کد خبر: 249714
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۵:۰۰
| |

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد:

راهنماهای بالینی نقطه عطفی در سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه راهنماهای بالینی نقطه عطفی در سلامت است که منجر به محدودیت در امر طبابت نخواهد شد، تصریح کرد: راهنماهای بالینی باعث می‌شود، عملکردها منطبق با سرفصل‌ها سنجیده ‌شود و بازخورد آن در نظام سلامت حائز اهمیت است.

راهنماهای بالینی نقطه عطفی در سلامت
کد خبر: 249714
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اهداف تدوین و استقرار راهنماهای بالینی گفت: هدف از تدوین و استقرار راهنماهای بالینی دستیابی به اهداف عالیه برنامه تحول نظام سلامت است.

وی ادامه داد: راهکارهای بالینی توصیه‌هایی هستند که براساس بهترین شواهد در دسترس و به روشی نظام‌مند تهیه و تدوین شده‌اند تا به پزشکان (ارائه‌دهندگان خدمات بالینی) و بیماران در تصمیم‌گیری برای ارائه مناسب‌ترین خدمات بالینی در شرایط بالینی مختلف کمک کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اهداف ما از تدوین و پیاده‌سازی این راهنماها، ارائه خدمات بالینی اثربخش، دستیابی به تعالی بالینی ازطریق رسیدن به استانداردهای عملکرد بالینی است، از سوی دیگر با بومی سازی این راهنماها، راه‌ حل های اجرایی برای مشکلات موجود در خدمات بالینی و راه‌های ابتکاری برای ارائه خدمات بالینی فراهم خواهد شد.

جان‌بابایی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه کشور، تصریح کرد: بند "ث و ج" ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه کشور، به صراحت به تدوین استانداردها و ارائه راهنماهای بالینی اشاره کرده است و این مهم یک وظیفه بین‌بخشی و حتی فرابخشی است که تمام ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط بالاخص سازمان‌های بیمه‌گر باید در راستای اجرایی شدن آن بسترسازی مناسب و اقدامات شایسته به عمل آورند.

وی ادامه داد: بنابر بند «ب» تبصره 17 قانون بودجه سال 1397 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است؛ حداکثر ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون، راهنمای بالینی برای حداقل دویست مورد از پرهزینه‌ترین خدمات را تهیه و به کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر جهت اجرا ابلاغ کند. همچنین بند ج ماده 74 قانون برنامه ششم نیز مبین این امر است که سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر پایه کشور مکلف به خرید راهبردی خدمات سلامت بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنماهای بالینی از سوی وزارت بهداشت هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این راستا نشست‌های متعدد با گروه‌های تخصصی (اساتید معتمد، بوردهای تخصصی، انجمن های علمی و تخصصی) جهت استخراج خدمات بر اساس شاخص‌ها (تواتر، هزینه (خدمت یا تجهیزات)، پوشش بیمه‌ای، استراتژیک بودن خدمت و ...) و همچنین جلسات متعددی با سازمان‌های بیمه‌گر و تعیین اولویت بر اساس شاخص‌ها برگزار شده است. پیرو این جلسات خدمات مورد نیاز به گایدلاین جهت ارائه، توسط 42 گروه مشورتی متخصصان استخراج شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: محصولات دانشی (استاندارد، راهنمای طبابت بالینی، راهنمای تجویز، تعیین تواتر ارائه خدمت و ...) برای 1643 خدمت بر اساس کدهای کتاب ارزش نسبی و تواتر خدمتی، با مشارکت هیات بورد و انجمن‌های علمی و تخصصی به شرح ذیل تدوین شده است.

جان‌بابایی با بیان اینکه راهنماهای بالینی نقطه عطفی در سلامت است که منجر به محدودیت در امر طبابت نخواهد شد، تصریح کرد: راهنماهای بالینی باعث می‌شود، عملکردها منطبق با سرفصل‌ها سنجیده ‌شود و بازخورد آن در نظام سلامت حائز اهمیت است. در کشورهایی که منطبق با سرفصل‌ها و راهنماهای بالینی کار می‌کنند تمام قضاوت بر عهده پزشک بالینی است.مهمترین اصل در تدوین این راهنماها ایمنی بیمار و بهبود کیفیت خدمات سلامت و از سوی دیگر افزایش بهره وری در حوزه سلامت است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها