کد خبر: 250317
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

طی حکمی جنجال برانگیز؛

دیوان دادگستری اروپا تائید کرد برگزیت قابل‌ توقف است

 منابع انگلیسی روز دوشنبه گزارش دادند که دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی جنجال‌برانگیز تائید کرد که دولت انگلیس قادر است به‌صورت یکجانبه و بدون نیاز به کسب موافقت سایر کشورهای اروپایی، روند برگزیت را متوقف کند.

دیوان دادگستری اروپا تائید کرد برگزیت قابل‌ توقف است
کد خبر: 250317
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منابع انگلیسی روز دوشنبه گزارش دادند که دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی جنجال‌برانگیز تائید کرد که دولت انگلیس قادر است به‌صورت یکجانبه و بدون نیاز به کسب موافقت سایر کشورهای اروپایی، روند برگزیت را متوقف کند.


در این حکم آمده است که این امکان تا زمانی وجود دارد که توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته نشده و دوره دو ساله مذاکرات به اتمام نرسیده است.


حکم دیوان دادگستری اروپا درست یک روز مانده به رأی‌گیری تاریخی پارلمان انگلیس درباره توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام می‌شود.


این توافقنامه دو سال پس از مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا، در بروکسل به تصویب سران 27 کشور اروپایی رسیده است. توافق یاد شده اینک بایستی به تائید پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا رسیده تا به قانون تبدیل شود.


در صورتی‌که پارلمان انگلیس با این توافق مخالفت کند، ناظران پیش‌بینی می‌کنند که یا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، یا نخست‌ وزیر استعفا می‌دهد و انتخابات سراسری آغاز می‌شود و یا اینکه همه‌پرسی مجدد برگزیت برگزار خواهد شد.


فضای این روزهای پارلمان انگلیس حاکی است که بیشتر نمایندگان با توافق برگزیت موافق نیستند و براساس پیش‌بینی منابع خبری، خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا از شانس بالایی برخوردار است.


هرچند آن‌ها با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هم موافق نیستند اما این تنها شانس آن‌هاست که بتوانند «ترزا می» را از مقام نخست‌وزیری برکنار کنند.


براساس برنامه اعلام‌شده انگلیس 29 مارس سال آینده به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و مخالفان برگزیت که تاکنون تظاهرات‌های گسترده‌ای را در لندن به راه انداخته‌اند، در تلاش هستند تا روند خروج از اتحادیه اروپا را به هر ترتیبی متوقف کنند.


گفتنی است موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ازجمله مسائلی است که امروز دوشنبه در نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی بررسی خواهد شد. آن‌ها تاکنون از اظهارنظر درباره تأثیر رأی منفی نمایندگان پارلمان به توافقنامه برگزیت خودداری کرده‌اند.


«مایکل گوو» وزیر محیط زیست انگلیس و از طرفداران برگزیت امروز در واکنش به رای دادگاه یادآور شد که مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای داده و موضع دولت در این رابطه کاملا روشن است.


تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تنها 17 درصد مردم انگلیس با توافقنامه برگزیت موافق و 51 درصد خواهان ادامه عضویت در اتحادیه اروپا هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 24 مردم انگلیس موافق خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها