کد خبر: 249121
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

در صد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران چه گذشت

لایحه جایگزین برج باغ به صحن شورا می‌آید/ باید به سازمان‌های مردم‌نهاد اعتماد کنیم/ برای تسهیل زندگی معلولان باید برنامه داشته باشیم

صد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

لایحه جایگزین برج باغ به صحن شورا می‌آید/ باید به سازمان‌های مردم‌نهاد اعتماد کنیم/ برای تسهیل زندگی معلولان باید برنامه داشته باشیم
کد خبر: 249121
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ابتدای جلسه گفت: امیدوارم که همه تلاشمان را بکنیم تا روزی درزمینهٔ کاهش مصرف پلاستیک پیشرو شویم.

وی ادامه داد: ما قانون و لایحه کم نداریم و می‌توانیم از همان مفاد لوایح برنامه‌های پنجم، ششم و سوم که در حال نگارش است استفاده کرده تا این کمپین را پیش ببریم.

در این جلسه مقرر شد، کمیته‌ای زیر نظر اداره سلامت شهرداری تهران برای پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات کمپین نه به پلاستیک تشکیل شود، تا برنامه‌ریزی و نظارت در این حوزه توسط آن کمیته انجام و دبیرخانه این کمیته در اداره سلامت آغاز به کارکند.

کاهش ارائه کیسه پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مطابق صحبت‌های نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاضر در این جلسه، اگر قرار بر کاری همگانی و متحد در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای کاهش مصرف پلاستیک باشد، باید هماهنگی کامل بین این فروشگاه‌ها وجود داشته باشد؛ مطابق همین مسئله مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نماینده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه‌ها در کمیته برنامه‌ریزی تشکیل شود تا مصوبات این کمیته به‌صورت هماهنگ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا گردد. تا اگر بناست اقدامی درزمینهٔ فرهنگ‌سازی و یا کاهش ارائه کیسه پلاستیکی به مشتریان صورت پذیرد، به‌صورت یکپارچه انجام شود.

لزوم رسیدگی فوری به وضعیت مددسراهای شهر تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران خواستار رسیدگی فوری به وضعیت گرمخانه‌ها و مدد سراهای مستقر در مناطق مختلف شهر شد.

الهام فخاری با اشاره به بندهای قانونی و ردیف‌های بودجه در رابطه با رسیدگی به افراد آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب گفت: به استناد بند 5 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و بند 21 از بخش ب ماده 2 و مصوبه استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به شماره ابلاغ 10828/1601/160 مورخ 28/8/90 و سرفصل اعتباری ساماندهی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی در مصوبه بودجه شهرداری تهران در سال 1397 با فرارسیدن فصل سرما و بایستگی توجه ویژه به گرمخانه‌ها و مدد سراهای شهر در راستای پناه دادن به افراد بی‌سرپناه، بر پایه گزارش بازدیدهای ارزیابی کمیته اجتماعی متأسفانه وضعیت خدمت‌رسانی در برخی از مدد سراها به‌ویژه در مناطق 2، 21 و 22 نامطلوب است. در برخی از موارد کارکنان اداره مدد سرا از استانداردها و ضوابط شیوه‌نامه تدوین‌یافته سازمان خدمات اجتماعی ناآگاه بودند.

او افزود: سهم پذیرش مددجویانی که با خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی شناسایی و به مدد سرا جابه‌جا می‌شوند، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. این امر موجب شده بسیاری از بی‌سرپناهان با توجه به‌دشواری دسترسی، امکان استفاده از مدد سراها را نداشته باشند.

این عضو شورای شهر با اشاره به وجود تنها یک مدد سرای ویژه زنان در شهر تهران، افزود: خدمت تنها یک مدد سرای ویژه زنان که در منطقه 22 است؛ نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر تهران باشد. ضروری است مدد سراهای ویژه زنان دست‌کم در 4 پهنه شهر تهران آماده و بهره‌برداری شود.

درختان سرمایه‌های زیستی تهران هستند

مجید فراهانی در رابطه با اجرای صحیح، به‌موقع و درست هرس درختان گفت: درختان سرمایه‌های زیستی شهری همچون تهران هستند که در وانفسای آلودگی هوا و تب بلندمرتبه‌سازی؛ فقط خاطرآسوده ما را در بوستان‌ها و معابر سطح شهر رقم نمی‌زنند، بلکه تنها امید همهٔ ما برای استنشاق اندکی هوای پاک هستند.

فراهانی با تأکید بر هرس درختان در روزهای اخیر افزود: متأسفانه در روزهای اخیر شهروندان تهرانی در عبور از معابر و بوستان‌های سطح شهر شاهد هرس و قطع شاخه درختانی بودند که هنوز به خواب نرفته بودند و هرس سنگین شاخه‌های سبز این درختان هراس و دلهره را در دل شهروندان انداخت که بخشی از این دغدغه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز منعکس شد.

باید به سازمان‌های مردم‌نهاد اعتماد کنیم

حجت نظری (سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران) در نطق پیش از دستور خود به مناسبت روز جهانی کار داوطلبانه بر ضرورت توجه به این امر و بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی شهروندان تأکید کرد.

به گفته نظری، حرکت در مسیر کار داوطلبانه نشان‌دهنده آن است که مدیریت شهری، به سطحی از رشد و بلوغ رسیده است که آماده پذیرش حضور همه‌جانبه و همیشگی شهروندان به‌صورت داوطلبان فردی و یا گروهی، در زمره مدیریت شهری است.

او با اشاره به اینکه اعتماد به توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و ایجاد بستر مناسب برای نقش‌آفرینی آن‌ها، ما را در شهر تهران به موفقیت‌های ارزشمندی خواهد رساند، گفت: بسیاری از این تشکل‌های غیردولتی سال‌هاست که تهران را بخشی از زندگانی خویش می‌دانند و شبانه‌روز در حال خدمت به این شهر و شهروندانش هستند.

برای تسهیل زندگی معلولان باید برنامه داشته باشیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی شهر تهران برای معلولین گفت: باید مدیریت شهری اقدامات عینی و عملی را برای معلولین انجام دهد.

محسن هاشمی گفت: معلولان بخش مهمی از جامعه هستند و تعداد معلولین ثبت‌شده در سازمان بهزیستی حدود 1.5 میلیون نفر است و چند برابر این رقم نیز شهروندانی هستند که از ناتوانی‌های مختلف جسمی و حرکتی رنج می‌برند اما خود را به‌عنوان معلول ثبت نکردند.

وی افزود: حدود 250 هزار معلول در کلان‌شهر تهران وجود دارد که نشان می‌دهد ما به اقدامات جامع و برنامه‌ریزی‌شده برای تسهیل زندگی این افراد نیازمندیم.

کسانی که به گسترش فضای سبز کمک کنند بسته تشویقی می‌گیرند

سید ابراهیم امینی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز پس از تذکرات اعضا وارد دستور جلسه شدیم و به بررسی پیشنهاد‌ها اعضا در رابطه با اصلاحیه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز پرداختیم. درنهایت تمامی پیشنهاد‌ها بررسی شد و بر اساس آن، عوارضی که برای قطع درختان و تخریب فضای سبز در نظر گرفته‌شده بود به تصویب نهایی رسید.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برای کسانی که به گسترش فضای سبز در سطح شهر همت می‌گمارند، بسته‌های تشویقی تعریف شد.

لایحه جایگزین برج باغ به صحن شورا می‌آید

به گزارش اعتمادآنلاین؛ احمد مسجد جامعی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران - با بیان اینکه شبکه قنات‌های تهران به دلیل عبور خط مترو قطع شده است و مردم برای نگهداری از باغات خود دچار مشکل شده‌اند، گفت: علیرغم آنکه برخی از شهروندان علاقه‌مند به تخریب باغات هستند اما برخی دیگر بدون کمک از سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط اقدام به نگهداری از باغات خود می‌کنند.

وی با بیان اینکه مالکان به دلیل ایجاد مشکلات برای شبکه قناتها در آبیاری باغات خود دچار مشکل شده‌اند، اظهارکرد: لازم است که شهرداری تهران بسته‌های تشویقی برای مالکانی که اقدام به نگهداری باغات خود می‌کنند در نظر بگیرد و در آبیاری درختان به آن‌ها کمک کند.

محمد سالاری در واکنش به به پیشنهاد مسجدجامعی گفت: لایحه جایگزین برج باغ هفته آینده برای بررسی نهایی به صحن شورای شهر می‌آید و ما در آن لایحه برای حافظان درختان بسته های تشویقی متعددی در نظر گرفتیم و بهتر از تشویق مالکانی که اقدام به نگهداری از باغات می‌کنند در لایحه جایگزین برج باغ در نظر گرفته شود.

پیشنهاد مسجد جامعی در مورد ارائه بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری برای مالکانی که اقدام به نگهداری باغات و درختان می کنند با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها