کد خبر: 250283
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۰:۴۷:۰۰
| |

عادل الجبیر:

 هرگز شهروندانمان را به ترکیه تحویل نمی‌دهیم

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد، ریاض هرگز هیچ یک از شهروندان خود را به ترکیه تحویل نخواهد داد و آنکارا باید به تعهدات خود در ارائه تمامی اطلاعاتی که عربستان خواسته است، پایبند باشد.

 هرگز شهروندانمان را به ترکیه تحویل نمی‌دهیم
کد خبر: 250283
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۰:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره درخواست ترکیه از این کشور برای تحویل متهم پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی گفت: ما هیچ یک از شهروندان‌مان را تحویل نمی‌دهیم و فکر می‌کنم قانون اساسی ترکیه نیز اجازه نمی‌دهد شهروندان ترکیه‌ای به طرف‌های خارجی تحویل داده شوند.

طبق گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزیر خارجه عربستان اظهار کرد: تعجب می‌کنیم کشوری که هیچ گونه اطلاعاتی را از راه‌های قانونی به ما ارائه نکرده، از ما می‌خواهد شهروندان‌مان را به آنها تحویل دهیم. شایسته است آنکارا اطلاعاتی که خواسته‌ایم را به شکل قانونی و رسمی به ما بدهد.

الجبیر بار دیگر گفت: عربستان از زمان وقوع این فاجعه (قتل خاشقجی) برای کشف حقایق و جزئیات این اتفاق و نیز شناسایی عاملان آن تلاش کرده است، بار دیگر تاکید می‌کنیم ما هرگز چیزی را در این پرونده مخفی نخواهیم کرد و هر اطلاعاتی که به دست می‌آوریم، منتشر می‌کنیم.

دادستانی کل ترکیه چهارشنبه گذشته حکم بازداشت دو مسؤول عربستانی یعنی سعود القحطانی و احمد عسیری را به دلیل نقشی که در قتل خاشقجی ایفا کرده بودند، صادر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با عبد اللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس پس از اتمام سی و نهمین نشست شورای عالی سران کشورهای عضو شورا در کاخ الدرعیه داشت، مدعی شد، عربستان مخالف این مساله است که ایران یا تشکیلات "تروریستی" حزب‌الله هر گونه ارتباط یا نقشی در دولتی که قرار است در لبنان تشکیل شود، داشته باشند به این دلیل که ما اطمینان داریم این امر تنها ویرانی و خرابی را برای لبنان رقم خواهد زد.

الجبیر در ادامه گفت: عربستان بهترین‌ها را برای لبنان و همین طور سایر کشورهای دوست آرزو می‌کند و در این راه به آنها کمک می‌کند، عربستان امیدوار است لبنان به سوی دوره جدیدی پیش برود که آینده آن امنیت و شکوفایی باشد و عربستان نیز از آن حمایت مالی و معنوی می‌کند.

این مقام عربستانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به بحران قطر و اینکه ریاض امیدوار است دوحه با پذیرش شروط منطقی و قابل اجرای تعیین شده از سوی چهار کشور پایان یابد، گفت: هر گونه اختلافی که میان اعضای شورا به وجود می‌آید، مساله‌ای عادی است که داخل هر خانواده‌ای نیز احتمال دارد، به وجود بیاید واین مساله‌ای ساده بوده و حل آن نیز به ویژه در سایه اعتبار و میزان ارتباطات و مشترکات کشورها هرگز دشوار نخواهد بود، به همین دلیل ما همواره با همین مقدار از توجه و جدیت، به دنبال حل اختلافات‌مان هستیم.

وی تاکید کرد: حقیقت ثابت و غیرقابل انکار این است که اگر همه کشورهای عضو شورا به سرنوشت مشترک باور داشته باشند و بدانند که وحدت آنها قدرتی ایجاد می‌کند، زمانی که موضع‌گیری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی آنها در تمامی محافل منطقه‌ای و بین‌المللی یکی باشد، این وحدت همواره کارساز و موثر است.

الجبیر افزود: اختلاف با برادران قطری آنگونه که برخی تصور می‌کنند، نیست، رهبران اعضای شورا بر فعال‌سازی نقش این شورا و جایگاه آن تاکید دارند و بحران قطر نباید تاثیر منفی بر فعالیت شورا بگذارد، برخی سیاست‌های قطر به طور کلی به شورای همکاری ضربه زد و این امر با راهکار مشترکی که کشورهای عربی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی داشتند، تعارض دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها