کد خبر: 250434
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۲۱:۲۰:۰۰
| |

تصادفات جاده‌ای همچنان چالشی ناتمام

هر 25 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر تصادف کشته می‌شود

شمار افرادی که سال 2018 در سوانح جاده‌ای جان خود را در کلیه کشور‌های جهان از دست داده اند 1 میلیون و 350 هزار نفر گزارش شده است.

هر 25 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر تصادف کشته می‌شود
کد خبر: 250434
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۲۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی از وضعیت امنیت جاده‌ای در جهان که هر پنج سال یکبار منتشر می‌شود با اعلام این مطلب یادآور شد: «حوادث جاده‌ای مهمترین عامل مرگ و میر در میان افراد 5 تا 29 سال را تشکیل می‌دهند.»

گفتنی است که میزان کلی مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای بر اساس این گزارش دست کم 100 هزار نفر نسبت به گزارش قبلی سازمان بهداشت جهانی افزایش نشان می‌دهد. با توجه به آمار ارائه شده می‌توان به طور خلاصه گفت که هر24 ثانیه یک نفر بر اثر سوانح جاده‌ای در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی عابران پیاده، دوچرخه و موتورسواران به صورتی نامتناسب و به ویژه در کشور‌های در حال توسعه سهم عمده‌ای از قربانیان حوادث جاده‌ای در جهان را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس عابران پیاده و دوچرخه سواران 26 درصد از قربانیان سوانح جاده‌ای را تشکیل می‌دهند، این میزان در آفریقا 44 و در کشور‌های شرق مدیترانه 36 درصد گزارش شده است.

این نسبت برای رانندگان موتورسیکلت و مسافران آن 28 درصد گزارش شده است که میزان آن در برخی مناطق جهان از جمله آسیای جنوب شرقی (28 درصد) و کشور‌های غرب حوزه اقیانوس آرام بین 9 تا 15 درصد بیشتر است.

اهمیت توجه به قوانین برای کاهش میزان تلفات


در گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است که شمار بالای قربانیان بهای سنگینی است که برای تردد در جاده‌ها پرداخت می‌شود. بر این اساس پیشرفت‌های حاصل در خصوص کنترل و کاهش سوانح جاده‌ای عمدتا در کشور‌هایی صورت گرفته که قوانین سخت گیرانه تری در باره برخی تخلفات اعمال می‌شود.

رانندگی با سرعت بالا، مصرف الکل هنگام رانندگی، عدم استفاده از کمربند ایمنی، بی توجهی به امکانات ایمن ساز برای کودکان و نداشتن کلاه ایمنی هنگام دوچرخه و موتورسواری از جمله مهمترین این تخلفات عنوان شده است.

دراین گزارش همچنین با اشاره به تلاش برخی کشور‌ها برای بهبود و بالابردن ضریب اجرایی قوانین به برخی اقدامات اساسی اشاره شده که در کنترل سوانح جاده‌ای و کاهش شمار تلفات تاثیر مثبتی داشته است. توجه به زیرساخت ها، مطمئن و ایمن سازی راه ها، پیاده روها، توسعه پیست‌های مخصوص وسائل نقلیه دو چرخ، بهبود کیفیت و ایمنی خودروها، توجه ویژه به معاینه فنی نظام‌مند وسائل نقیله، پیشرفته سازی سیستم ترمز خودرو‌ها و بهبود کیفیت خدمات و امداد رسانی جاده‌ای پس از بروز سوانح از جمله این اقدامات به شمار می‌روند.

آفریقا، بیشترین و اروپا کم‌ترین تلفات را داشته است


گزارش سازمان بهداشت جهانی در باره امنیت جاده‌ای در سال 2018 برغم تاکید بر افزایش شمار تلفات به این نکته اشاره دارد که نرخ اعلام شده برای قربانیان سوانح جاده‌ای به نسبت جمعیت جهانی طی سال‌های گذشته با نوعی ثبات همراه بوده است.

این مسئله نشان می‌دهد که تلاش‌های صورت گرفته در زمینه بالابردن ضریب ایمنی جاده‌ها در برخی کشور‌های دارای درآمد متوسط یا بالا سبب شده تا معضل تلفات جاده‌ای از آنچه گزارش شده فجیع‌تر نشود. بر این اساس اقدامات یاد شده در نهایت کاهش شمار تلفات جاده‌ای در 48 کشور دارای درآمد متوسط و بالا را به همراه داشته است.

با این حال گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند که شمار تلفات و آمار بالای سوانح جاده‌ای در کشور‌های دارای درآمد پایین به دلیل بی توجهی به اهمیت قوانین و نیز بالا نبردن ضریب ایمنی جاده‌ها با کاهش همراه نبوده است.

در این گزارش تاکید شده است که خطر مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور‌های دارای درآمد پایین نسبت به کشور‌های مرفه سه برابر بیشتر است.

بر این اساس آفریقا با شاخص 26.6 برای هر یکصد هزار نفر، بالاترین و اروپا با شاخص 9.3 برای همین تعداد، پایین‌ترین میزان مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای را به نام خود ثبت کرده اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که میزان تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در سه منطقه از جهان (آمریکا، اروپا و غرب اقیانوس آرام) نسبت به گزارش پنج سال گذشته با کاهش روبرو بوده است.

منبع: فرادید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها