رشد 66 درصدی صادرات کالا به عراق در 8 ماه

ارزش صادرات به عراق در هشت ماهه نخست امسال، 6 میلیارد و 757 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 66.59 درصد و وزنی 66.14 درصد رشد داشته است.

رشد 66 درصدی صادرات کالا به عراق در 8 ماه
کد خبر: 250476
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۰ ۰۸:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حجم صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه نخست امسال به 75 میلیون و 270 هزار تن رسیده است که ارزش رقمی آن برار 31 میلیارد و 491 میلیون دلار است.


عراق در سال های گذشته همواره دومین بازار محصولات صادراتی ایران بود و پس از اشغال آن توسط آمریکا بسیاری از نیازهای خود از مواد غذایی و ماشین آلات گرفته تا برق و گاز طبیعی به ایران وابسته است.


این کشور در 2 ماه گذشته رتبه نخست را در بین کشورهای مقاصد صادراتی ایران را کسب کرد.


مهرماه امسال واردات عراق از ایران در مقایسه با چین سه میلیون و 745 هزار تن افزایش یافت و به این ترتیب در جداول آماری در جایگاه نخست واردات از کشورمان قرار گرفت.


همچنین بررسی جداول آماری گمرک نشان می دهد در هشت ماهه نخست امسال 14 میلیون و 215 هزار تن کالا به این کشور صادر شده است که 18.89 درصد وزنی صادرات را شامل می شود.


مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل «اجزا و قطعات توربین های بخار»، «صفحه ها، ورقه های نازک و نوارهای پلاستیکی»، مواد لبنی همچون «شیر»، «پنیر»، «خامه» و «بستنی»، لوازم خانگی، لوازم بهداشتی، میوه و سبزیجات است.

رتبه 42 عراق در صادرات به ایران


بررسی آمار گمرک نشان می دهد که اکنون تراز تجاری ایران و عراق به نفع ایران است اما باید توجه داشت که تجارت پرنده‌ای است که 2 بال دارد؛ یک بال آن صادرات و دیگری واردات است.


عراق با صادرات 55 هزار و 956 تن کالا به ارزش 33 میلیون و 659 هزار دلار کالا در هشت ماهه نخست امسال رتبه 42 کشورهای صادرکننده کالا به ایران را دارد.


در هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات از عراق از نظر وزنی 39.55 درصد و ارزشی 42.74 درصد کاهش داشته است. ذرت دامی، ضایعات آلومینیوم و جو به استثنای بذر مهمترین کالاهای وارداتی ایران از عراق است.


در هشت ماهه نخست امسال 21 میلیون و 498 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیارد و 549 میلیون دلار وارد کشور شده است.


واردات ایران در این مدت نسبت به هشت ماهه سال گذشته، 12.58 درصد از نظر وزنی و 14.4 درصد از لحاظ ارزش دلاری کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها