«اعتمادآنلاین»‌گزارش می‌دهد؛

«آقازاده‌ها» از آمریکا اخراج می‌شوند؟

برایان هوک مسئول ویژه امور ایران در وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا یکی از مسوولان آمریکایی است که با انتشار یک پیام ویدئویی در صفحه توئیتر فارسی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که این وزارت‌خانه موضوع اخراج فرزندان و وابستگان مقامات ایرانی مقیم آمریکا را بررسی خواهد کرد.

«آقازاده‌ها» از آمریکا اخراج می‌شوند؟
کد خبر: 250778
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۳ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| آنطور که از اظهارات مسوولان آمریکایی برمی‌آید اخراج بستگان و اعضای خانواده مقامات ایران از آمریکا وارد فاز جدی‌تری شده است. برایان هوک مسئول ویژه امور ایران در وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا یکی از این مسوولان است که به تازگی با انتشار یک پیام ویدئویی در صفحه توئیتر فارسی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که این وزارت‌خانه موضوع اخراج فرزندان و وابستگان مقامات ایرانی مقیم آمریکا را بررسی خواهد کرد و می‌توانید اطمینان داشته باشید که تمام گزینه‌ها برای تحت فشار قرار دادن این مقامات ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آن‌ها رفتارشان را تغییر دهند.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، این اظهارات «هوک» درحالی بیان شده که شبکه خبری ان‌بی‌سی به تازگی گزارش داد که خانواده‌های آمریکایی‌هایی که مدعی هستند عضوی از آن‌ها در ایران زندانی است در نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که ویزای فرزندان مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی را که در آمریکا حضور دارند، لغو کند.

بنابر این گزارش خانواده‌های این افراد فهرستی از فرزندان و بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی از را به دولت و قانونگذاران آمریکایی ارائه کرده‌اند. این در حالی است که چنین ادعاهایی تاکنون از سوی مقامات رسمی کشورمان تایید نشده است.

البته این مساله پیشتر نیز در تابستان گذشته محل بحث بود و برخی این احتمال را می‌دادند که کاخ سفید اخراج آقازاده‌ها را از تیرماه سال جاری کلید بزند. در این میان حتی برخی رسانه‌ها در شبکه‌های مجازی این موضوع را تایید کردند و به استقبال آن رفتند.

ماجرا از زمانی شروع شد که تیرماه امسال خبری به نقل از استیون منوچین، رئیس (وزیر) خزانه داری دولت آمریکا درباره دارایی و اموال آقازاده‌ها منتشر شد که در آن مدعی شده بود این کشور قصد دارد 148 میلیارد دلار از حساب ایرانیان مقیم آمریکا را با ادعای نامشخص بودن منابع این پولها توقیف کند و صاحبان آنان را به ایران برگرداند. این خبر درحالی واکنش زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرد که به فاصله چند ساعت تکذیب شد.

محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم هم مردادماه امسال بود که طی توییتی از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درخواست کرد که لیست این آقازاده‌ها و بستگان‌ مقامات جمهوری اسلامی مقیم در آمریکا را منتشر کند. او در این توییت خواسته بود که تمامی افرادی که گرین‌کارت یا حساب بانکی در آمریکا دارند به ایران معرفی شوند.

البته این موضوع پیشینه دیگری هم دارد؛ مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی چندی پیش گفته بود، باراک اوباما رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده در جریان بررسی برجام به 2 هزار و 500 نفر از ایرانیان تابعیت داد که از این تعداد چیزی حدود 30 تا 40 از آنان مشغول تحصیل هستند.

همچنین در خصوص دارایی و اموال آقازاده‌ها نیز اخبار مختلفی مطرح است که طبق برخی از این ادعاها 148 میلیارد و و 267 میلیون دلار تخمین زده شده که این اموال در اختیار تعدادی حدود 5 هزار و 432 ایرانی مقیم آمریکاست.

اما ادعای ذوالنور همان زمان باعث شد تا دونالد ترامپ با انتقاداتی صریح علیه دولت قبل اعلام کند که « دولت اوباما در طول مذاکرات هسته‌ای افتضاح خود با ایران به 2500 ایرانی، از جمله مقامات حکومتی، شهروندی اعطا کرده است.»

هرچند که جف پرسکات یکی از مقامات شورای امنیت آمریکا در دولت اوباما این ادعای ترامپ را تکذیب کرد ولی تبعات این موضوع چه در ایران و چه در آمریکا همچنان ادامه داشت تا در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بحث «دوتابعیتی‌ها» را پیش کشیده و در طرف دیگر آمریکایی‌ها بحث اخراج «آقازاده‌های ایرانی» را در دستور بررسی قرار دهند.

البته در این میان هم کمپینی تحت عنوان «فرزندت کجاست؟» در ایران شکل گرفت و برخی از مسئولان و رسانه‌ها به جهت شفاف‌سازی موضوع وضعیت فرزندان و بستگان مقامات و مسئولان کنونی و سابق ایران را مورد توجه قرار دادند ولی این کمپین هم در نهایت نتوانست استقبال عمومی و اکثریت مقامات را به همراه داشته باشد و بعد از مدتی نیز این مساله مغفول ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها