نیکی هیلی:

روسیه و چین مایه نگرانی‌اند / آمریکا از قتل خاشقجی چشم نمی‌پوشد

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد چین و روسیه را دشمنان ژئوپولیتیک کشورش دانست و همچنین اشاره کرد که ایالات متحده از قتل جمال خاشقجی چشم‌پوشی نمی‌کند.

روسیه و چین مایه نگرانی‌اند / آمریکا از قتل خاشقجی چشم نمی‌پوشد
کد خبر: 249905
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۱۳:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که به زودی این سمت را ترک می‌کند، در جریان سفر به واشنگتن برای شرکت در مراسم ختم جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با آتلانتیک مصاحبه کرد.

هیلی با متهم کردن روسیه به کارشکنی در سازمان ملل از طریق حق وتو گفت، نمونه بارز آن مسائل مرتبط به تسلیحات شیمیایی در سوریه است. او گفت: دیگر نمی‌دانم چند بار تلاش کردیم تا یک مکانیزم غیر جانبدارانه برای جلوگیری از تسلیحات شیمیایی تدوین کنیم و در هر قدم، آنها درست در کنار بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) ایستاده و از او دفاع کردند. ناامیدی زیادی وجود داشت اما همواره معتقد بوده‌ام، یکی از چیزهایی که در سازمان ملل یاد گرفتم این است که آن کشورها از آمریکا خشمگین هستند. سازمان ملل یک مکان خشن است اما آنها از ما می‌خواهند که رهبری کنیم و ما باید ارزش‌ها و آزادی‌های‌هایمان و آنچه باور داریم که درست است را دنبال کنیم. پس اگر شما از مردی حمایت می‌کنید که از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده می‌کند، شما باید او را به چالش بکشید.

نیکی هیلی در ادامه تاکید کرد: اگر شما فردی را می‌بینید که به یک کشور دیگر می‌رود و از مواد سمی علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند،‌ شما باید آن را محکوم کنید. اگر می‌بینید که کشوری هست که قصد دارد یک تهاجم را علیه کشور دیگری آغاز کند و علیه حاکمیت آنها اقدام کند، شما باید واکنش نشان دهید. مساله این نیست که من همیشه انتقادات تندی علیه روسیه مطرح می‌کنم. مساله این است که روسیه همچنان به اقداماتی مبادرت می‌کند که ما نمی‌توانیم از آنها بگذریم. معتقدم دشمن ژئوپولتیک آمریکا پس از روسیه،‌ چین است. معتقدم این دو کشور مایه نگرانی هستند و هر دو نیازمند توجه هستند.

این نماینده آمریکا همچنین حقوق بشر را جزو اساسی‌ترین حقوق هر فردی توصیف کرد و گفت: قویا معتقدم که هر زمان ما شاهد نقض آزادی‌های مردم بودیم یا اینکه دیدیم کیفیت زندگی آنها با حضور یک دیکتاتور دچار دگرگونی شد، باید واکنش نشان دهیم زیرا نمی‌شود همیشه حرف آنها باشد. مبارزه ما برای دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه برای شرافت انسان‌ها هزینه‌ای ندارد. ما خیلی روی استثمار جنسی که رخ می‌دهد متمرکز شدیم اما روی فساد هم تمرکز داریم. شما در کشورهایی مثل سودان جنوبی یا جمهوری دموکراتیک کنگو زنان و دخترانی را می‌بینید که هدف آزار جنسی قرار می‌گیرند، پسران خردسال کودک سرباز می‌شوند و کسی باید واکنش نشان دهد. شاید نتوانیم در جلسه رای‌گیری و صدور قطعنامه علیه آنها در سازمان ملل متحد موفق شویم اما می‌توانیم آنها را شرمنده کنیم. ما باید قدرت نفوذمان را درک کنیم؛ اینکه وقتی به کشوری هشدار می‌دهیم، کشورهای دیگر دقت عمل بیشتری به خرج بدهند.

نیکی هیلی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا را یک رهبر اخلاقی برای جهان می‌داند، گفت: معتقدم که ما عالی نیستیم زیرا مسائل خاص خودمان را داریم اما معتقدم که همواره باید تلاش کنیم. زمانیکه این پست را تحویل گرفتم، دولت‌های قبلی آمریکا خیلی روی مسائل داخلی متمرکز شده بودند و رویکرد آنها در سیاست خارجی عدم توجه بود اما بعد از آمدنم، یک قطعنامه ضد آمریکایی به حمایت کوبا تصویب شد که ما را بابت تمام اشتباهات در کوبا مقصر می‌دانست و ما رای ممتنع دادیم. آنها بعدا اسرائیل، یکی از قوی‌ترین متحدان ما را طبق قطعنامه 2334 مقابل جهان تحقیر کردند و ما رای ممتنع دادیم و اجازه دادیم تا تصویب شود. معتقدم که آمریکا باید رهبری خودش را پس می‌گرفت و ما باید حقایق را به زبان آوریم؛ چه کشورها خوششان بیاید یا نه. من متوجه قدرت گرفتن جایگاه و احتراممان و اینکه کشورها واقعا از رهبری ما استقبال می‌کنند، شده‌ام. به این علت که حتی اگر آنها از ما خشمگین باشند، از ما می‌خواهند که رهبری کنیم و آنها مرتبا این را به ما می‌گویند.

هیلی گفت: معتقدم تداوم حمایت ما از متحدانمان، چه در اوکراین و چه اسرائیل، اهمیت زیادی دارد. معتقدم که مخالفت با "دیکتاتورها"، چه در ایران، سوریه، کوبا یا ونزوئلا و محکوم کردن آنها اهمیت زیادی دارد. معتقدم که اصلاح سازمان ملل اهمیت دارد زیرا مردم آمریکا باید آنچه بابتش پول می‌دهند، دریافت کنند. ما تلاش برای اصلاح سازمان ملل را آغاز کردیم و توانستیم بودجه 1.3 میلیارد دلاری سازمان ملل را کم کنیم و هنوز هم در همان جهت حرکت می‌کنیم. ما اکنون روی حجم کمک‌های کشورها متمرکز هستیم. این بخش هم اهمیت زیادی دارد. در بحث کمک خارجی هم به ترامپ گفتم که نیازی نیست ما به کشورهایی که "مرگ بر آمریکا" می‌گویند کمک کنیم. ما نیازی به کشورهایی که از ما حمایت نمی‌کنند و مانع‌تراشی می‌کنند، نداریم. معتقدم که باید یک دیدگاه استراتژیک درباره اینکه چه کسانی شریک ما هستند، وجود داشته باشد. نمونه بارز آن پاکستان است. اجازه دادیم تا بیش از یک میلیون دلار روانه آنجا شود و آنها به پناه دادن به تروریست‌هایی که علیه ما هستند و سربازان را می‌کشند، ادامه دادند. این اصلا خوب نیست. تا زمانیکه آنها این وضعیت را اصلاح نکنند، نباید حتی یک دلار هم دریافت کنند. ارتقای ارزش‌های آمریکایی قطعا به نفع ایالات متحده است.

از سوی دیگر خبرنگار آتلانتیک به مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و جنگ عربستان در یمن اشاره کرد. او به بحث‌ها در شورای امنیت درباره قطعنامه‌ای برای آتش‌بس و کمک انسانی در یمن اشاره کرد و درباره منافع و ارزش‌های آمریکایی پرسید. به اعتقاد او این پرونده دشواری است که آمریکا در آن منافعی دارد و منافع آن هم در بحث قتل خاشقجی و هم جنگ در یمن در خطر است.

نیکی هیلی گفت: همه چیز سیاه و سفید نیست. این قسمت دشوار آن است اما از این جهت باید به آن نگاه کرد که ما همکاری بسیار نزدیکی با عربستان در یمن داریم و آنها را ترغیب می‌کنیم تا اجازه دسترسی بشردوستانه بدهند. ما خیلی روی این مساله در شورای امنیت تمرکز کردیم. وضعیت خاشقجی هم مساله‌ای است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و از آن بگذریم. نه نمی‌توانیم، علت هم این است که مقام‌هایی از دولت سعودی این کار را در یک کنسولگری سعودی کردند. ما از کار دولت سعودی نمی‌گذریم. نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم، نمی‌توانیم بگوییم اشکالی ندارد، نمی‌توانیم از چنین رفتار خشونت‌باری حمایت کنیم. مساله اصلی این است که ما چشم‌پوشی نمی‌کنیم و گفته‌ایم اگر شما به استفاده از این رفتار خشونت‌بار ادامه دهید دیگر شریک شما باقی نمی‌مانیم. اما خب می‌دانید،عربستان در مبارزه با ایران یک شریک کامل است و تنها شریک واقعی ما در زمانی است که بحث مقابله با ایران پیش می‌آید. بنابراین این یک اقدام تعادلی است، اما شما باید هر دو را انجام بدهید.

هیلی در پاسخ به اینکه آیا باید محکوم کرد و همزمان متحد باقی ماند، گفت: ما مجبوریم. آنها هم انتظار ندارند که ما از آن بگذریم چون آمریکا اینطور نیست. اگر متوجه شده باشید، به همین دلیل است که ما چندین تن از سعودی‌ها را تحریم کردیم و به همین دلیل است که خواستار مسوولیت‌پذیری شدیم، به همین دلیل است که واکنش نشان دادیم. ما باید این کار را تا زمان رسیدن به نتیجه ادامه دهیم. آنها باید مقصران را پاسخگو کنند.

سفیر آمریکا همچنین گفت که دولت ترامپ باید تصمیم‌گیری کند زیرا این اعضای دولت محمد بن سلمان، رهبر دوفاکتوی عربستان بودند که مرتکب این قتل شدند، پس به لحاظ فنی او مسوول است.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود آمریکا به جنگ با کره شمالی گفت: آن زمان که تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده بود اگر کره‌ای ها چیزی شلیک می‌کردند آمریکا وارد جنگ تمام عیار با این کشور می‌شد. در آن زمان که تنش‌ها اوج گرفته بود و احتمال جنگ با کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور قوت گرفته بود لفاظی های ترامپ قدرت چانه‌زنی و مذاکره مرا در سازمان ملل بالا برد و مرا قادر ساخت تا سه قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی در سازمان ملل تصویب کنم . در عوض برنامه تسلیحاتی کره شمالی تضعیف شد و کیم جونگ اون، رهبر این کشور مجبور به قبول مذاکره شد.

هیلی گفت به دیگر اعضای شورای امنیت هشدار دادم که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است بنابراین تحریم‌ها باید برای ممانعت از بروز هرگونه درگیری تایید شود به همتایانم گفتم: من نمی‌توانم رئیس‌جمهور را متوقف کنم قادر به کنترل اونیستم من واقعا نمی‌دانم او چه خواهد کرد. اما در واقعا از قدم بعدی رئیس‌جمهور خبر داشتم.

هیلی گفت که در اکثر مواقع با ترامپ هم عقیده بوده اما مواردی از عدم توافق هم داشته‌اند.

هیلی در باره آینده سیاسی خود و اینکه شعارش برای هیلی 2024 چه خواهد بود گفت که بعد از پایان کارش در سازمان ملل فقط به خوابیدن و استراحت و تماشای تلویزیون می‌اندیشد.

وی گفت: هیچ کس مرا باور ندارد من حتی به آن فکر هم نمی‌کنم. طی هشت سال گذشته هفت روز هفته تلفن را با اضطراب و دلهره برداشته‌ام همواره نگران بودم که اتفاق بدی رخ داده و منتظر روزی هستم که اینقدر از تلفنم نترسم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها