کد خبر: 249944
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

بعد از توافق در نشست اوپک صورت گرفت؛

ترامپ ناکام بزرگ نشست اوپک

آمریکا که امیدوار بود از طریق عربستان و متحدانش، نشست 175 اوپک را به محلی برای تشدید فشارها به ایران تبدیل کند و حتی برای تحقق آن نماینده ویژه ای عازم وین کرده بود، در سایه ایستادگی هیات ایرانی، بار دیگر ناکام ماند و شکستی دیگر را در پرونده خود ثبت کرد.

ترامپ ناکام بزرگ نشست اوپک
کد خبر: 249944
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۱۴:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ با وجود شکست در توقف کامل صادرات نفت ایران تا ضرب الاجل 13 آبان و معاف کردن هشت کشور از تحریم های نفتی، هنوز از رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست نکشیده و همچنان در پی آن است تا بسترهای قطع کامل صادرات نفت کشورمان را فراهم کند.


بر این اساس، واشنگتن در زمان برگزاری نشست 175 که در وین اتریش تشکیل شد، تلاش کرد تا با استفاده از ابزارهای مختلف مانع توافق برای کاهش تولید شود که ناکام ماند.


یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (جمعه) در وین اتریش برگزار شد که در آن، وضعیت بازار جهانی نفت و طرح کاهش تولید بررسی شد.


پیش از این نیز واشنگتن تلاش کرده بود نشست الجزایر که در مهرماه با حضور تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک تشکیل شد را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در آن نشست نیز با شکست مواجه شده بود.

کاهش عرضه با هدف جلوگیری از افت قیمت


اعضای اوپک در نشست 175 توافق کردند تولید خود را 800 هزار بشکه در روز (معادل 2.5 درصد کاهش) کاهش دهند، همچنین تولیدکنندگان غیراوپکی نیز برای کاهش 400 هزار بشکه‎ای تولید نفت (معادل 2 درصد کاهش) به توافق رسیدند.


این توافق از ابتدای سال 2019 میلادی (11 دی) برای یک دوره 6 ماهه اجرا خواهد شد.


توافق برای کاهش تولید نفت، دستاورد مهمی برای کشورمان محسوب می شود زیرا بهای این کالای استراتژیک را در بازارهای جهانی بالا برده و درآمدهای ارزی کشورمان را افزایش خواهد داد.

معاف شدن ایران از توافق کاهش تولید


دستاورد دیگر این نشست برای کشورمان، معاف شدن ایران از توافق کاهش تولید بود؛ با وجود فشارهای عربستان در نتیجه ایستادگی و رایزنی تیم اعزامی کشورمان، ایران در کنار لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش تولید معاف شد.


وزیر نفت کشورمان درباره این نشست گفت: پس از 10 ساعت بحث و مذاکره، سرانجام ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شد. این برای ما خوب است، چون از سوی آمریکا تحت فشار (تحریم) هستیم و منصفانه نبود که فشار دیگری از سوی اوپک بر ما تحمیل شود.
بیژن زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا از معافیت در این توافق رضایت دارید، عنوان کرد: ما از همان ابتدا خواستار معافیت بودیم و سرانجام معافیت را دریافت کردیم.

اعزام نماینده ویژه واشنگتن به وین


از نظر آمریکا با افزایش تولید نفت، از یک سو کمبودی در عرضه نفت رخ نمی دهد و از سوی دیگر قیمت ها روندی کاهشی می یابد که به معنای آماده شدن شرایط برای تحریم های نفتی گسترده تر علیه ایران خواهد بود.


بر این اساس، آمریکا از هیچ تلاشی برای کارشکنی در کاهش تولید نفت توسط اوپک خودداری نکرد و حتی «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا نیز عازم وین شد.


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین با برخی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیدار و گفت و گو کرد که البته کارساز نبود.


زنگنه در این باره می گوید: «وقتی آقای هوک (نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) به وین آمد، فکر کردم می‌‏خواهد درخواست آمریکا برای عضویت در اوپک را تقدیم کند. سپس متوجه شدم که برای تحت فشار قرار دادن ایران از سوی اعضای اوپک آمده است.»


«وی روشی غیر‌حرفه‌ای، ناشیانه و مداخله‌جویا‌نه‌ در پیش گرفته است. اوپک سازمانی مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد.»


«نمی‎دانم چه زمانی رئیس‎جمهوری و دولت آمریکا می‎خواهند یاد بگیرند که برای اوپک قابل‎ قبول نیست علنا به این سازمان فشار وارد شود.»

ناکامی آمریکا در نشست الجزایر


البته آمریکا، پیش از این نیز تلاش هایی را برای تحت تاثیر قرار دادن نشست تولیدکنندگان نفت انجام داده است که البته هیچ کدام از آنها تاکنون موفقیتی را عاید واشنگتن نکرده اند.


بر این اساس، تهدیدها و فضاسازی های ترامپ در مهرماه در اعمال فشار به اعضای اوپک در نشست الجزایر که با هدف افزایش فوری تولید نفت و بسترسازی برای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی انجام شد، نیز به شکست انجامید.


دهمین جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) اول مهرماه با حضور نمایندگانی از 24 کشور از جمله ایران در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شده بود.


برخلاف گمانه زنی هایی که در ابتدا مبنی بر کوتاه آمدن برخی اعضای اوپک در مقابل فشارهای آمریکا و موافقت آنها با افزایش فوری تولید نفت مطرح بود، اما در نهایت با مقاومت کشورهایی مانند ایران، این طرح آمریکا شکست خورد.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش از برگزاری نشست الجزایر با انتشار توئییتی اقدام به تهدید و انتقاد از برخی کشورهای عرب تولیدکننده نفت کرد: «ما از کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه حمایت می کنیم، این کشورها بدون ما امن نخواهند بود، با این حال باعث می شوند قیمت نفت بالاتر برود؟ ما این را به خاطر خواهیم سپرد، اوپک باید اکنون قیمت نفت را کاهش دهد.»

بازی آمریکا با عربستان


صادرات نفت ایران بیش از 2 میلون بشکه در روز است که حذف آن از بازار به راحتی امکان پذیر نیست، اما ترامپ تلاش دارد با اعمال فشار به عربستان و متحدانش ظرفیت تولید آنها را بالا ببرد تا بتوانند خلاء ناشی از احتمال خروج نفت صادراتی ایران از بازارهای جهانی را پر کنند.


اما ایران با دیپلماسی موفق نفتی تلاش کرده است این دسیسه آمریکا و متحدانش را به شکست بکشاند.


آمریکا که ابتدا اعلام کرده بود همه کشورها بدون هیچ اغماضی و چشم پوشی ملزم به توقف کامل خرید نفت از ایران هستند به تدریج مجبور به پذیرش این واقعیت شد که قادر نیست نفت ایران را از بازارهای جهانی حذف کند.


گذشت زمان نشان داد که حذف نفت ایران از بازارهای جهانی امکان پذیر نیست و سایر کشورها قادر به جبران خلاء ناشی از قطع صادرات نفت ایران نخواهند بود، بر این اساس، واشنگتن مجبور شد که در سیاست خود بازنگری کند و به هشت مشتری نفت ایران (شامل چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه) معافیت بدهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها