کد خبر: 248797
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم پرداخت.

الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم
کد خبر: 248797
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «الزامات تحقق تأمین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم» با بیان اینکه صنعت نفت به‌عنوان حیاتی‌ترین صنعت کشور بسیار تحت تأثیر شرایط بین‌المللی کشور است، می‌افزاید.

در صورت ایجاد محدودیت‌های جدی در روابط اقتصادی بین‌المللی از طریق وضع تحریم‌ها، مشخصاً صنعت نفت هدف قرار گرفته و آسیب‌پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد که عمده آن در دو بخش سرمایه‌گذاری و فروش نفت است.

این گزارش تصریح می‌کند که در‌حال حاضر رویه‌های جاری وزارت نفت برای تأمین مالی جهت سرمایه‌گذاری عمدتاً از 4 مسیر منابع داخلی وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، انعقاد قراردادهای نفتی و انتشار اوراق مشارکت است که هر‌یک دارای مشکلات ساختاری خاص خود بوده و فاقد کارایی لازم است.

لذا لازم است رویکردهای جدیدی در دستور کار قرار گیرد که بر 4 محور سرمایه‌گذاری صرفاً از طریق انعقاد قرارداد نفتی از طریق وزارت نفت؛ اعمال تغییرات لازم در قراردادهای نفتی برای عقد قرارداد با شرکت‌های نفتی ایرانی، افزایش مصارف ریالی پروژه‌ها با افزایش مصرف تجهیزات و خدمات داخلی و تأمین مالی ریالی از بازار سرمایه، استوار است.

این گزارش تاکید دارد که برای تحقق عملیاتی این رویکردها نیاز است تغییراتی در حوزه عملکرد وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، شرکت‌های نفتی ایرانی و همچنین قراردادهای نفتی اعمال شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها