کد خبر: 249395
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از متن و حاشیه بررسی اصلاحیه لایحه CFT در صحن علنی مجلس

مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد/ تلاش ناکام مخالفان لایحه CFT برای آبستراکسیون/ درهای صحن‌علنی به‌منظور از حدنصاب نیفتادن مجلس بسته شد/ بگومگوی ولایی‌‌ها و امیدی‌ها

در جریان بررسی اصلاحیه لایحه CFT تعدادی از نمایندگان مخالف این لایحه تلاش کردند تا با خروج از صحن‌علنی، مجلس را از حدنصاب بیندازد و رای‌گیری برای این لایحه انجام نشود. اما علی لاریجانی با دریافتن این قصد مخالفان به سرعت رای‌گیری کرد و CFT تصویب شد.

مجلس مجدداً به CFT رأی مثبت داد/ تلاش ناکام مخالفان لایحه CFT برای آبستراکسیون/ درهای صحن‌علنی به‌منظور از حدنصاب نیفتادن مجلس بسته شد/ بگومگوی ولایی‌‌ها و امیدی‌ها
کد خبر: 249395
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز در جریان بررسی اصلاحیه لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی باز هم مجلس دستخوش تنش و درگیری‌های لفظی شد و کار تا جایی پیش‌ رفت که عده‌ای از نمایندگان مجلس تلاش کردند تا به‌وسیله آبستراکسیون مجلس را از حدنصاب بیندازند، شاید که به خواسته خود برسند و لایحه CFT رای نیاورد اما درنهایت اصلاحیه این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، براین اساس نمایندگان در اولین گام، نخستین بند از ایرادات شورای نگهبان به CFT را که پیشتر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصلاح شده بود، در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند. با تصویب این بند از CFT، بند مذکور به شورای نگهبان خواهد رفت.

در دومین گام، نمایندگان مجلس بند دوم از ایرادات شورای نگهبان به CFT را که در کمیسیون امنیت ملی بررسی شده بود نپذیرفته و بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند. بدین ترتیب، بند دوم از ایرادات شورای نگهبان برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گزارش خود درباره بند دوم از ایرادات شورای نگهبان به لایحه جنجالی CFT، بر مصوبه اول مجلس اصرار کرده بود.

تلاش‌های ناکام تندروها برای آبستراکسیون

در جریان بررسی لایحه CFT نمایندگان اصولگرای مجلس بعد از اینکه فریادها و جنجال‌هایشان به نتیجه نرسید، راهکار دیگری را در پیش گرفتند. در زمانی که علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال صحبت و دفاع از اصلاح‌های انجام گرفته به‌وسیله کمیسیون متبوعش بود به ناگهان و زمانی که هنوز نجفی صحبت‌هایش تمام نشده بود لاریجانی اعلام رای‌گیری کرد. در همین زمانی که رییس مجلس نمایندگان را آماده رای‌دادن به اصلاحیه لایحه CFT می‌کرد برخی اعضای هیات‌رییسه به او اعلام کردند که تعداد نمایندگان از نصاب افتاد. یکی از اعضای هیات‌رییسه باز تاکید کرد که نمایندگان در حال خارج شدن از مجلس هستند.

لاریجانی بدون توجه به صحبت‌ها تاکید کرد که نمایندگان از صحن خارج نشوند می‌خواهیم رای‌گیری کنیم و اعلام رای‌گیری کرد. پس از لحظاتی هم اعلام تصویب این لایحه را کرد. براساس شنیده‌ها و آن‌طور که برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند درهای صحن‌علنی به دستور هیات‌رییسه یا شخص رییس بسته شده بود تا نمایندگان نتوانند از صحن خارج شوند و خللی در تصویب لایحه پیش آید.

اما مسلم اینکه نمایندگان مخالف تلاش کردند تا با آبستراکسیون مجلس را از حدنصاب بیندازند تا اجازه رای‌گیری را از علی لاریجانی رییس‌مجلس بگیرند. موضوعی که به نظر می‌آید لاریجانی به موقع از آن مطلع شد و ترفند تندروها خنثی کرد و آنها را ناکام گذاشت.

عمده نمایندگانی که در جریان بررسی لایحه CFT در آبستراکسیون مجلس ناکام ماندند، از اصولگرایان تندرو و عضو فراکسیون ولایی بودند. برخی از این چهره‌ها عبارتند از: زهرا سعیدی نماینده مبارکه، محموجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، سیدجواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان، محمود شکری نماینده تالش، مجید ناصری‌نژاد نمایندگان شایگان، علیرضا سلیمی نماینده محلات، سیدمجتبی ذوالنوری نماینده قم، محمد دهقان نماینده چناران و تعداد دیگری از نمایندگان فراکسیون ولایی در این زمان تلاش کردند که مجلس را از نصاب بیندازند.

این بار که طومار نداشتند از حربه اخطار و تذکر پی‌در پی استفاده کردند

اما جنجال‌ها تنها به زمان رای‌گیری اختصاص نداشت از همان لحظه آغازین شروع بررسی لایحه CFT نمایندگان مخالف تلاش کردند فضای مجلس را به تنش بکشانند. اگرچه این بار طومار بر فرش سبز مجلس پهن نکردند اما روش‌های دیگری را به اجرا گذاشتند.

بر همین اساس همان ابتدا درحالیکه گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در حال خوانده شدن در صحن علنی مجلس بود؛ برخی نمایندگان مخالف تصویب این لایحه همچون نادر قاضی‌پور، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، سیدحسین نقوی حسینی و سیدناصر موسوی لارگانی مکرر درخواست اخطار و تذکر دادند.

این گروه همچنین قبل از به دسترو آمدن این لایحه و زمانی که از تریبونم هیات‌رییسه دستورکار صحن علنی خوانده می‌شد، وقتی اعلام شد که لایحه CFT در دستورکار امروز قرار دارد با صدای بلند و گفتن دو دو مخالفت خود را با بررسی این لایحه ابراز کردند.

مجلس در پیچ تاریخی است، خودتحریمی نکنیم

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ در ادامه نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند. شهروز برزگر، عضو کمیسیون امینت ملی نماینده موافق تصویب اصلاح لایحه CFT با بیان اینکه با دست خودمان بهانه به دشمن ندهیم گفت: به اصلاحات CFT رای دهید.

نماینده سلماس تاکید کرد: ما گفته‌ایم اگر شرایط ما پذیرفته نشود، عضو CFT نخواهیم شد.

او در ادامه با بیان اینکه در اصلاحات CFT همه نظرها گرفته شده است، بیان کرد: در وضعیت کنونی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، نباید بهانه به دست دشمن بدهیم. بعضی از مواد به مجمع ارجاع داده شده است و هیچ ماده‌ای که خلاف شرع و منافع ملی باشد تصویب نشده است.

برزگر تاکید کرد: رای مثبت به این لایحه بهانه را از دست دشمن می‌گیرد. با دست خودمان خودتحریمی نکنیم. ساعت‌ها همه نظر کارشناسی درباره این لایحه داده شده و هیچ سلیقه جناحی دخیل نبوده است و تک تک ما در مقابل مردم مسئول هستیم. امروز مجلس در پیچ تاریخی است.

لاریجانی: درباره نظر رهبری قبلا صحبت شد الان به ایرادات شورای نگهبان بپردازید


حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای مخالف دولت و تصویب لایحه CFT در مجلس با طرح اخطار قانونی اساسی خطاب به علی لاریجانی گفت: ما رفتیم خدمت رهبری و ایشان گفتند مجلس در این رابطه خودش تصمیم بگیرد نه بر طبق نظر بیگانگان. چرا آن موقع بررسی fatf دستور توقف رسیدگی fatf را ندادید؟ آیا این مغایر اصل 110 نیست؟


در ادامه لاریجانی تاکید کرد: این بحث‌ها، مربوط به اصل موضوع است و مجلس قبلاً در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است و در حال حاضر باید در خصوص ایرادات شورای نگهبان اظهارنظر شود.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار حاجی دلیگانی گفت: در زمانی که مقام معظم رهبری اظهارات خود را راجع به پیوستن ایران به مبارزه با پولشویی یا مبارزه با تروریسم فرمودند، ما بررسی آن را در مجلس متوقف کردیم تا ببینیم تکلیف چیست.

او ادامه داد: اما دستگاه‌های مختلف مستمرا نامه‌نگاری ‌کردند که ما در آستانه یک تحریم مضاعف هستیم و این موضوعات به رهبری منعکس شد. ایشان در آن نامه‌ای که در مجلس قرائت کردیم گفتند که من مخالف کار مجلس نیستم.

گروه مالی ویژه اقدام مالی ، شرط و شروط ایران را قبول ندارد

محمد دهقانی نقندر، نماینده چناران در مخالفت با اصلاحات کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: زمانی که طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد و به شورای نگهبان ارسال می‌شود و این شورا ایرادی به برخی بندهای آن نمی‌گیرد، کمیسیون تخصصی مجلس نمی‌تواند نسبت به موضوعاتی که درباره آنها ایرادی گرفته نشده، وارد رسیدگی مجدد شود.

او افزود: در تبصره ماده واحده این لایحه نوشته شده که دولت جمهوری اسلامی ایران صرفاً پس از خارج شدن از لیست سیاه گروه ویژه مالی FATF می‌تواند سند الحاق را نزد؛ شورا نسبت به این مصوبه ایرادی نگرفته و فقط خواسته عبارت «لیست سیاه» از ابهام درآید.

دهقانی بیان کرد: فقط در داخل کشور عبارت «لیست سیاه» مطرح است که باید به «کشورهای غیرهمکار» تغییر کند زیرا عبارت لیست سیاه وجود ندارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تأکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخلاف آیین‌نامه، تبصره‌ای را که مجلس تصویب کرده، حذف کرده و در ذیل آن متنی 180 درجه مخالف تبصره آورده است.

دهقانی نقندر همچنین اعلام کرد در زمان بررسی این ایرادات در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اکثریت اعضا حضور نداشتند و این مصوبه فقط با حضور 15 نفر مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس دهم در بخش دیگری از مخالفت خود گفت: هم در نظر شورای نگهبان و هم از منظر هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، برطرف نشدن ایرادات به معنای تصویب قانونی خلاف منافع و امنیت ملی کشور است.

وی گفت: در اظهارات شورای نگهبان تأکید شده که با توجه به ایرادات و اشکالات متعدد مذکور و با عنایت به اینکه الحاق به این کنوانسیون، با فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات وارد بر آن، خلاف منافع و امنیت ملی کشور جمهوری اسلامی ایران است، مغایر موازین شرع شناخته شد.

دهقانی نقدر افزود: من در جلسه‌ای که آقای ظریف در مجلس حضور داشت از وی خواستم بیانیه‌ آخر FATF را بخواند زیرا شرط و شروطی که ما در مجلس می‌نویسیم، گروه FATF قبول ندارد و اینها وافی به مقصود نیست.

مصوبه کمیسیون امنیت ملی ناظر بر رفع ایرادات شورای نگهبان است

پس از اظهارات دهقانی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با استناد به ماده 75 آئین‌نامه داخلی مجلس، در پاسخ به درخواست دهقانی برای ارائه توضیحات درباره تعداد اضعای کمیسیون زمان رای‌گیری لایحه CFT بیان کرد: آقای دهقانی در مورد تعداد نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی در جلسه‌ای که ایرادات CFT بررسی می‌شد، بیان کرد تعداد به حدنصاب نرسیده بود و آقای فلاحت‌پیشه در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد. باید بگویم نباید به کمیسیون توهین کنید. نوار ضبط شده کمیسیون موجود است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حدنصاب لازم برای بررسی ایرادات CFT را کسب کرد.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس افزود: آقای دهقان بیان کردند به زعم شورای نگهبان ایرادات CFT غیرقابل اصلاح و خلاف امنیت و منافع کشور است در حالی که آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جلسه بررسی ایرادات CFT مطرح کرد در صورت عدم رفع ایرادات موجود، این لایحه خلاف منافع ملی است اگر ایرادات برطرف شود خلافی وجود ندارد.

وی بیان کرد: این ایرادات با اجماع افرادی از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برطرف شد؛ جناب آقای شاهرودی به آقای لاریجانی نامه‌ای نوشت که 2 نفر از مجمع تشخیص مصلحت در کارگروه بررسی ایرادات CFT حضور داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: با نظر تمامی افراد کارگروه در جلسه 6 ساعته به اجماع رسیدیم؛ همچنین در شرط دوم در این لایحه بیان شده به شرطی ماده 6 اعمال می‌شود که مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد بنابراین CFT ایرادی ندارد.

لزوم پرهیز از وعده‌های نابه‌جا در جریان بررسی لایحه CFT


سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مخالف تصویب لایحه CFT در تذکری با استناد به ماده 194 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: تصمیم برای منافع ملی گرفته می‌شود لذا شورای نگهبان به عنوان حافظ جمهوریت و مجمع تشخیص مصلحت نظر خود را درباره لایحه CFT ارائه کردند بنابراین نباید شعار انتخاباتی بدهیم.

نماینده ورامین و پیشوا در مجلس بیان کرد: در تصویب کاپیتولاسیون هم مقامات دولتی همین حرف‌ها و وعده‌ها را دادند و در جریان تصویب برجام نیز چنین وعده‌هایی به مردم داده شد.

او افزود: در متن لایحه CFT ماده (7) تبصره‌ای دارد که می‌گوید دولت بعد از خروج ایران از لیست سیاه FATF می‌تواند سند الحاق کنوانسیون نزد امین اسناد را تودیع نماید. شورای نگهبان نسبت به این تبصره و کلمه «لیست سیاه» ایراد گرفت و کمیسیون می‌بایست در اصلاح آن تأکید کند منظور کشورهای غیرهمکار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: کمیسیون برخلاف آنچه گفته شد متنی را جایگزین ماده (7) کرده در صورتی که تبصره قبلی لایحه مترقی‌تر از آن است.

تصویب CFT باعث خودتحریمی می شود

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده ابرکوه و بافق که مخالف تصویب CFT بود برعکس موافقان این لایحه معتقد بود که با تسویب آن است که کشور دچار خود تحریمی می‌شود و برهمین اساس با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: براساس اصول 43 و 153 قانون اساسی اخطار می‌دهم که نباید برای کشور خودتحریمی ایجاد شود.

او ادامه داد: هدف مقابله با تروریسم است و همه می دانند که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است و همه ما ایرانیان هدف داریم که به اقتصاد کشور کمک کنیم و با تروریسم مقابله کنیم.

صباغیان افزود: دو دغدغه مطرح است، دغدغه اول این است که با تصویب لایحه CFT امکان کمک به نیروی مقاومت وجود نداشته باشد و دیگر اینکه شرایط خودتحریمی به وجود آید در هر صورت نباید در مقطع فعلی این کنوانسیون پذیرفته شود چرا که به طور مثال در برجام زمانی که آمریکا از تعهد خود طفره رفت کشورهای دیگر نیز این کار را انجام دادند و اروپایی ها هم در خصوص برجام چند ماه است که به تعهدات خود عمل نمی کنند.

این نماینده ادامه داد: پیشنهاد می کنم موارد مذکور در نظر گرفته شود چرا که در برجام با وجود اینکه هرچه خواستند دادیم اما آن ها به تعهدات خود عمل نکردند بنابراین بحث دشمنان، تغییر نظام و استقلال کشور است و نباید فرصت سوء استفاده داد.

افراد ضعیف‌النفس را شناختیم

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل 153 قانون اساسی بیان کرد:‌ براساس این اصل، هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه به منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر شود خلاف است.

نماینده ارومیه افزود: در روند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) افراد ضعیف‌النفس مشخص شدند و ما برادران عزیز ضعیف‌النفس را شناختیم، ما هر چه داریم از اسلام است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه گفت: ما هرگونه لایحه‌ای که مغایر با شرع نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد مخالفیم لذا مردم باید بدانند نمایندگان و خادمین آنها شجاع یا ترسو هستند.

رای می دهیم تا مردم بدانند چه کسی این وضعیت اقتصادی را به وجود آورده است

پس از اظهارت قاضی‌پور، نمایندگان موافق تصویب لایحه CFT بخشی از صحبت‌های او را توهین به نمایندگان موافق دانستند و نسبت به صحبت‌های او اعتراض کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ برهمین اساس مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس درخواست ماده 75 آیین‌نامه داخلی مجلس را داد.

پزشکیان با اشاره به صحبت‌های قاضی‌پور گفت: سابقه هرکسی نشان می‌دهد چه کسی جنگیده چه کسی اسیر شده و چه کسی خوابیده است. اظهارات قاضی‌پور توهین به نمایندگان بود. اینکه ادعا کنیم که نماینده‌ها ترسیده‌اند مسخره است.

او تاکید کرد: شما می‌خواهید کاری کنید که هیچ تاجر و هیچ صنعتگری نتواند کار کند. قرار است در این کشور تصمیم بگیریم که خودتحریمی نکنیم.

پزشکیان در ادامه افزود: ترسو کسانی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند و فقر مردم را نمی‌بینند و خودشان را به کوچه علی‌چپ می‌زنند و بعد پشت تریبون از فقر دفاع می کنند. عامل فقر، بدبختی و گرسنگی سیاست‌های غلطی است که ماها داریم که باید اصلاح شود. ترسو کسانی هستند که ندانسته و یا ناآگاهانه فریاد می کشند نه کسانی که می‌خواهند براساس آگاهی از سرنوشت این مملکت دفاع کنند.

نایب رییس مجلس همچنین تاکید کرد: سی اف تی چه ارتباطی به کاپیتولاسیون دارد؟ من با قدرت به CFT رای می دهم و بگذارید مردم بدانند اگر مشکلی برایشان به وجود آمد چه کسانی این کار را کرده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ بعد از گذشت این جریان‌ها و با رای‌گیری علی لاریجانی نهایتا وضعیت به تصویب اصلاحیه CFT منجر شد. بنابراین یک بخش از لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم CFT به شورای نگهبان برای بررسی مجدد ارسال خواهد شد. بخش دیگری هم که نمایندگان بر نظر خود اصرار کرده‌اند و ایرادات شورای نگهبان را نپذیرفتند با نامه علی لارجانی رییس‌ مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود تا بررسی نهایی آن در آنجا تعیین تکلیف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها