رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران:

گندم برای خوراک دام مناست نیست/ نیاز به واردات جو باعث تفاوت قیمت آن با گندم شده/ قیمت خرید تضمینی برای سال جاری مناسب است

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: 1600 تومان با توجه به تورمی که بانک مرکزی آن را 21 تا 24 درصد اعلام کرده و متغییر است همخوانی دارد و حدود 25 درصد افزایش را پس از 4 سال نشان می‌دهد اما این نرخ تنها جوابگوی سال جاری است و هزینه‌های ما را در دو سالی که قیمت را افزایش نداده بودند، جبران نمی‌کند.

گندم برای خوراک دام مناست نیست/ نیاز به واردات جو باعث تفاوت قیمت آن با گندم شده/ قیمت خرید تضمینی برای سال جاری مناسب است
کد خبر: 249785
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۰۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت و رضایت‌مندی کشاورزان گفت: در ابتدا برای قیمت یک سکوتی حاکم بود و دولت قصدی برای افزایش نداشت اما با تلاش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها انجام دادند نرخ 1470 تومان اعلام شد و با پیگیری‌های صورت گرفته؛ دولت متقاعد شد نرخ 1600 تومان را اعلام کند.

وی افزود: 1600 تومان باتوجه به تورمی که بانک مرکزی آن را 21 تا 24 درصد اعلام کرده و متغییر است، همخوانی دارد و حدود 25 درصد افزایش را پس از 4 سال نشان می‌دهد اما این نرخ تنها جوابگوی سال جاری است و هزینه‌های ما را در دو سالی که قیمت را افزایش نداده بودند، جبران نمی‌کند.

ایمانی در ادامه با اشاره به احتمال ضعیف تغییر قیمت خرید تضمینی تصریح کرد: نظر مهندس کشاورز هم شاید بر این اساس باشد که در شرایط فعلی و با توجه با هزینه‌های تولید در سال جاری قیمت مناسبی است. از آنجا که دولت این قیمت را ابلاغ کرده احتمال اینکه این قیمت مجددا تغییری داشته باشد، وجود ندارد. دولت تصمیم خود را ابلاغ کرده و امکان بازنگری در قیمت ضعیف است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران افزود: رئیس‌جمهور در سخنرانی در سمنان هم اعلام کردند و از این نرخ اعلام رضایت داشتند که در دوره ریاست ایشان نرخ گندم 4 برابر افزایش یافته است و این نرخ را به عنوان کشاورز و تولیدکننده باید بپذیریم. اما برای جبران خسارت گذشته هم دولت می‌تواند با در نظر گرفتن دلار 4200 تومانی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز، امهال وام و بخشودگی سود جرایم به کشاورزان کمک کند تا رضایت‌مندی برای کشاورزان ایجاد شود.

ایمانی در واکنش به اظهارات یکی از اعضای خانه کشاورز در زمینه نارضایتی کشاورزان به مبلغ خرید تضمینی و به صرفه نبودن تولید گندم تشریح کرد: ما باید با مسائل منطقی برخورد کنیم و احساساتی نشویم. در خصوص جو به دلیل اینکه ما واردکننده آن هستیم و برای تامین نیاز به واردات داریم، لذا افزایش قیمت جو طبیعی است اما اینکه بخواهیم گندم را خوراک دام کنیم، اصلا امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: گندم برای دام مضر است و قابل استفاده نیست مگر اینکه سبوس‌گیری شود و سبوس آن به دام داده شود در غیر این صورت معده و روده دام را نابود می‌کند و دام به هلاکت می‌رسد. این استدلال‌ها از روی احساس نشات می‌گیرد و قابل تامل و بررسی نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها