کد خبر: 250437
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۲۰:۰۱:۰۰
| |

بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران:

حقوق بشر انحصاری نیست

هفتادمین سالگرد اعلامیه روز جهانی حقوق بشردر کشور همزمان با سالی شده که تا دو ماه دیگر چهلمین سالروز انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گرامی داشته خواهد شد.

حقوق بشر انحصاری نیست
کد خبر: 250437
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۲۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شده، آورده است: روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در دهم دسامبر 1948 در مجمع عمومی سازمان ملل آن هم در زمانه ای که تعداد کشورهای عضو ملل متحد کمتر از یک سوم تعداد کنونی بود، برابر روال مشابه در مورد بسیاری از دیگر رویدادهای مهم وقابل توجه بین المللی، در تقویم سازمان ملل درج شده تا بهانه ای شود که کشورها و جوامع مختلف هر ساله در این روز مروری بر وضعیت قبل از توافق یاد شده داشته و دستاوردها و ناکامی های منفرد یا مشترک خود متعاقب تاکید جهانی بر ضرورت رعایت حقوق انسانی به عنوان بنیان صلح، عدالت و رفاه بین المللی را به محاسبه بنشینند.


در ادامه این بیانیه آمده است: طی 7 دهه گذشته تا کنون اتفاقات بی شماری روی داد؛ تحول عظیم ساختار جامعه جهانی، استقلال بسیاری از کشورهای مستعمره و دربند قدرتهای استعمارگر و رسیدن شمار کشورهای عضو سازمان ملل به حدود 200 کشور، ایجاد تغییرات شگرف در بلوک بندی قدرت های جهانی، متحول شدن مناسبات فرهنگ های مختلف در عرصه جهانی، شکل گرفتن بازیگران غیر دولتی موثر و تاثیرگذاری آنها بر موضوعات مختلف جامعه جهانی، دگرگون شدن روابط انسانی با پیشرفت فناوری های نوین در عرصه های مختلف تز جمله این اتفاقات در هفت دهه گذشته است.


«در میان همه تحولات صورت گرفته این واقعیت را نمی توان انکار کرد که امروزه مطالبه آزادی، حق، عدل، صلح، توسعه و پیشرفت همه جانبه و مقابله با زورگویان وخودکامگان، مطالبه ای همگانی و جهانی است و در این مسیر دستاوردهای فراوانی در کشورهای مختلف دنیا را شاهد بوده ایم؛ البته با همه این دستاوردها هم چنان بی عدالتی و نقض حقوق بشر و حتی جنگ افروزی و تجاوز مسلحانه به کشورهای دیگر در مناطق مختلف جهان دیده می شود».
کمیسیون حقوق بشر با درخواست بازنگری و روزآمد کردن نقش مصوبه اعلامی دهم دسامبر 1948 مجمع عمومی ملل متحد در تحولات مثبت و منفی 7 دهه گذشته جامعه بشری، تاکید می کند، منطقی است به بهانه روز جهانی حقوق بشر یا مناسبت های مشابه دیگر اثربخش در تعالی جامعه بشری ، بحث و گفت وگو در این زمینه ها را گسترش دهیم تا از طریق فهم مشترک در زمینه مفاهیم متنوع مربوط به حقوق انسانی، زمینه اتخاذ اراده همگانی و جهانی برای اقدام در جهت تامین آینده بهتر فراهم شود.


در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما ایرانیان امسال روز جهانی حقوق بشر را در شرایطی گرامی می داریم که به جهت قانون شکنی بین المللی دولت ترامپ تحریم های ظالمانه آمریکا را مجددا تجربه می کنیم. این تحریم ها آن گونه که خود طراحان تحریم در آثار منتشره خود گفته اند برای ایجاد درد و رنج مفرط بر مردم کشور هدف طراحی شده تا آن ها به سمت شورش و بی نظمی سوق داده شوند و در آن شرایط دولت مداخله گر بتواند اهداف خود را تامین کند. فراتر از این اقدامات ضد انسانی دولت زورگوی ترامپ دیگر کشورها را نیز منع کرده که از رعایت ضوابط بین المللی از جمله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رفع تحریم های سابق علیه ایران خودداری ورزند.


در قسمت پایانی بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی آمده است: امسال روز جهانی حقوق بشردر کشور ما همزمان با سالی شده که تا دو ماه دیگر چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گرامی داشته خواهد شد. چه خوب است در مناسبت یاد شده نیز مروری بر دستاوردها و ناکامی های ملی در حصول آرمان های آزادیخواهانه انقلاب اسلامی وتحقق حقوق شهروندان صورت پذیرد تا مبتنی بر ارزیابی ملی مراجع رسمی وهمچنین داوری نهادهای غیر حکومتی و مستقل قدم های بعدی با دقت و شتاب بیشتر به سمت تعالی و رفع ضعف ها و کاستی ها برداشته شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها