و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، حمایت می‌کند.

حریری حدود شش ماه است که موفق به تشکیل کابینه نشده و تلاش‌هایش در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که پیش از اتفاق الجاهلیه، حریری و جنبلاط دیداری با یکدیگر داشتند که در آن جنبلاط به حریری برای ورود به مناطق دروزی‌ها چراغ سبز نشان داد.

جنبلاط پس از این دیدار گفت: اقدام نیروهای امنیتی در چارچوب مسؤولیت‌هایشان در حفظ احترام دروزی‌ها و سایر شهروندان بوده است.

وهاب که برخی رسانه‌های لبنانی حامی او هستند، از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله خواست تا رسیدگی به این موضوع را بر عهده بگیرد. حزب‌الله لبنان نیز بدور از چشم رسانه‌ها و اعلام موضع گیری علنی مداخله کرده و به حریری گفته است دست از هرگونه اقدام علیه این وزیر و ارجاع او به دستگاه قضایی بردارد.

تنش اخیر میان دو طرف به اظهارات وهاب در مصاحبه‌ای تلویزیونی باز می‌گردد که در آن حریری را به سرقت اموال عمومی، امضای قراردادهای مشکوک و شایسته نبودن او برای پست نخست وزیری متهم کرد.

با واکنش جریان‌ المستقبل به این مصاحبه و نیز انتشار ویدئوی یاد شده تنش‌ها بالا گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها