کد خبر: 249023
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

حجاریان تئوری خروج از حاکمیت را دوباره تکرار می کند/ کنار کشیدن از انتخابات خواست جریان رقیب است

سخنگوی حزب اعتماد گفت: من فکر میکنم که سخن آقای حجاریان مثل همان سخنان این دسته از سیاستمداران جریان اصلاحات است که در سال 82 یا 81 تئوری خروج از حاکمیت را مطرح کردند و دیدیم که در نتیجه آن اقدام یک به یک قوایی که در اختیار داشتیم را واگذار کردیم.

حجاریان تئوری خروج از حاکمیت را دوباره تکرار می کند/ کنار کشیدن از انتخابات خواست جریان رقیب است
کد خبر: 249023
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی با اشاره به سخنان اخیر سعید حجاریان و احتمال ایجاد تغییرات در رویکرد اصلاح‌طلبان، گفت: ما در انتخابات ها با محدودیت های بسیار زیادی مواجه هستیم و ناگزیر می شویم که از نیروهای اصلی، برجسته و نام و نشان دار اصلاح طلب استفاده نکنیم.

یوه گفته وی، این کمبود در قدرت موجب شکل گیری این احساس می شود که اصلاح طلبان کارایی لازم را ندارند. عامل اصلی این نقیصه نیز شورای نگهبان و نحوه رسیدگی به صلاحیت های است که یک جریان را به طور 90 درصدی رد صلاحیت می کند و یک جریان دیگر را به خاطر همسویی گرایش سیاسی اش به طور کامل تایید می کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این موضوع که این که وارد انتخابات نشویم، کنار بکشیم و انتخابات را به طور صد درصدی واگذار کنیم، خواست رقیب است، گفت: رد صلاحیت ها اساسا برای این صورت می گیرد که جریان منتصب به شورای نگهبان رای آورد لذا اگر ما هم در همان راستا حرکت کنیم، نمی شود و این اقدام مطمئنی نخواهد بود.

وی افزود: درست است که ما نمی توانیم به اندازه کافی و با همه توانمندی های خود در قدرت حضور داشته باشیم اما می توانیم مانع به قدرت رسیدن تندروها شود. این اثری بود که اصلاح طلبان به ویژه بعد از سال 92 گذاشتند.توجه داشته باشید که در عالم سیاست همه چیز سیاه و سفید یا صفر و صد نیست.

گرامی‌مقدم با بیان اینکه حضور ما در انتخابات علی رغم همه این قلع و قمع ها شورای نگهبان باعث می شود که بتوانیم در برخی نهادها مثل شوراهای شهر حضور صد درصدی داشته باشیم و در برخی نهادها مثل مجلس موفقیت نسبی داشته باشیم، تصریح کرد: اکنون باید در شورای شهر که موفقیت صد در صدی داشتیم اقدامات چشم گیر انجام داده و به مطالبات مردم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به تئوری کناره‌گیری از انتخابات تصریح کرد: من فکر میکنم که سخن آقای حجاریان مثل همان سخنان این دسته از سیاستمداران جریان اصلاحات است که در سال 82 یا 81 تئوری خروج از حاکمیت را مطرح کردند و دیدیم که در نتیجه آن اقدام یک به یک قوایی که در اختیار داشتیم را واگذار کردیم.

گرامی‌مقدم افزود: به نظر من منحنی رشد اصلاح طلبان در قدرت از سال 92 به بعد افزایش پیدا کرده است و این رویه باید با عقلانیت ادامه یابد. به جای اینکه مجدد بر طبل تئوری خروج از حاکمیت بکوبیم باید به اعتمادسازی پرداخته و به مطالبات مردم پاسخ دهیم. باید هم مردم را پشت سر خود نگاه داریم و هم حاکمیت را وادار کنیم که به قانون تن دهد. به جز این راهی برای عبور دادن افراد بیشتر از فیلتر شورای نگهبان نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد کناره‌گیری از انتخابات به دلیل فضای ناامید شکل گرفته در جامعه نیست، گفت: به نظر من دلیلش این نیست. زیرا ما در عالم سیاست هدف گذاری میکنیم و تصمیم میگیریم که با توجه به موانع موجود چه راهبردی داشته باشیم. وضعیت فعلی از ابتدا روشن بود. بنابراین آقای حجاریان و یک سری از دوستان باید سال 92 این حرف را می زدند . چرا امروز می زنند؟ چرا در انتخابات 92 که اصلاح طلبان از آن همه حوادث خارج شده و صدمه سنگینی دیده بودند این حرف ها را نزدند.

وی افزود: وقتی که نامزد خودمان یعنی آقای عارف را کنار کشیده و به جای او از روحانی حمایت کردیم چرا سکوت کردند؟ آقای حجاریان و دوستانشان چرا نخواستند که آقای عارف که معاون اول آقای خاتمی و اصلاح طلب بود در صحنه بماند ؟ لذا فکر میکنم دوستان ما الان مجدد به تسلسل باطل افتاده و می خواهند راه آزموده را دوباره بیازمایند. این حتما منجر به اتلاف منابع در حوزه اصلاح طلبی و در حوزه ملی خواهد شد. برای من باور کردنی نیست که دوباره حرف از خروج از حاکمیت می زنند.

گرامی‌مقدم با طرح این پرسش که اگر طالب خروج از حاکمیت بودند چرا دوباره در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرده و آن همه رد صلاحیت شدند و این همه هزینه وارد شد، تاکید کرد: سوال من از این دوستان که فکر می کنند چون پول نداریم باید کالا نخریم و به سرنوشت مردم بی تفاوت باشیم، این است که آیا دستاوردی بزرگتر از این داریم که اصلاح طلبان با وجود همه سختی ها و موانع در انتخابات شرکت کرده و اجازه نمی دهند نیروهای تند کشور را به قهقرا ببرند؟

سخنگوی حزب اعتمادملی در ادامه اظهار کرد: ما باید این مسیر را آنقدر ادامه دهیم که مثل انتخابات قبلی که جریان رقیب تمام کرسی های تهران را واگذار کرد، شورای نگهبان و حاکمیت متوجه شوند که رد صلاحیت اصلاح طلبان بی ثمر است و انتخابات را به سوی ببرند که از نظارت استصوابی خارج شویم. کنار کشیدن از انتخابات مجددا قهقرا اصلاح طلبان را در پیش خواهد داشت.

به گفته وی، مثل اینکه برخی اصلاح طبان اساسا وظیفه دارند که هر وقت جریان اصلاحات خواست اوج بگیرند، مانع پرواز شوند زیرا خودشان نمی توانند در قدرت باشند. من خود از آن دسته افرادی هستم که در قدرت جایی ندارم و به دلایلی که مشخص است، در قدرت نخواهم بود اما به عنوان یک سرباز کوچک در جریان اصلاح طلبی معتقد هستم که باید مسیر 92 را ادامه دهیم و به اهداف آرمانی خود دست یابیم.

گرامی‌مقدم با تاکید بر این مساله که مردم آنقدر دانش و آگاهی دارند که محدودیت ها و تنگناهای اصلاح طلبی را درک کنند، افزود: اصلاح طلبان آنچه که از دستشان بر می آید انجام می دهند. اکنون به جای این حرف ها باید به فکر این باشیم که مطالبات مردم را در جایگاه هایی که در اختیار داریم ، پیگیری کنیم. کاملا مخالف این هستم که بیرون قدرت ماندن و صرفا نقد کردن موجب ترمیم وجه اصلاح طلبی می شود. ترمیم چهره ما به چه درد این ملت می خورد؟

سخنگوی حزب اعتمادملی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک جریان سیاسی باید به دنبال احقاق ابعاد مختلف حقوق مردم باشیم. مردم هر آسیبی که در این مسیر ببینیم را مشاهده می کنند و قدرشناس هستند. ما به نمایندگی از طیف بزرگی از این مردم باید در انتخابات ها شرکت کنیم و صدایمان بلند باشد. تنها این شیوه است که وجه اصلاح طلبان را بین مردم حفظ خواهد کرد.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها