رئیس اتاق تهران:

کار صادرات به کاردان سپرده شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: افرادی برای صادرات تصمیم گیری می کنند که حتی یک بار صادرات نداشته اند؛ باید کار صادرات به کاردان این بخش سپرده شود و یا حداقل از کاردان این بخش مشورت گرفته شود.

کار صادرات به کاردان سپرده شود
کد خبر: 250286
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری امروز (دوشنبه) در آیین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که بخش خصوصی را به ویژه در مسایل اقتصادی باور نداریم و از آنها مشورت نمی گیریم؛ از ابتدای انقلاب اعلام کرده ایم که باید اجازه دهیم بخش خصوصی رشد کند ولی در عمل این مساله انجام نمی شود.


رئیس اتاق بازرگانی تهران این پرسش را مطرح کرد که «در مورد صادرات، چرا قبل از تدوین بخشنامه ها، از صادرکنندگان باتجربه ای همچون آقای عسگراولادی مشورت گرفته نمی شود؟»


خوانساری اظهار داشت: در روزهای اخیر تعداد زیادی از صادرکنندگان خوشنام اعلام کرده اند که در این پنج ماهه صادرات را متوقف کرده اند؛ آنها نگران هستند که آبروی چندین و چند ساله خود را از دست بدهند.


وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم کشور توسعه پیدا کند بدون حضور بخش خصوصی غیرممکن است، گفت: کشوری را نمی توانید پیدا کنید که بدون رشد بخش خصوصی، توسعه یافته باشد.


رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بازارهای منطقه ای که ظرفیتی برای صادرات کشور به حساب می آید، گفت: از 994 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه، ما فقط سهمی 24 ملیارد دلاری داریم؛ به عبارتی دیگر ما فقط 24 میلیارد از این نیاز را تامین می کنیم؛ دلیل این مساله این است که کار را به کاردان نمی دهیم و کسی در این زمینه تصمیم گیری می کند که حتی یک بار صادرات نداشته است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چرا باید کشور ما با توجه به ظرفیت های متعدد جغرافیایی، جمعیتی، منابع نفتی و معدنی، بیش از سه میلیون بیکار داشته باشد و پنج دهک جامعه زیر خط فقط باشند؟


خوانساری ادامه داد: در شرایط کنونی تعداد زیادی از جوانان و نخبگان، کشور را ترک می کنند و این مساله باعث می شود مملکت در سال های آینده از نظر ژنتیکی دچار مشکل شود.


وی یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور را «تصمیم نگرفتن» یا «دیر تصمیم گرفتن» ذکر کرد و گفت: در مساله ارز، حدود پنج سال تصمیم گیری نکردیم و بعد که با فوران نرخ ارز مواجه شدیم، برای حل آن 30 بخشنامه صادر کردیم که یکی پس از دیگری، مشکلاتی ایجاد کرد.


در آیین امروز که در هتل ارم تهران برگزار شده، قرار است 15 صادرکننده نمونه استان تهران و پنج صادرکننده به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر معرفی شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها